بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
کد خبر : ۱۰۷۶۹۸
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز روز متعادلی را پشت سر گذاشت، به طوري که سنگینی عرضه مانع از رشد جهشی شاخص شد. 
در بازار دیروز شاخص با رشد ناپلئونی معادل 21واحد توانست به 67 هزار و 19واحد برسد و رکورد جدیدی را برای تاریخ بورس برجای بگذارد. در اين بين انتظار می‌رود بازار با توجه به عرضه‌های سنگین و نیاز برای معاملات بیشتر چند روزی را به استراحت در کانال 66 تا 67 هزار واحد اختصاص دهد تا با انتشار گزارش‌های شش ماهه بتواند ارزیابی جدیدی را از سطح قیمت‌ها و تحولات شرکت‌ها داشته باشد. در بازار دیروز همچنان تحولات سیاسی مهم‌ترین موضوع را پیش‌روی معامله‌گران قرار داد؛ تا آنجا که به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در ديدار با سفیر جدید هلند، خاطر‌نشان کرد: اميدواريم به زودي شاهد تسهيل و توسعه روابط ايران با کشورهاي اتحاديه اروپا از جمله هلند در تمامي عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي باشيم. 
رييس‌جمهور با بيان اين مطلب که جمهوري اسلامي ايران مصمم است، مساله هسته‌اي در مدت زماني کوتاه حل شود، تصريح کرد: ايران، داشتن حقوق هسته‌اي در چارچوب ان‌پي‌تي را حق مسلم خود مي‌داند و آمادگي دارد تا در چارچوب مذاکرات 1+5، ابهامات را رفع کند. در همین حال اوج‌گیری بازار و رسیدن ارزش معاملات به نزدیک 500میلیارد تومان انتظار برای عرضه سهام جدید از سوی دولت و شرکت‌های هلدینگی را ایجاب کرده است. در همین  حال عرضه پالایشگاه کرمانشاه نیز در دستور کار قرار دارد. برخی از کارشناسان نگران آن هستند که عرضه این سهم کوچک در بازار کنونی با قیمت‌گذاری نامتعادل همراه شود، از این رو کارشناسان خواهان عرضه این شرکت به همراه یک شرکت بزرگ‌تر هستند تا تمرکز بازار بر این شرکت کوچک که نزدیک به 7میلیون سهم آن عرضه خواهد شد به قیمت گذاری غیر‌عادی آن منجر نشود. 
در بازار دیروز پتروشیمی خراسان و هلدینگ خلیج‌فارس با صف خرید همراه شدند. در این گروه برنامه جدید وزارت نفت در مورد خوراک مجتمع‌های پتروشیمی با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران مواجه شد. دیروز در گروه خودرویی معاملات این گروه در شرايطي رخ داد که خبرهای اولیه از برنامه آزاد‌سازی بهای خودرو حكايت دارند. دیروز عضو ناظر شورای رقابت با اشاره به جلسه اخیر شورای رقابت و در‌خواست خودروسازان برای قیمت‌گذاری جدید بر مبنای تورم ۶ ماهه، گفت: آزاد‌سازی قیمت خودرو مشروط به تولید خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی است. 
عیسی امامی در گفت‌‌وگو با فارس، با تشریح جزئیات جلسه اخیر شورای رقابت اظهار كرد: در این جلسه، بر لزوم اجرا شدن مصوبات این شورا تاکید کردیم و اعضاي شورا خواستار تجدید‌نظر در برنامه‌های شورای رقابت شدند. 
امامي ادامه داد: آزاد‌سازی قیمت خودرو مشروط به تولید خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی است، زیرا اگر سطح کیفی و ایمنی این خودروها پایین باشد ولی قیمت آن بالا باشد، در حق مصرف‌کننده اجحاف خواهد شد. 
در همین حال دیروز خبرهای اولیه از قصد دولت برای خروج از بازار محصولات لبنی و آزاد‌سازی نرخ محصولات لبنی و شیر حكايت داشت. این مساله می‌تواند به رشد کیفیت تولیدات و رقابت میان شرکت‌های لبنی منجر شود. 
در این گروه شرکت لبنیات پاستوریزه پاک که چند وقتی است با صف خرید و عرضه‌های کم حجم مورد استقبال سهامداران قرار گرفته، روز گذشته با انتشار نامه‌ای در خصوص افزایش اخیر در قيمت کره شفاف‌سازی کرد. در گروه سیمانی، شرکت سیمان ممتازان کرمان به عنوان یکصد و پنجاه و یکمین نماد معاملاتی، از 13مهر در بازار پایه فرابورس درج شد. 
در همین ارتباط مدیر مالی شرکت سیمان قائن در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: این شرکت به پیشنهاد هیات مدیره برنامه‌ای جهت افزایش سرمایه 100درصدی از محل آورده سهامداران خود را در نظر گرفته که در حال حاضر تمامی مراحل قانونی جهت اجرای آن همچون اظهار نظر بازرس و اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار سپری شده است. 
مهدی کریمی افزود: اما در این بین باید توجه داشت که اجرای این برنامه به موافقت سهامداران عمده «سقاین» یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمان تامین و نیز سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان بستگی دارد؛ به گونه‌ای که تا پایان مهر ماه سال جاری مشخص خواهد شد که برنامه مذکور به اجرا در خواهد آمد یا نه. 
در گروه مخابرات در شرایطی که وزیر ارتباطات هر گونه افزایش تعرفه مخابرات را رد کرده، شرکت مخابرات دیروز اعلام کرد که افزایش تعرفه‌ای را در تلفن ثابت صورت داده است.این امر می‌تواند به چالشی جدی میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات منجر شود. شرکت مخابرات افزایش تعرفه تلفن ثابت را براساس مصوبه شورای رقابت در دستور کار دارد. 
مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران در این زمینه به «ایسنا» گفت: همان طور که پیش از این هم همواره تاکید داشته‌ایم، شرکت مخابرات ایران تابع قوانین خواهد بود و قبض‌های جدید خود را بر اساس مصوبات قانونی صادر خواهد کرد. در مجموع بازار دیروز  بازار متعادل با عرضه‌های سنگین بود که در آن 329میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت.از 282نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 128نماد با کاهش قیمت و 149نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر