بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۱
کد خبر : ۱۰۸۳۹۸
 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار روز سه‌شنبه بار دیگر با رشد چشمگیر 8/1 درصدی شاخص کل مواجه شد تا در طول این هفته روزانه حدود 6/1 درصد بازدهی داشته باشد. این مهم در حالی رخ داد که بیشتر نمادهای بزرگ (با تاثیرگذاری بیشتر بر شاخص کل) سبزپوش بودند و نمادهای منفی عمدتا در میان صنایع کوچک‌تر با ارزش بازار کمتر جای گرفتند.
بررسی روند صنایع نشان می‌دهد که اقبال سهامداران به سهام بنیادی به ویژه در گروه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزی است؛ بنابراین، ورود نقدینگی‌های جدید از سوی سهامداران و امیدواری به بهبود اوضاع اقتصادی کشور بیشتر شامل حال این گروه‌ها شده است و سایر صنایع در فاز اصلاح قیمت به سر می‌برند.
طي بررسي انجام شده توسط «دنياي اقتصاد»، حدود 73 درصد از صنايع بورسي برخلاف روند صعودي شاخص كل به فاز استراحت رفته‌اند. نکته بسیار مهم در این روزها، بازدهی
غیر معمول بورس است که به سهامداران گوشزد می‌کند هر گونه تحول مثبتی را با دقت بیشتری ارزیابی کرده و میزان تاثیرگذاری آن بر سهام مورد نظر و به ویژه مدت زمانی که شرکت می‌تواند به بازدهی دلخواه برسد را در ارزیابی خود لحاظ کنند تا اسیر جو مثبت بازار نشوند.  
در این میان گروه دارویی روند ملایم مثبت خود را در روز سه‌شنبه نیز ادامه داد. بیشترین حجم معاملات این گروه را «دکوثر» در اختیار داشت و با صف خرید مواجه شد. بررسی معاملات این نماد طی روزهای اخیر نشان می‌دهد حقوقی‌ها تقریبا حضوری در خرید و فروش سهام آن نداشته‌اند. همچنین، «دعبید» جهت برگزاری مجمع به منظور انتخاب اعضای 
هیات مدیره متوقف شد. 
از سوی دیگر گروه غذایی که پس از رشد ابتدای هفته روند خود را تغییر داده بود روز سه‌شنبه نیز با افت شاخص مواجه شد. «وبشهر» به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ غذایی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. معاملات این نماد طی هفته گذشته با تغییر مالکیت جزئی از سوی سهامداران حقیقی‌ به حقوقی‌ همراه بوده است.
در این شرایط گروه رایانه‌ای روند منفی خود طی هفته‌های اخیر را ادامه داد و نمادهایش یکدست قرمزپوش شدند. «رتاپ» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که طی هفته گذشته حقوقی‌ها بیشتر در نقش خریدار حضور پیدا کرده بودند.
حمل و نقلی‌ها که طی روزهای اخیر در فاز اصلاح قیمت قرار گرفته‌اند در معاملات روز سه‌شنبه رشد ملایمی را تجربه کردند. عامل این رشد را می‌توان حجم بالای معاملات «حتاید» به عنوان تنها نماد مثبت گروه دانست. طی هفته گذشته حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده سهام این نماد کاملا پررنگ بود. اگر نگاهی به نسبت قیمت بر درآمد (P/E) این گروه بیندازیم به عددی (2/17) بسیار بالاتر از میانگین بازار بر خواهیم خورد؛ این در حالی است که نماد یادشده تنها نماد این گروه است که دارای نسبت قیمت به درآمد پایین 4/5 است. 
از طرف دیگر گروه ساختمانی روند منفی چند روز اخیر خود را ادامه داد. «ثشاهد» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در اختیار گرفت. 
گروه برقی در ادامه روند صعودی اما نوسانی خود، در معاملات روز گذشته منفی شد. «بترانس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. بررسی روند معاملات این نماد طی هفته گذشته حاکی از آن است که حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار حدود 5/2 برابر حضور آنها به عنوان فروشنده 
بوده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر