بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۲
کد خبر : ۱۰۸۱۱۰
 همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در یکی از تاریخی‌ترین روزهای عمر 46 ساله خود توانست با ثبت هزار و 247 واحد رشد روزانه معادل 79/1 درصد از مرز 70هزار واحد بگذرد.
بورس اوراق بهادار دیروز شاهد عرضه‌های سنگینی بود که بخش عمده آن ناشی از رشد شاخص و قیمت‌های سهام بود، اما این عرضه‌های سنگین نتوانست شاخص را از پیشروی باز دارد و بازار سهام تحت تاثیر حضور قابل ملاحظه نقدینگی در بازار توانست با معامله 732 میلیارد تومان سهام در بورس تهران و 94 میلیارد تومان سهام در فرابورس رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت برساند. با این کارنامه بازار در دو روزکاری هفته جدید نزدیک به 4درصد رشد را تجربه کرده است. از نکات جالب در بازار دیروز برخورد شدید عرضه و تقاضا در نمادهای پتروشیمی به عنوان گروه پیشرو بازار بود.دیروز هلدینگ خلیج فارس با 71میلیون سهم، هلدینگ تاپیکو با 255میلیون سهم و فولاد مبارکه و پالایشگاه بندرعباس به ترتیب با 201میلیون سهم و 18میلیون سهم  معامله شدند که شادابی خاصی را به بازار بخشیدند.هر چند میزان سنگین معاملات احتمال کاهش قیمت‌ها و استراحت بازار را ممکن کرده اما گزارش‌های مناسب 6 ماهه و ورود نقدینگی تازه به بازار سبب شده است معاملات گرمای خاصی را تجربه کند.اکثر کارشناسان بازار شرایط را برای دولت و شرکت‌های هلدینگ به‌منظور عرضه‌های اولیه، استثنايي ارزيابي مي‌كنند. در همین حال دیروز بازار با دقت روند تحولات سیاسی به ویژه شروع قریب الوقوع مذاکرات ژنو را دنبال ‌کرد در همین رابطه دیروز اعلام شد طرح پيشنهادي جديد تهران آماده شده و در حال بررسي‌هاي نهايي است.
به گزارش سايت «انتخاب»؛ یک منبع نزديك به تيم مذاكره كننده ايران در پاسخ به اين سوال كه آيا اين طرح چارچوب زماني دارد و گام‌هاي متقابل طرفين نيز در آن مشخص شده است، تصريح كرد: اين طرح داراي چارچوب زماني بوده و گام‌هاي اول و آخر نيز در آن مشخص شده است تا مسير مذاكرات روشن باشد.
اين منبع نزديك به تيم مذاكره كننده هسته‌اي ايران اظهار كرد: گام‌هاي مياني در طول مذاكرات و پس از برداشته شدن گام اول تعيين مي‌شود.
قرار است دور جديد مذاكرات ايران و گروه 1+5 روزهاي ۲۳ و ۲۴ مهرماه جاري در ژنو سوئيس برگزار شود.
دكتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان به عنوان رييس هيات ايراني در نشست افتتاحيه مذاكرات ايران و 1+5 حضور خواهد داشت.
قرار است مذاكرات از دور دوم و پس از افتتاحيه، بدون حضور دكتر ظريف برگزار شود كه در غياب مذاكره‌كننده اصلي ايران، دكتر «سيدعباس عراقچي» معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه، رياست هيات ايراني را به عهده خواهد گرفت. 
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی معامله گران در حالی شاهد عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس از سوی سازمان خصوصی سازی بودند که انتظار می‌رود این شرکت در مجمع پیش‌رو با تقسیم 40 تا 50تومانی مواجه شود. در بازار دیروز شرکت پتروشیمی پردیس  اطلاعات و صورت‌های مالی دوره 9 ماهه منتهی به 31 شهریور 92 را منتشر کرد.
این شرکت در عملکرد دوره مورد بررسی موفق به تحقق 3310 ریال سود خالص شده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل از 39 درصد افزایش برخوردار بوده است.
«شپدیس» که برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 4502 ریال عایدی خالص پیش بینی کرده در گزارش اخیر موفق به تحقق 74 درصد از این مبلغ شده است.
نرخ فروش صادراتی پیش بینی شده برای 3 ماهه آتی در مورد محصول اوره نيز بر مبنای هر تن 300 دلار و محصول آمونیاک هر تن 400 دلار و نرخ تسعیر هر دلار نیز مبلغ 3000 تومان و نرخ فروش داخلی محصول اوره نیز به ازای هر کیلو مبلغ 6 هزار و 125 ریال محاسبه شده است و همچنین بر اساس اطلاعات ارسالی، هیات ‌مدیره در نظر دارد به ازای هر سهم مبلغ 4هزار و 276 ریال را به عنوان سود نقدی به مجمع عمومی عادی سال مالی 1392 پیشنهاد نماید.در گروه معدنی دیروز تامین ماسه ریخته‌گری در حالی مشمول ضوابط رفع گره بود که این شرکت اعلام كرده است سود هر سهم این شرکت برای سال مالی 92 حدود 16درصد نسبت به پیش بینی قبلی افزایش می‌یابد که حدودا 12درصد از محل در آمدهای عملیاتی و 4درصد از محل غیرعملیاتی تحقق خواهد یافت. در گروه تصفیه نفت پالایشگاه شیراز نیز همانند شبندر در اطلاعیه‌ای، نامه پخش و پالایش با موضوع درخواست مبلغ  مابه التفاوت ارز مرجع مبادله‌ای را نپذیرفته و خواسته از صدور هرگونه اعلامیه بدون پشتوانه قانونی خودداری شود. 
در گروه بانکی دیروز در حالی معاملات پر حجم فولاد ادامه داشت که براساس شنیده‌ها بخش عمده معاملات سنگین روزهای اخیر در نمادهای فولاد مبارکه تملک وثیقه موجود نزد بانک تجارت بوده است. يادآور مي‌شود بانک تجارت به دلیل عدم پرداخت اقساط یک تسهیلات گیرنده، سهام وثیقه موجود را در دو نماد ملی مس و فولاد مبارکه به تملک خود در آورده است. بانک تجارت در تاریخ 17 مهر ماه دارای 381 میلیون سهم فملی بود و در تاریخ 18 مهر ماه نیز 714 میلیون سهم ديگر را از دولت دریافت و مالکیت خود را به 71/4 درصد رساند.
همچنین در تاریخ 18 مهر ماه بیش از 398 میلیون سهم فولاد در اختیار اين بانك قرار داشت که روز گذشته با تصاحب بلوک این شرکت مالکیت خود را در این سهم به 751 میلیون سهم ( معادل 91/2 درصد) رساند.
با توجه به افزایش ارزش پرتفوی و افزایش سرمایه پیش روی این بانک، سهام آن دیروز با صف خرید همراه شد.
در گروه غذایی دیروز نماد مارگارین با رشد محدود قیمتی بازگشایی شد.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن از 275 نمادی که به روی تابلو رفتند 155 نماد با کاهش قیمت و 118 نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر