بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷
کد خبر : ۱۰۷۷۰۴
 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز پس از مدت‌ها صعود بی‌وقفه، به فاز استراحت رفت و تقریبا بدون تغییر باقی ماند. این امر که پیش‌بینی نیز می‌شد، عامل بنیادی را برای تغییر مسیر بازار نشان نمی‌دهد و تنها بحث اصلاح قیمت‌ها مطرح است.
گروه دارویی که روند مثبتی را پشت سر می‌گذاشت، دیروز مانند شاخص کل تقریبا بدون تغییر باقی ماند. بیشترین حجم معاملات این گروه را «دکیمی» در اختیار داشت که طی روزهای گذشته فقط مورد توجه سهامداران حقیقی بوده است. این در حالی بود که گروه غذایی روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند.
 به گزارش خبرگزاري فارس، آزادسازی قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی در آينده امری محتمل است که می‌تواند یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر روند مثبت این گروه باشد. بر این اساس، اکثر نمادهای این گروه که تولیدکننده محصولات لبنی محسوب می‌شوند مثبت بودند و منفی شدن شاخص را می‌توان به نمادهای غیر لبنیاتی و به ویژه افت نماد «وبشهر» که بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت نسبت داد. در این شرایط گروه رایانه‌ای روند منفی خود را ادامه داد.
«رکیش» و «رتاپ» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشتند که طی روزهای اخیر، حقوقی‌ها در نقش خریدار سهام آنها حضور قابل توجهی داشته‌اند. البته باید توجه شود که در نمادهای این گروه حضور حقیقی‌ها در انجام معاملات بیشتر به چشم می‌خورد که رفتار هیجانی سهامداران شركت‌هاي رايانه‌اي را گوشزد می‌کند. از سوی دیگر گروه ساختمانی که روزهای مثبتی را سپری می‌کرد، دیروز با افت شاخص مواجه شد. «ثشاهد» و «ثفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشتند. بر خلاف «ثشاهد» که منفی بود، «ثفارس» مثبت‌ترین نماد گروه شناخته شد و با صف خرید به کار خود پایان داد. در این میان، حمل‌و‌نقلی‌ها روند صعودی خود را ادامه دادند و همه نمادها یکدست سبز شدند.
دیروز، «حتاید» پس از اینکه مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد و با رشد حدود 7 درصدی قیمت همراه شد. همچنین، «حتوکا» و «حکشتی» بار دیگر با صف خرید به کار خود پایان دادند که در مورد «حکشتی» این صف به ارزش 2/13 میلیارد تومان بود.  گروه برقی در ادامه روند نوسانی خود، در معاملات روز گذشته منفی شد. «بترانس» بیشترین حجم معاملات گروه در حالی در اختیار داشت که حقوقی‌ها عمدتا در میان خریداران جای داشتند. از سوی دیگر، لاستیکی‌ها روند رو به رشد خود را ادامه دادند. در این گروه به جز «پدرخش»، سایر نمادها مثبت بودند و با صف خرید مواجه شدند. ماشین‌آلات در ادامه روند مثبت خود، دیروز بدون تغییر شاخص به کار خود ادامه دادند. اما در گروه قند و شکر که روزهای نسبتا منفی را سپری می‌کردند، روز گذشته رشد 1/1 درصدی شاخص را ثبت کردند. امیر علی‌ قنبری، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این گروه می‌گوید: طی هفته‌های گذشته پنج اتفاق مهم افتاده است که بر سهام نمادهای این گروه تاثیر بسزایی دارد. اولین اتفاق افزایش 30 درصدی نرخ خرید چغندر تضمینی سال 93 نسبت به سال 92 است که مبلغ 210 تومان برای این ماده مناسب ارزیابی می‌شود و مشوق خوبی برای افزایش کاشت چغندر توسط کشاورزان محسوب می‌شود. دومین رویداد مهم، افزایش قیمت جهانی شکر خام (حدود 12 درصد) است. این افزایش قیمت جهانی در کنار خروج شکر از کالاهای اساسی و انتقال آن به اتاق مبادلات ارزی باعث افزایش شدید بهای تمام شده شکر برای واردکنندگان این کالا شده است.
همچنین، اعطای مجوز صادرات شکر به تولیدکنندگان داخلی ديگر اتفاق تاثیرگذار این گروه است که علاوه بر صادرات امکان ترانزیت شکر خام جهت تصفیه در داخل کشور را مهیا می‌کند. در نهایت نیز سهامداران این گروه با توجه به وعده دولت برای ارائه بودجه 93 تا 13 آذر‌ماه و همچنین با توجه به سخنان  اخیر معاونان بانک مرکزی در مورد تعیین نرخ ارز در بازار آزاد این گمانه‌زنی‌ها در مورد نرخ ارز 3000 تومانی در بودجه را افزایش داده که قطعا موجب افزایش بهای تمام شده وارادات شکر خام خواهد شد. همانطور که مشاهده می‌شود همه این عوامل باعث سنگین شدن کفه ترازو به نفع تولیدکنندگان داخلی (شرکت‌های بورسی) است» این تحلیلگر همچنین تاکید می‌کند: با توجه به درخواست سازمان بورس از شرکت‌های قندی برای رساندن حد‌اقل سرمایه خود به 200 ميلیارد ریال  شاهد افزایش سرمایه‌های خوبی در این گروه بودیم تا جایی که در ماه‌های گذشته دو سهم قند اصفهان به میزان 700 درصد و قزوین به میزان 166 درصد از محل تجدید ارزیابی، سرمایه خود را افزایش دادند.
همچنین امروز نیز نماد قشیر جهت افزایش سرمایه 101 درصدی متوقف شد. همچنين «قشکر» و «قنیشا» قرار است به ترتیب سرمایه خود را از 4/37 به 100 میلیارد ریال و از 81 به 200 میلیارد ریال برسانند. اين افزايش سرمايه نيز از جمله سایر عواملی است که امیدواری به صنعت قند و شکر را در آینده به همراه خواهد داشت. در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند مثبت خود را تغییر داده و دیروز منفی شد. این امر را می‌توان از منظر تکنیکالی بررسی کرد که در نتیجه آن احتمال می‌رود رسیدن به دو نقطه پیک ممتد و ایجاد طرح سر و شانه افت شاخص در کوتاه‌مدت رخ دهد. «کچینی» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که روز گذشته خریداران حقوقی حضور نسبتا فعالی داشتند و این نماد در پایان روز گذشته با صف خرید همراه شد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر