بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر : ۱۰۸۱۰

برنامه بازنگری سیاست های ارزی در كشورهای عربی منطقه

در پی ادامه یافتن روند نزولی ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر دیگر در بازارهای مالی جهان، برخی از كشورهای عربی منطقه خلیج فارس برنامه هایی را برای تغییر ارز مبادلاتی خود در دست بررسی دارند.

به گزارش بورس نيوز به نقل ازشبكه خبر، پایگاه اینترنتی "میدل ایست آنلاین" در مقاله ای در شماره امروز خود با بیان اینكه "امارات عربی متحده در آستانه تصمیم گیری مهّمی برای تغییر سیاست ارزی خود از دلار است"، نوشت: رئیس بانك مركزی این كشور اعلام كرد كه روند نزولی ارزش واحد پول آمریكا، كشورهای عربی تولیدكننده نفت در خلیج فارس را به بازنگری در سیاست های معاملاتی خود وادار می كند.

پس از اینكه در این شرایط، ارزش واحد پول مشترك اتحادیه اروپا "یورو" پانزده سنت در برابر دلار بالا رفت، سلطان ناصر السویدی با سخنان اخیر خود این احتمال را تقویت كرد كه كشورهای امارات، عربستان سعودی و سه كشور دیگر در این منطقه درصدد رها كردن اقتصادشان از بند دلار هستند؛ اقدامی كه كویت در ماه می (اردیبهشت گذشته) انجام داد.

سویدی خاطرنشان كرد: هر گونه تغییر سیاست پولی را سران شش كشور شورای خلیج فارس كه خود را برای اتخاذ سیاست وحدت پولی پیش از سال 2010 آماده می كنند، اتخاذ خواهند كرد.

سویدی در ادامه با بیان اینكه "دورنمای ناامیدكننده ای پیش روی دلار و اقتصاد آمریكا دیده می شود"، گفت: این شش كشور عربی منطقه، موضوع انتخاب تركیبی از ارزهای معتبر را به جای دلار پیگیری می كنند.

رئیس بانك مركزی امارات بدون اشاره به زمان دقیق این اقدام خاطرنشان كرد: وابستگی درهم امارات به دلار آمریكا، در گذشته تاثیر مثبت زیادی برای امارات داشته، این در حالیست كه با توجّه به شرایط رو به وخامت كنونی برای دلار و احتمال ركود بیشتر در اقتصاد آمریكا، وضع نامشخّص و مبهمی بر اقتصاد این كشورها حاكم شده است.

بر اساس نظرسنجی رویترز در ماه سپتامبر (شهریور گذشته)، تحلیلگران، امارات را محتمل ترین كشوری دانستند كه در جمع كشورهای شورای همكاری خلیج فارس، امكان تغییر دادن ارزش پول خود را اجرایی خواهد كرد كه احتمالا زمان آن در سال 2008� خواهد بود.

این نظرسنجی مشخّص كرد "قطر"، دوّمین كشوری است كه احتمالا این تغییر ارزش پول خود را به اجرا خواهد گذاشت.

شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزیر قطر امروز اعلام كرد كه دلار كم ارزش، باعث آسیب زدن به اقتصاد این كشور شده است.

نویسنده این پایگاه اینترنتی در ادامه آورده است: پایین آمدن ارزش دلار باعث شده است تا بانك های مركزی كشورهای خلیج فارس سیاست های پولی آمریكا را برای حفظ كردن نسبی ارزش واحدهای پولی شان دنبال كنند.

این اقدام ها همزمان با اقدام وزارت خزانه داری فدرال آمریكا در كاستن از نرخ بهره انجام می شود، در حالیكه نرخ تورّم در این كشورهای منطقه به بالاترین حد در دهه گذشته رسیده است.

از سویی خودداری عربستان از انطباق دادن واحد پول خود با اقدام ماه سپتامبر وزارت خزانه داری فدرال آمریكا موجب شد ارزش برابری یورو در برابر دلار به ركورد 40/1 دلار برسد.

همزمان با این شرایط بود كه تحلیلگران احتمال دادند كه بزرگترین صادركننده نفت جهان (یعنی عربستان)، ارزش برابری ریال را كاهش دهد.

در این شرایط، این كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موضوع به تعویق انداختن اجرای طرح تشكیل واحد پول مشترك را مورد بررسی قرار داده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر