بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶
کد خبر : ۱۰۷۹۷۴
در هفته گذشته لیدرهای اصلی و قوی بازار را به‌طور عمده گروه‌هایی چون پتروشیمی و شیمیایی، نفت و پالایش، داروسازی، کاشی و سرامیک، بیمه، حمل‌ونقل و... تشکیل دادند و سهم بسزایی در رشد سه درصدی بازار ایفا کردند. به گزارش نمابورس، در ادامه فضای مثبت و هیجان‌آمیز بورس تهران که سرازیر شدن نقدینگی به آن با شدت و قوت بیشتری ادامه دارد، ارزش معاملات روزانه مرزهای 500 میلیارد تومانی را نیز در نوردیده و فعالان و سرمایه‌گذاران در سایر بازارهای موازی را حیرت‌زده کرده است. این روزها هر فردی سرمایه‌ای در حساب و نقدینگی در کف دارد، روی به افتتاح حساب در یک شرکت کارگزاری آورده و با زنبیلی در دست به خرید سهام متنوعی از سوپرمارکت بورس اقدام می‌کند.
بازار داغ گزارش‌های 6 ماهه
فعالان بازار برای تعیین و انتخاب سهام جدید خود بی‌صبرانه منتظر گزارش‌های عملکرد نیمه نخست سال‌جاری شرکت‌ها هستند که انتظار می‌رود ارایه آنها از هفته جاری شتاب بیشتری یابد و سایت کدال در صدر توجه فعالان بازار قرار گیرد. بدون‌شک مشخص شدن نتایج و عملکرد واقعی شش ماهه شرکت‌ها علی‌الخصوص در صنایعی که مورد توجه بازار است، نقش مهمی در شکل‌گیری روند بازار برای ادامه سال داشته و سمت و سوی سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف بازار را رقم خواهد زد هر چند برآوردهای محاسباتی و تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌دهد که بازار همچنان بر پاشنه صنایع دارای مزیت نسبی در ایران یعنی پتروشیمیایی، نفت و پالایش، معدنی، دارویی و... خواهد چرخید.
فلزی‌ها
متعاقب کاهش نرخ ارز در بازار آزاد از سطوح سه هزار و 500 تومانی به محدوده سه هزار تومانی برای هر دلار آمریکا، قیمت شمش فولادی در بازار ایران به مراتب کاهش یافت و محصولات فولادی اعم از شمش و میلگرد با افت بیش از پنج درصدی در هفته گذشته روبه‌رو بودند بنابراین تثبیت نرخ ارز در سطوح قیمتی فعلی در حالی که پیش از این 16 درصد بالاتر از سطوح فعلی معامله می‌شد، انتظارات از تعدیل مثبت‌های سنگین در گروه فلزی و فولادی را کاهش داده و از تداوم رونق سهام گروه فلزی کاسته است.
نفتی‌ها
همان‌طور که انتظار می‌رفت، مجتمع‌های پالایشگاهی کشور ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی برای خوراک (نفت خام) خریداری شده در سه ماهه چهارم سال گذشته بوده و هستند و اعلامیه‌های بدهکاری این شرکت‌ها از این بابت (موجودی اول دوره مواد اولیه در سال‌جاری) لازم‌الاجراست بنابراین با انتشار نامه‌های تاکیدی شرکت پالایش و پخش، تمامی شرکت‌های مشمول در بورس ملزم به پرداخت مبالغ سنگین مورد اشاره در اطلاعیه‌های شفاف‌سازی اخیر خواهند بود. هر چند اکثر شرکت‌های مورد اشاره ذخایر لازم را به این منظور در حساب‌های خود منظور کرده‌اند اما به نظر می‌رسد سطوح قیمتی سهام این شرکت‌ها در بازار براساس وضعیت قبلی (عدم لزوم پرداخت مابه‌التفاوت یادشده) شکل گرفته و انتشار اطلاعیه‌ها و شفاف‌سازی‌های فوق به کاهش قیمت سهام گروه در بازار هفته آینده منجر شود. اما در مورد خوراک واحدهای روغن‌سازی (شامل نفت بهران، ایرانول و پارس) شاهد کاهش پنج تا هشت درصدی قیمت انواع مواد اولیه (لوبکات و وکیوم باتوم) هستیم که فرصت افزایش حاشیه سود برای این شرکت‌ها را فراهم ساخته است.
پتروشیمی‌ها
در این گروه شاهد وضعیت متفاوتی هستیم. از آنجا که تمامی محصولات پتروشیمی با نرخ دلار مبادله‌ای در بورس کالا قیمت‌گذاری شده‌اند بنابراین از افت قیمت ارز آزاد در ماه‌های اخیر آسیبی نخواهند دید. از سوی دیگر به دلیل رشد قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی به طور میانگین به میزان پنج درصد، شاهد افزایش نرخ فروش محصولاتی چون پلیمرها (شامل پتروشیمی مارون، جم، امیرکبیر و شازند) هستیم. از دیگر سو بهای جهانی متانول نیز 20 دلار افزایش یافته و افزایش سودآوری نمادهایی چون شفن، شخارک و زاگرس را در پی داشته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر