بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۴
کد خبر : ۱۰۸۱۹۵
محبوبه مغانی: در حالي امروز مذاكرات 1+5 بر سر مسائل هسته‌اي ايران آغاز مي‌شود كه شاخص بورس تهران طي روزهای گذشته به رشدهاي شتاب‌انگيز خود ادامه داده است، اما بازار فرابورس ايران  به‌عنوان بازاري با عمر 5 ساله، دیروز از رشد 520 واحدي شاخص بورس تهران عقب ماند و افت 40/4 واحدي را در کارنامه خود ثبت کرد.
بر اين اساس روز گذشته در بازار فرابورس ايران 76 ميليون و 562 هزار و 875 سهم به ارزش 866 ميليارد و 34 ميليون ريال مورد مبادله قرار گرفت. اين معاملات در 17 هزار و 923 دفعه در حالي صورت گرفت كه افت شاخص واكنشي بود به معاملات انجام شده در نمادهاي پتروشيمي‌هاي مارون، زاگرس، ميدكو و ذوب‌آهن اصفهان. 
اگر چه نمادهاي پالايشگاه‌هاي لاوان و  تهران از یک سو و پتروشيمي جم از سوي ديگرتلاش داشتند تا از اثرگذاري مثبتي بر شاخص برخوردار شوند. 
 ديروز همچنین در بازار فرابورس نمادهاي دارویي از رشد قیمت برخوردار بودند كه در اين ميان بيشترين افزايش قيمت در میان نمادهای فرابورسی از آن سبحان دارو و پس از آن توليد دارو بود. 
در ميان نوسان‌هاي مثبت و منفی  صنعت قند و شكر، نماد فرآورده‌هاي غذايي و رشد چهارمحال، گوي سبقت را از میان شرکت های همگروه خود ربود و در صدر نمادهاي فعال در اين گروه قرار گرفت. در اين ميان نماد توکاریل به‌عنوان يكي از شركت‌هاي حاضر در گروه حمل‌ونقل، انبارداري و ارتباطات كه تا پيش از اين، روزهاي خوبي را در معاملات خود شاهد بود، روز گذشته از بيشترين كاهش قيمت در ميان تمام نمادهاي فرابورس برخوردار شد. 
همچنین در جریان مبادلات تسهیلات مسکن، اوراق تسهیلات آذر 90 با 45/1 درصد رشد 406 هزار و 233 ریال قیمت خورد و اوراق تسهیلات تیر 90 با 15/3 درصد کاهش به قیمت 403 هزار 606 ریال رسید. 
در همین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش 139 هزار و 275 برگه گواهی سپرده انصار تعلق داشت و در بازار ETF هم 344 هزار و 220 واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش حدود 7/3 میلیارد ریال مبادله شد. بر اساس اعلام پیام ناظر بازار دیروز نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت پتروشیمی کازرون بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت معامله شد. 
ابلاغ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس 
هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار را در بازار پایه فرابورس ایران ابلاغ کرد. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیات‌مدیره سازمان بورس این دستورالعمل را در راستای اجرای تبصره ب ماده 99 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در 17 ماده و 5 تبصره به تصویب رساند. 
بر اساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس، این دستورالعمل جدید جایگزین دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران مصوب دهم اردیبهشت‌ماه 1390 می‌شود. در این دستورالعمل آمده است: بازار پایه، از جمله بازارهای فرابورس است که مطابق با ماده 4 «دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» راه‌اندازی شده و معاملات آن بر اساس ضوابط این دستورالعمل انجام می‌شود. اوراق بهادار در بازار پایه به صورت عادی یا توافقی می‌توانند معامله شوند. اوراق بهاداری که به تشخیص کمیته عرضه حائز شرایط مشخصي باشند، به صورت عادی و سایر اوراق به صورت توافقی معامله می‌شوند. براساس این گزارش، جلسات رسمی و روزهای انجام معامله انواع اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس، ساعت آغاز، خاتمه و طول هر جلسه معاملاتی و همچنین تعداد و طول زمان هریک از مراحل انجام معاملات توسط هیات‌مدیره فرابورس تعیین می‌شود. 
معاملات توافقی در بازار پایه 
روش انجام معاملات توافقی در بازار پایه به شرح زیر است: 
1. پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار پیشنهاد دهنده در سامانه معاملات توافقی ثبت می‌شود. این پیشنهاد می‌تواند با قیمت معین یا قابل مذاکره در سامانه ثبت شود. 
2. کارگزار پذیرنده پیشنهاد جهت پاسخ دادن به پیشنهاد ثبت شده در سامانه معاملاتی اقدام به انتخاب آن کرده و پذیرش خود را جهت ارسال به کارگزار پیشنهاددهنده در سامانه معاملات توافقی ثبت می‌کند. 
3. در صورتی که پیشنهاد ثبت شده دارای قیمت معین باشد سامانه معاملات توافقی سفارش‌های تطبیق یافته را جهت تایید به فرابورس ارسال می‌کند. 
4. در صورتی که پیشنهاد ارائه شده قابل مذاکره باشد، جزئیات درخواست کارگزار پذیرنده پیشنهاد به کارگزار پیشنهاددهنده ارسال و در صورت تایید نهایی کارگزاران عامل طرفین، سفارش تطبیق یافته جهت تایید به فرابورس ارسال می‌شود. 
5. در صورت عدم مغایرت سفارش‌های تطبیق یافته با قوانین و مقررات، فرابورس معامله را تایید می‌کند و سفارش‌های تطبیق یافته جهت انجام معامله و ثبت نهایی به سامانه معاملات ارسال می‌شود. 
همچنین دامنه نوسان قیمت روزانه و محدودیت حجمی در خصوص معاملات توافقی اعمال نمی‌شود، بنابراین هیات‌مدیره فرابورس می‌تواند در صورت نیاز محدودیت حجمی یا قیمتی جهت ثبت سفارش‌های هر نماد معاملاتی، در سامانه معاملاتی توافقی تصویب و پس از اطلاع‌رسانی اعمال کند. 
بر اساس این دستورالعمل، معاملات سهام و حق تقدم بورس‌ها، فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری با حجم کمتر از 200 هزارسهم یا حق تقدم در دسته‌های سهامداری که بر اساس اساسنامه شرکت، شخصیت حقوقی یا نهاد خاصی را شامل نمی‌شود به صورت توافقی در بازار پایه فرابورس انجام می‌شود. در عین حال، انجام معاملات سهام و حق تقدم بورس‌ها، فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری با حجم بزرگ‌تر یا مساوی 200 هزار سهم یا حق تقدم و کلیه معاملات سهام یا حق تقدم شرکت‌های فوق در دسته‌های سهامداری که براساس اساسنامه شرکت، شخصیت حقوقی یا نهاد خاصی را شامل می‌شود، در قالب معاملات عمده یا معاملات توافقی بر‌حسب درخواست عرضه‌کننده امکان‌پذیر است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر