بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
مستطيل شيشه اي تالار

نبرد سهمگین گاوها و خرس ها

برخی سهامداران نیز در نقش فروشنده سهم ظاهر شده و قصد دارند در حال حاضر اقدام به فروش سهام و شناسایی سود خود کنند تا پس از پایان این دوره و با انتشار گزارش های 6 ماهه شرکت ها و مشخص شدن نتایج مذاکرات پیش رو برای فعالیت های آتی خود در بازار تصمیم گیری کنند.
کد خبر : ۱۰۸۰۷۵
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.07.21 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 812 واحد رشد به رقم 53308 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 3007 واحد صعود عدد 133227 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 1247 واحد مثبت به رقم 70951 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 7322 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 282 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت.

به گزارش بورس نیوز، در چهل و ششمین سال فعالیت بورس، امروز بی سابقه ترین حجم معاملات در تالار شیشه ای رقم خورد و نبرد سهمگینی میان گاوها و خرس ها در گرفت.

بدین ترتیب همانطور که طی روزهای گذشته اهالی تالار بدان اشاره کردند، توقف مقطعی روند زو به رشد معاملات با نزدیکی شاخص کل به مدار 75 هزار واحدی است و به نظر می رسد این مقطع سرمایه گذاران را بر سر دو راهی خرید و فروش سهام قرار دهد. بطوریکه برخی سهامداران بیشتر در نقش فروشنده سهم ظاهر شده و قصد دارند در حال حاضر اقدام به فروش سهام و شناسایی سود خود کنند تا پس از پایان این دوره و با انتشار گزارش های 6 ماهه شرکت ها و مشخص شدن نتایج مذاکرات پیش رو برای فعالیت های آتی خود در بازار تصمیم گیری کنند.

در مقابل سرمایه گذارانی هستند که فرصت کنونی را برای خرید بیشتر سهام مناسب دانسته و سعی دارند سهم های پرپتانسیل را از فروشندگان خریداری کرده، به تملک خود در آوردند. چراکه انتظار از اعلام گزارش های عملکردی مثبت و ارایه تعدیل سودآوری سهام در دوره شش ماهه فعالیت شرکت ها، مثبت دانستن نتایج حاصل از مذاکرات آتی با گروه 1+5 و سپس آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمان با ورود پول های جدید و تازه نفس به بورس، همگی این گروه از سرمایه گذاران را به این باور رسانیده که در شرایط فعلی بایستی اقدام به خرید سهم کنند تا آنکه دست به فروش بزنند. از این رو نبرد سنگینی میان تفکرهای گاوی و خرسی سرمایه گذاران بازار سهام در گرفته است.

همزمان با این موارد آمارهای منتشر شده از صندوق های سرمایه گذاری نیز حاکی از آن است که به طور میانگین حتی معادل دو تا سه درصد سرمایه صندوق ها پول جدید به آنها وارد می شود و تقاضای افراد تازه وارد برای حضور در بازار سهام حجم معاملات را به شدت افزایش می دهد.

و اما طی روز جاری مواردی دیگر نیز به رشد چشمگیر حجم معاملات دامن زد؛ سخنان رییس سازمان بورس پیرامون لزوم عرضه سهام توسط سرمایه گذاران حقوقی به منظور رفع تشنگی بازار برای خرید و در اختیار دشتن سهام در روند معاملات امروز بی تأثیر نبود تا حقوقی ها نقش عمده ای در میان فروشندگان بر عهده داشته باشند.

بطوریکه انتشار مجدد خبری مبنی بر تعیین نرخ 325 تومانی برای خوراک گاز مصرفی پتروشیمی ها از سوی یک خبرگزاری رسمی فضای گروه مذکور را قدری مه آلود کرد تا میزان عرضه سهم در نمادهای این صنعت نیز افزایش یابد.

به دنبال انتشار این خبر بدون ذکر منبع آن و از قول یک مقام آگاه سهام گروه پتروشیمی که تا دیروز پرقدرت و در سقف قیمت های مجاز روزانه در اکثر نمادها معامله می شدند، امروز روندی ضعیف را در برگرفتند و به دامنه نوسان منفی قیمت ها وارد شدند.

آنچنان که "شپدیس" با وجود اعلام پوشش مناسب 74 درصدی سود برآوردی خود طی عملکرد 9 ماهه همراه با 39 درصد تعدیل مثبت سود خالص هر سهم، در پایان روز به صف فروش نشست.

دو پتروشیمی فن آوران، زاگرس و کرمانشاه نیز همین روند نزولی را سپری کردند و فروشندگان بر متقاضیان خرید سهم چیره شدند.

"جم" و "پارسان" نیز با افت قیمت سهام مواجه گردیده و با کاهش قدرت خریداران معاملات خود را پایان دادند.

اما دو سهم "تاپیکو" و "فارس" امروز معاملات سنگینی را شاهد بودند و تأثیر قابل توجهی نیز بر رشد شاخص کل در پی داشتند. بطوریکه بیش از 255 میلیون سهم "تاپیکو" و 71 میلیون سهم "فارس" در بازار مورد داد و ستد قرار گرفت.

اهالی تالار در بیان علت این اقبال چشمگیر سرمایه گذاران به سهم این دو هلدینگ پتروشیمی تفاوت بین NAV و مقایسه ارزش شرکت های زیرمجموعه آنها با شرکت های مشابه بورسی را یادآور می شوند.

پالایشگاه ها نیز معاملات امروز را در حالی پایان دادند که سه سهم "شاوان"، "شبندر" و "شپنا" صف های خریداران را مشاهده کردند و سهام "شبریز" نیز تا دامنه نوسان مثبت سه درصدی رشد کرد.

"شتران" اما تنها سهم پالایشی بود که روز جاری را با کاهش قیمت سهام خود پایان داد، هرچند حجم معاملات این سهم نیز هم راستا با گروه آن و نیز کلیت بازار بالا بود.

"شراز" نیز که همچنان تنها نماد غایب پالایشگاه ها محسوب می شود، در نامه ای خطاب به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیرامون لزوم واریز مابه التفاوت نرخ ارز آزاد و مبادلاتی به حساب خزانه شفاف سازی کرد که طبق آن این مجتمع پالایشی که مستقل بودن خود را به عنوان یک بنگاه اقتصادی یادآور شده، بر لزوم برگزاری جلسات هم اندیشی، بررسی تبعات و عواقب این تصمیمات و پرهیز از انتشار این قبیل موارد پیش از حصول توافق نهایی برای جلوگیری از التهاب بازار سهام، تأکید داشت.

در میان فلزی ها نیز سه سهم "فولاد"، "فملی" و "ذوب" نیز معاملات پرحجمی را با رشد قیمت ها در روندی متعادل دنبال کردند.

به اعتقاد اهالی تالار، مثبت بودن فضای مذاکرات و کسب نتایج مورد نظر از آنها نیز می تواند منجر به شروع حرکتی جدید و رو به بهبود در روند قیمتی و معاملاتی سهام دو گروه خودرو و بانک شود، چراکه یکی از موارد مورد بحث در تحریم ها کاهش فشارهای موجود پیرامون صنعت خودرو و ورود قطعات مورد نیاز آن است.

بانک ها نیز با بهبود روابط بین المللی می توانند در بحث تبادل مالی و نقل و انتقال پولی با سایر کشورها کار خود را با سهولت بیشتری نسبت به شرایط فعلی دنبال کنند.

در مجموع بالا بودن حجم معاملات سهام امروز در تمامی گروه ها قابل مشاهده بود و اهالی تالار شیشه ای در حالی شاهد این رکورد بی سابقه در حجم معاملات بودند که به نظر می رسد طی روزهای آتی نیز این داد و ستد پرحجم همچنان ادامه پیدا کند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز با روندی متعادل و البته نزولی معاملات خود را پیگیری می کند و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل بهمن ماه به یک میلیون و 26 هزار تومان افت کرده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت 940 هزار تومان و هر دلار آمریکا به بهای 3035 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر