بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۴
کد خبر : ۱۰۸۴۰۰
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در شرایطی امروز فعالیت خود را شروع خواهد کرد که تحولات مثبت سیاسی زمینه‌ساز رشد قيمت به درآمد (P/E) بازار را فراهم خواهد کرد.

بورس اوراق بهادار تهران در حالی پا به هفته جاری می‌گذارد که کارنامه‌ای درخشان با ثبت 4 روز پیاپی صعودي در هفته گذشته از خود برجای گذاشت و توانست در یک هفته کاری 29/6 درصد بازدهی را به ثبت برساند تا بازدهی سال جاری خود را به رقم 3/91 درصد برساند؛ هر‌چند بورس تا رقم بازدهی سال 82 (124درصد) فاصله دارد اما کارشناسان بازار امیدوارند با توجه به باقی ماندن 5ماه از سال، بورس بتواند رکورد بازدهی سالانه خود را شکسته و بیشترین بازدهی در عمر شاخص جدید را به ثبت برساند.
در همین حال با شروع انتشار گزارش‌های 6ماهه، اکثر گزارش‌های منتشره از شرکت‌های بزرگ نشان‌دهنده رشد سود‌آوری آنها است که همین مساله در کنار آرامش سیاسی زمینه رشد پی بر ‌ای بازار را فراهم می‌سازد. از دید کارشناسان با مهار هوشمندانه نوسان در بازارهای موازی از جمله ارز و سکه و زمینگیر نمودن این بازارها عملا تمامی فعالیت‌های معامله‌گران به بورس اوراق بهادار منتقل شده و از این‌رو بورس با حضور بی‌سابقه نقدینگی مواجه است؛ هر چند این حضور همچنان در انتظار عرضه‌‌های اولیه است اما پتانسیل شرکت‌های بزرگ بازار همچنان شرایط مناسبی را نشان می‌دهد. از دیدگاه کارشناسان انجام عرضه‌‌های اولیه و انتقال شرکت‌های دارای پتانسیل بازار پایه فرابورس به فرابورس می‌تواند رشد بازار را تثبیت کند.
در همین حال در تحولات اقتصادی، سخنان مهم ريیس کل بانک مرکزی در جلسه پاییزه صندوق بین‌المللی پول از اهمیت بالايي برخودار بود؛ سیف در این نشست که در آمریکا برگزار شد به تشریح تصویری از اقتصاد کشور پرداخت.
به گفته ولی‌الله سیف، دولت حسن روحانی به دنبال ایجاد استقلال بیشتری براي بانك مركزي است تا بتواند یکی از بالاترین نرخ‌‌های تورم جهان را کنترل کند. بانک مرکزی تخمین می‌زند که رشد اقتصادی ایران در سال ایرانی منتهی به مارس صفر باشد. سیف می‌گوید ممکن در سال آینده رشد اقتصادی به ۳ درصد برسد. 
در همین حال وضعیت بودجه دولت در سال جاری نیز همچنان مورد توجه است.
در اين بين ايرج نديمي، عضو کمیسیون اقتصادی معتقد است: موضوع کاهش 6 درصدی سهم صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای نفت و گاز از ديگر موضوعات مورد توجه مجلس است که هنوز بین کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس در مورد این مساله‌ اختلاف نظر وجود دارد؛ به عبارتی کمیسیون اقتصادی با كاهش 6 درصدی سهم صندوق مخالف است، ولی کمیسیون برنامه و بودجه با این موضوع موافق است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد‌و‌ستد سهام روز سه‌شنبه با شرایط  فوق‌العاده مثبتی روبه‌رو‌ بود که در آن حرکت مثبت سه گروه پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و معدنی- فلزی شرایط را برای رشد 81/1 درصدی شاخص فراهم کرد. براساس آمار روز سه شنبه از گروه پتروشیمی هلدینگ‌های خليج فارس و تاپیکو، از گروه پالایشی پالایشگاه اصفهان و بندرعباس و گروه معدنی فلزی سه نماد فولاد مبارکه، چادر‌ملو و گل‌گهر در مجموع 77درصد از رشد 1295واحدی شاخص را رقم زدند. در همین حال رشد قابل ملاحظه گروه پالایشی در روز سه‌شنبه بحث‌‌های کارشناسان بازار را در مورد دلایل این رشد به همراه داشت.از دیدگاه برخی معامله‌گران تغییر در معاونت‌هاي وزارت نفت و مدیرعامل پخش و پالایش دلیل رویکرد مجدد بازار به این گروه بوده است.
در گروه تصفیه نفت نماد متوقف نفت بهران در گزارش 6 ماهه خود توانست سود هر سهم را با 51درصد دیگر افزایش به 5هزار و 983ریال برساند.
این شركت، موفق به پوشش قابل توجه 63 درصدی سود خود در عملكرد 6 ماهه یعنی معادل 3746 ریال به ازای هر سهم شده است.
دلایل این تعدیل مثبت براساس اعلام شركت مذكور، كاهش 10 درصدی بهای تمام شده عمدتا به واسطه كاهش نرخ خرید مواد اولیه است. در گروه پتروشیمی انتظار معامله‌گران برای اعلام گزارش‌های مناسب از سوی شرکت‌های این گروه محقق شده و دو شرکت پتروشیمی خارک و شازند گزارش‌های مناسبی را در انتهای هفته منتشر کردند؛ پتروشیمی خارک در گزارش خود تحقق سود 4هزار و 31ریالی را در شش ماه گزارش کرده است که 43درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است، فروش شرکت نیز در این مدت 90درصد بیشتر شده است. خارک سود هر سهم خود را برای سال جاری ابتدای سال 3هزار و 681ریال و در گزارش سه ماهه 4هزار و 426ریال اعلام کرده است که انتظار می‌رود با توجه به پوشش 91درصد سود هر سهم در گزارش 6 ماهه تعدیل قابل ملاحظه‌ای را انجام دهد.
شركت پتروشیمی شازند كه برای سال 92 خود سود 2796 ریالی را اعلام كرده بود، در عملكرد 6 ماهه با تعدیل مثبت 51 درصدی سود خود را در سطوح 4230 ریال به ازای هر سهم اعلام نموده است.
این شركت در عملكرد 6 ماهه موفق به پوشش 48 درصدی بودجه خود یعنی معادل 2014 ریال به ازای هر سهم شده است.
شركت در 6 ماهه اول، ارز صادراتی خود را با نرخ هر دلار 3376 تومان و هر درهم 849 تومان تسعیر كرده است؛ در حالی كه شركت برای نیمه دوم سال پیش‌بینی تسعیر ارز با قیمت‌‌های 2500 تومانی را دارد. با توجه به گزارش‌های منتشره اخیر همچنان انتظار می‌رود گروه پتروشیمی در صدر بازار باقی بماند. 
همچنين در این گروه شرکت پتروشیمی کرمانشاه با سرمایه‌ای معادل 176 میلیارد و 460 میلیون تومان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 92 براساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه را منتشر کرده است.
این شرکت که برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 2023 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده در دوره مورد بررسی موفق به تحقق 60 درصد از این مبلغ شده است.
در گروه فولادی انتظار برای انتشار گزارش مناسب شش ماهه فولاد مبارکه این نماد را با رشد قیمت همراه ساخته است.
در این گروه ذوب‌آهن اصفهان گزارش شش ماهه خود را در انتهای هفته منتشر کرد که بهتر از ارزیابی اولیه بود. براساس این گزارش شركت ذوب‌آهن اصفهان در عملكرد 6 ماهه به سود 256 ریالی به ازای هر سهم رسیده و به این ترتیب موفق به پوشش 53 درصدی بودجه خود شده است.
سود دوره 6 ماهه امسال ذوب با رشد 137 درصدی به نسبت دوره مشابه سال قبل همراه شده است. از نكات مهم عملكرد 6 ماهه شركت كاهش 18 درصدی تولید و بیش از 6 درصدی فروش محصولات است. هر‌چند بازار محصولات فولادی در نیمه دوم امسال به لحاظ قیمتی ضعیف‌تر از ابتدای سال است اما دریافت مجوز صادرات و رشد تولید می‌تواند گزارش 9ماهه بهتری را نیز تصویر کند. در این گروه فولاد آلیاژی یزد گزارش خود را منتشر کرد که سود هر سهم فولای، با تعدیل مثبت سنگین 83 درصدی سود خود را تا سطوح 1765 ریال به ازای هر سهم افزایش داده است.
همچنین این شركت فولادی، در عملكرد 6 ماهه موفق به پوشش 65 درصدی سود خود یعنی به ازای هر سهم 1140 ریال شده است. عمده علت سود بالای فولای به دلیل فروش سهام كارگزاری ایساتیس پویا و آذرآب است.
در نماد مخابرات چالش‌های این شرکت با مجموعه وزارت ارتباطات ناشی از خصوصی‌سازی پرحاشیه این شرکت همچنان ادامه دارد. براساس آخرین خبرها معاون شرکت مخابرات گفت: شرکت زیرساخت، فروش اینترنت را به مخابرات متوقف کرده؛ مخابرات دیگر نمی‌تواند ADSL جدید واگذار کند اما در سرویس مشترکان فعلی خللی وارد نمی‌شود.
در گروه سیمانی، عضو هیات مدیره انجمن سیمان با اشاره به عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت مازوت به کارخانه‌های سیمان مازوت‌سوز از سوی دولت، از تعطیلی ۸ کارخانه سیمان مازوت‌سوز کشور طي هفته آینده خبر داده است.
در گروه مالی، شرکت لیزینگ ایران در نیمه نخست سال مالی 92 مبلغ 253 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت و معادل 51 درصد از پیش‌بینی‌‌هایش را پوشش داد. در گروه معدنی، نماینده مردم زنجان و طارم درمجلس با اشاره به اینکه واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی با جدیت دنبال نشد، گفت:بر اساس برآورد صورت گرفته توسط کارشناسان ظرفیت این معدن در حال حاضر محدود است و با توجه به میزان برداشتی که در حال حاضر از این معدن می‌شود موجودی معدن طی ۱۵ سال آینده به اتمام می‌رسد. محسن علیمردانی در گفت و گو با خانه ملت درباره آخرین وضعیت معدن انگوران گفت: بحث‌‌هایی بود مبنی بر اینکه اگر از معدن انگوران به شکل فعلی برداشت شود عمر این معدن طی 10 الی 15 سال آینده به اتمام می‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از کارگران استان در کارخانجات ذوب روی و سرب فعالیت دارند، تصریح کرد: اقتصاد استان زنجان به معادن روی گره خورده و نگرانی اتمام عمر معدن انگوران تا حداکثر 15 سال دیگر بین مسوولان‌ و مردم ایجاد شده است. همچنين در مجمع فوق العاده شرکت زرین معدن آسیا، سهامداران این شرکت به افزایش سرمایه 400 درصدی رای دادند.
بر این اساس سرمایه شرکت زرین معدن آسیا طی دو مرحله افزایش خواهد یافت که در مرحله نخست این سرمایه به میزان 120 میلیارد ریال (از 60 به 180 میلیارد ریال) در سال مالی جاری از محل آورده نقدی افزایش خواهد یافت.  این افزایش سرمایه با هدف تامین منابع مالی به منظور تولید محصولات جدید صورت خواهد گرفت.  در گروه واسطه‌گری مالی مجمع شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با تقسیم سود 250ریالی به کار خود پایان داد.
به دلیل مواد اساسنامه، سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها قابل تقسیم نیست و حداکثر سود قابل تقسیم شرکت در حدود 270 ریال بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص با هزار و 294 واحد رشد به 72هزار و 766 واحد رسید. ارزش معاملات نیز به 403 میلیارد تومان رسید که 11درصد آن را معاملات 6/27 میلیون سهم هلدینگ خلیج فارس تشکیل داد. از 272واحدی که به روی تابلو رفتند 141نماد با کاهش قیمت و 129نماد با رشد ارزش همراه شدند.با این کارنامه در کل هفته بازدهی شاخص به 29/6 درصد رسید. در طول هفته کاری نیز با توجه به یک روز کاری کمتر در هفته گذشته ارزش معاملات با رشد اندک یک درصدی به 3هزار و 305میلیارد تومان رسید. به اين ترتيب شمار خریداران نیز نسبت به هفته قبل به 133هزار و 506نفر رسید که 6/7 درصد کمتر از هفته قبل بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر