بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳
کد خبر : ۱۰۸۴۰۲
بهاره رادمنش: روز چهارشنبه، بعد از 16 روز تعطیلی دولت فدرال، براساس توافقی که جمهوری خواهان و دموکرات‌های کنگره در آخرین لحظات نزدیک شدن آمریکا به ورشکستگی دولتی انجام دادند، بودجه اجرایی دولت تا ژانویه 2014 تصویب شد و با افزایش سقف بدهی‌های دولت تا فوریه آینده موافقت شد. بنا به تحلیل روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روند شای» توافق شکننده دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برسر بودجه، گویای این مساله است که حداکثر بعد از کریسمس همان دعواهای قدیمی بار دیگر در آمریکا شعله ور می‌شود و بن بست مدیریت مناقشات بودجه‌ای در این کشور بار دیگر تکرار می‌شود و یک ماه پس از آن دوباره بحث‌ها پیرامون اینکه چگونه باید از ورشکستگی دولتی جلوگیری کرد رونق می‌گیرد.
اگرچه به گفته تحلیلگران، بهتر این بود که بعد از هفته‌های طولانی بحث بر سر بحران بودجه گفته می‌شد که چنین وضعیتی دیگر در آمریکا تکرار نخواهد شد، اما متاسفانه توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در این باره تنها محدود به یک راه‌حل موقتی برای یک دوره کوتاه خواهد بود. 
طی هفته گذشته، بازارهای جهانی نفت به تاثیر از بحران‌های مالی آمریکا از سویی و از سوی دیگر انتشار آمار رشد اقتصادی کشورهای جهان، تحولات بسیاری را تجربه کرده‌اند. باتوجه به تعطیلی دو هفته‌ای دولت آمریکا و اثرات منفی آن بر اقتصاد ایالات متحده، انتظار می‌رود، فدرال رزرو کاهش سیاست محرک اقتصادی خود را تا اوایل سال ۲۰۱۴ و مشاهده علائمي حاکی از تقویت رشد اقتصادی آمریکا به تاخیر بیندازد. تعطیلی 16 روزه بخش‌هایی از دولت آمریکا منجر به توقف انتشار آمارهای اقتصادی شد که به فدرال رزرو در ارزیابی اقتصاد آمریکا کمک می‌کند، زیرا کسب این آمارها بسته به انجام تحقیقاتی است که به دلیل مرخصی اجباری اوایل این ماه کارکنان دولت، انجام نشده است، به همین دلیل تصمیم‌گیری برای بانک مرکزی آمریکا را با پیچیدگی مواجه ساخته است، همچنین این امر احتمالا بر کیفیت گزارش‌های ماه اکتبر نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. 
به تحلیل کارشناسان انتظار می‌رود ادامه یافتن سیاست‌های کنونی فدرال رزرو تا حدودی از کاهش قیمت نفت جلوگیری کند. طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته با نزدیک شدن دولت آمریکا به ورشکستگی و بحران نکول بدهی‌های این کشور نفت دبلیو‌تی‌آی آمریکا، با کاهش 20/1 دلاری به بهاي21/101 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز به تاثیر از این رویداد، همچنین شروع دور جدید مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو بر سر مساله هسته‌ای ایران وانتظار افزایش صادرات محموله‌های نفتی ایران در پی احتمال کاهش تحریم‌ها‌ی نفتی، در بورس لندن با 08/1 دلار کاهش 96/109 دلار در هر بشکه معامله شد. بنا بر تحلیل‌های موجود، در صورت بازگشت صادرات نفت ایران به میزان پیش از تحریم‌ها، قیمت نفت تا 10 دلار در هربشکه کاهش خواهد یافت. 
با این حال روز چهار شنبه، با انتشار آمار رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم امسال و رسیدن آن به سریع‌ترین میزان طی سال جاری بین ماه‌های جولای و سپتامبر، تاثیر منفی نگرانی‌ها از کاهش تقاضا برای نفت پس از افزایش میزان ذخایر نفتی آمریکا را کاهش داد و موجب شد که قیمت نفت در آن روز با افزایش مواجه شود، اگرچه کاهش ارزش دلار نیز به دلیل اوضاع اقتصادی نابسامان آمریکا در این امر بی‌تاثیر نبود و نفت آمریکا و نفت برنت به ترتیب با 08/1 و 9/0 دلار افزایش با قیمت 29/102 و 86/110 دلار در هر بشکه معامله شدند. بنا به تحلیل رویترز، رشد 8/7 درصدی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه سوم سال جاری میلادی این پرسش را به ذهن اقتصاددانان متبادر می‌سازد که آیا این میزان رشد در ماه‌های آینده نیز ادامه می‌یابد؟ رویترز در ادامه این گزارش با اشاره به افت رشد اقتصادی چین در 8 دوره از ده دوره سه ماه گذشته و با رجوع به نظر کارشناسان معتقد است، رشد اقتصادی این کشور در دوره اکتبر تا دسامبر باز هم دچار افت خواهد شد و به توصیه کارشناس اقتصادی بانک آمریکایی مریل لینچ، بانکداران چین باید سیاست پولی خود را اندکی به سمت رویکردی خنثی تغییر دهند، زیرا به رغم دو دهه رشد بی سابقه این کشور، رشد سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و نباید بر مبنای یک رشد سه ماهه تصمیم گیری کرد.
در این میان، موسسه اعتبارسنجی فیتچ در تازه‌ترین گزارش خود به دولت آمریکا هشدار داد که در صورت ادامه بحران بدهی و بودجه رتبه اعتباری این کشور را کاهش خواهد داد. اين موسسه در ادامه نسبت به تاثیرات منفی بحران بدهی و بودجه بر وضعیت اقتصادی آمریکا هشدار داد و افزود: این موسسه تا سه ماه نخست 2014 میلادی منتظر خواهد ماند و تحولات مالی و اقتصادی آمریکا را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس در خصوص رتبه اعتباری این کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد. این موضوع سبب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه بار دیگر با کاهش روبه‌رو‌ شود به نحوی که قیمت نفت آمریکا به 67/100 دلار رسید و نفت برنت نیز به کانال 109 دلار بازگشت. موسسه اعتبار‌سنجی فیتچ در سال 2011 نیز به دلیل اختلاف دو حزب کنگره آمریکا بر سر بودجه، رتبه اعتباری این کشور را کاهش داده بود. 
روز گذشته نیز، به دلیل ناتوانی چین در ارائه یک چشم انداز روشن از ادامه رشد اقتصادی این کشور در ماه‌های باقیمانده سال جاری میلادی و شکننده بودن توافق جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، نفت آمریکا به حدود 100 دلار در هربشکه رسید. همچنین ارزش قراردادهای آتی نیز 1/1 درصد کاهش یافت. نفت آمریکا تحویل نوامبر، با 23 سنت افزایش به قیمت 90/100 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت برنت تحویل دسامبر با 47 سنت افزایش به 58/109 دلار رسید. 
بنا به پیش‌بینی تتسو اموری، تحلیلگر بازار نفت، انتظار می‌رود تا زمان مشخص شدن چشم‌انداز تقاضا در آمریکا، قیمت نفت نوسان زیادی را شاهد نباشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر