بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
کد خبر : ۱۰۸۱۰۸
مجيد اسكندري: معاملات روزگذشته فرابورس با وجود ثبت اندكي كاهش در حجم و ارزش دادوستدها، نشان از رونق اين بازار داشت؛ به گونه‌اي كه در برخي نمادها فعالان بازار شاهد حجم بالايي از دادوستد سهام بودند.
در اين راستا مي‌توان به معاملات 4 ميليون سهمي صدرا در بازار پايه و صف‌هاي خريد 8/4 ميليون سهمي «پترول» و 5/1 ميليون سهمي «شاوان» اشاره كرد كه در رديف بهترين تقاضاها قرار داشتند.
ديروز بازار، دادوستد حدود 97 ميليون سهم را به ارزش حدود 980 ميليارد ريال در 20 هزار و 951 دفعه معامله ثبت كرد. در اين ميان پتروشيمي جم شاهد معاملات 197 ميليارد ريالي بود و توانست بيشترين ارزش مبادلات بازار را به خود اختصاص دهد.
پس از «جم»، پالايش نفت تهران با ارزش معاملاتي 112 ميليارد ريالي و ذوب آهن اصفهان با ارزش معاملاتي 62 ميليارد ريالي در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
در همين حال بانك دي، ذوب آهن و «جم» به ترتيب با معاملات 5/19 ميليون سهمي، 15 ميليون سهمي و 11 ميليون سهمي، بيشترين حجم معاملات بازار را به خود اختصاص دادند. از سوي ديگر رهشاد سپاهان با ارزش‌ معاملات 3 ميليون ريال و حجم معاملات يك هزار سهم در رده آخر از لحاظ ارزش و حجم معاملات قرار گرفت.
براساس اين گزارش، روز گذشته پالايش نفت لاوان با 5 درصد افزايش قيمت، بيشترين رشد را در بازار تجربه كرد و به دنبال آن، حق تقدم بيمه پاسارگاد و عمران توسعه شاهد با 98/4 درصد و 3/4 درصد افزايش قيمت در پله‌هاي دوم و سوم جاي گرفتند.
از سوي ديگر كويرتاير، بيمه سامان و گسترش سرمايه‌گذاري ايرانيان به ترتيب با 9/4، 77/4 و 12/4 درصد كاهش قيمت، بيشترين افت را به ثبت رساندند.
در جريان معاملات ديروز فرابورس، 112 نماد دادوستد شدند كه از اين تعداد، 28 نماد با افزايش قيمت و 50 نماد با كاهش قيمت روبه‌رو شدند و 34 نماد نيز بدون تغيير ماندند.
شاخص كل فرابورس، ديروز با 82/0 واحد افت به رقم 49/806 واحد رسيد كه در مقايسه با روز شنبه از 1/0 درصد كاهش برخوردار بود.
از سوی دیگر در بازار ETF، 95 هزار و 140 واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش بیش از یک میلیارد ریال مبادله شد. همچنین در بازار اوراق با درآمد ثابت، 16 هزار و 420 برگه اوراق مشارکت نفت فصلی، 12 هزار و 800 برگه اجاره مپنا و 12 هزار و 375 برگه گواهی سپرده انصار دست به دست شد.
در بازار تسهیلات مسکن نیز اوراق تسهیلات بهمن 89 با 27/4 درصد رشد به قیمت 412 هزار و 499 ریال رسید و اوراق تسهیلات فروردین 91 با 15/3 درصد کاهش 403 هزار و 820 ریال قیمت خورد. 
بر اساس پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا (فزرین) برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در پایان معاملات ديروز متوقف شد. در همین حال نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت پتروشیمی کازرون نیز در نماد «کازروح»، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام به‌طور فوق‌العاده، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5 درصد معامله شدند.
راه‌اندازي معاملات بازار پايه توافقي 
رییس اداره عملیات بازار فرابورس از راه‌اندازی آزمایشی سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی خبر داد و گفت: راه‌اندازی این سامانه، با ثبت معامله  7600 سهم بورس انرژی در نماد سایر اشخاص آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی با اعلام این خبر افزود: از روز يكشنبه در پی  راه‌اندازي آزمايشي سامانه جديد معاملات بازار پايه توافقي،  ثبت معاملات توافقي در نمادهاي معاملاتي انرژي11، انرژي21، انرژي31، سپرده1، كالا11، كالا21، كالا31، كالا41 و فرابورس1 بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و بدون محدوديت حجمي در هر سفارش (بلوك) امكان‌پذير شد.
وی ادامه داد: در شروع راه‌اندازی این سامانه جدید، 7600 سهم بورس انرژی به ارزش کل 11میلیارد و 552 میلیون ریال در نماد سایر اشخاص، 200 هزار سهم فرابورس ایران به ارزش یک میلیارد و300 میلیون ریال و 86 هزار سهم بورس کالا به ارزش 414 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
محسنی تصریح کرد: ورود سفارش در اين بازار تنها از طريق سامانه جديد بازار پايه توافقي امكان‌پذير بوده و ورود سفارش از طريق سامانه PAM در اين بازار مجاز نبوده و مسووليت‌هاي ناشي از ورود سفارش در بازار پايه توافقي از طريق سامانه PAM بر عهده كارگزار مربوطه خواهد بود. 
همچنین با توجه به راه‌اندازي آزمايشي سامانه جديد معاملات بازار پايه توافقي، حداقل يك ايستگاه كاري هر يك از كارگزاران عضو فرابورس ايران، آماده پذيرش و ورود سفارش‌هاي خريد و فروش در اين بازار از طريق سامانه جديد معاملات بازار پايه توافقي است.
به گفته محسنی، سفارش‌گيري آزمايشي در بازار پايه توافقي در نماد تست1 با نام تست توافقي نیز امكان‌پذير است.
وی خاطر نشان کرد: ورود سفارش‌هاي خريد و فروش در اين بازار و از طريق سامانه جديد ياد شده به صورت «معتبر تا لغو» در هر زمان از 24 ساعت شبانه روز امكان‌پذير بوده و ثبت معاملات در هر جلسه معاملاتي بازار پس از ثبت درخواست طرفين معامله و تاييد ناظر بازار انجام مي‌شود.
رییس اداره عملیات بازار فرابورس افزود: سفارش‌هاي خريد و فروش در هر نماد معاملاتي مي‌تواند با قيمت‌هاي «مقطوع» يا قيمت‌هاي «قابل مذاكره» در سامانه جديد معاملات بازار پايه توافقي وارد شود.
بر اساس این گزارش، با توجه به راه‌اندازي سامانه جديد معاملات بازار پايه­ توافقي فرابورس، مقرر شده بود با همكاري سازمان بورس و اوراق بهادار و شركت مديريت فناوري بورس، ثبت معاملات سهام و حق تقدم سهام شركت‌هاي درج شده در بازار پايه توافقي از روز 21مهر و طبق اعلام ناظر بازار در سامانه آغاز شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر