بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
کد خبر : ۱۰۸۰۰۱
به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق،کاظم ساریخانی قهرمان 35 ساله جودوی ایران که امروز 18 مهر به دیار باقی شتافت در دنیا با فن "گهواره" شناخته می شد؛ فنی که در فینال مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2000 بر روی "كيه موتو" از ژاپن که همان سال قهرمان المپیک سیدنی شده بود اجرا کرد و به مدال طلا رسید و به عنوان ستاره مسابقات شناخته شد.
عضو اسبق تیم ملی جودو ایران که روزگاری نه چندان دور برای کشورمان افتخار آفرینی کرد و عنوان قهرمانی آسیا را هم به خود اختصاص داد به خاطر حمله افراد ناشناس و آمپولی که به وی تزریق کردند سه سال در بیمارستان روانی بستری بود و سرانجام پس از سالها و به دلیل عوارض این حادثه صبح امروز درگذشت.
فیلم فن زیبای گهواره توسط قهرمان فقید ایران



به گزارش مشرق، کاظم ساریخانی متولد 16 فروردین 1357 بود و سالها برای کشورمان مدال کسب کرد. مهمترین افتخارات وی به شرح زیر است:

مدال برنز وزن 71 کیلوگرم در مسابقات جودو آسیا 1996

مدال برنز وزن 81 کیلوگرم جودو بازی‌های آسیایی 1998

مدال نقره وزن 81 کیلوگرم در مسابقات جودو آسیا 1999

مدال طلا وزن 81 کیلوگرم در مسابقات جودو آسیا 2000

مقام هفتمی وزن 81 کیلوگرم بازی‌های المپیک 2000 سیدنی

ساريخانی كه مدتی به عنوان مربی تيم ملی نيز مشغول به كار بود حدود 6 سال پیش (در زمان رياست محمد درخشان در جودو) پس از مذاكره فدراسيون‌های جودوی ايران و عربستان راهی رياض شد تا سرمربيگری اين تيم را بر عهده گيرد، اما به يکباره و در حادثه‌ای عجيب از سوی افرادی ناشناس بيمار شده و مدت‌ها در بيمارستان‌ بستری شد.


""خود مرحوم ساریخانی سال 90 در یک گفتگو در توضیح اتفاقاتی که برای او افتاد گفت: سال 86 از سوی فدراسیون برای هدایت تیم ملی عربستان انتخاب شده و راهی این کشور شدم. کار خود را آغاز کرده و بعد از گذشت 25 روز اتفاقی افتاد که مسیر زندگی مرا تغییر داد.
وی افزود: در محل اقامت خود مشغول استراحت بودم که ناگهان عده ای ناشناس وارد منزلم شدند و پس از زد و خورد به من آمپولی تزریق کردند که دیگر چیزی متوجه نشدم.
این عضو پیشین تیم ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد از این اتفاق دیگر چیزی متوجه نشدم و زمانی که چشم خود را باز کردم در بیمارستان روانی تهران بودم که تمامی اعضای خانواده کنارم بودند. سه سال تمام بستری بودم و همان زمان خانواده ام قصد طرح موضوع و شکایت داشتند که مسئولان فدراسیون مانع شدند و اعلام کردند که زندگی مرا تامین می کنند.
ساریخانی با اشاره به فراموشی موضوع از سوی مسئولان فدراسیون اظهار داشت: الان کسی ساریخانی را نمی شناسد. درخشان و امینی من را برای مربیگری به عربستان اعزام کردند و اجازه ندادند تا موضوع را از طریق قانونی پیگیری کنم. حالا چه کسی حق و حقوق من را می دهد معلوم نیست؟
قهرمان پیشین جودو آسیا در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل خود را با مسئولان فدراسیون درمیان گذاشته یا خیر گفت: سه سال در بستر بیماری بودم کسی از من سراغی نگرفت. دریغ از کوچکترین کمک. به دلیل مشکلات زندگی در تهران به یزد رفتم و در آژانس رانندگی می کنم تا خرج زندگی خانواده ام را تامین کنم. در شرایطی روزانه بیش از 10 ساعت کار می کنم که دکتر اعلام کرده تا آخر عمر نمی توانم کار کنم و در روز چند قرص و آمپول مصرف می کنم تا بتوانم کار روزانه خود را انجام دهم.""

به گزارش مشرق، ساريخانی با گذشت مدت‌ها از آن حوادث تلخ وقتی به محل صندوق حمايت از قهرمانان و ورزشكاران و پيشكسوتان ورزشي مراجعه كرد، با مسئولان اين صندوق به درگيری پرداخت و در نهايت با وساطت ماموران نيروی انتظامی اين ملي‌پوش اسبق ايران دستگير شد. (ماجرای دستگیری وی را از زبان خودشدر اینجا بخوانید)

سرانجام این قهرمان ارزنده کشورمان صبح امروز 18 مهر 92 در سن 35 سالگی و پس از تحمل مدت‌ها رنج و بیماری به علت عارضه مغزی در بیمارستان فیروزآبادی شهرری درگذشت و قرار است مراسم تشییع پیکر وی فردا جمعه از ساعت 10:30 از میدان حضرت شاه عبدالعظیم شهرری برگزار شود.
با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است پیکر مرحوم در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شود.
گروه ورزشی مشرق این مصیبت را به جامعه ورزش و جودو و علی الخصوص به خانواده محترم ساریخانی تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان از خداوند صبر مسئلت می نماید. روحش شاد
اشتراک گذاری :
ارسال نظر