بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۳
کد خبر : ۱۰۸۵۵۷
محبوبه مغاني: روز گذشته در بازار فرابورس ايران 120 ميليون و 394 هزار و 290 سهم به ارزش يك هزار و 247 ميليارد و 653 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت. 
اين معاملات كه در 22 هزار و 907 دفعه معاملاتي صورت گرفته بود منجر شد تا بيست‌وهشتمين روز كاري فرابورس در مهرماه با افت 80/16 واحدي به پايان برسد؛ معاملاتي كه در نهايت منجر شد تا ضمن آنكه رشد 3/3 درصدي اين بازار در روز شنبه پس گرفته شود، عدد شاخص اين بازار را نيز به 40/821 واحد كاهش دهد. بر اين اساس روز گذشته در ميان نمادهاي فرابورسي، شركت‌هاي پالايشگاهي و پتروشيميايي بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص فرابورس داشتند كه در اين ميان مي‌توان به نمادهاي پالايشگاه نفت تهران، لاوان، پتروشيمي مارون، زاگرس، نفت پاسارگاد، ذوب‌آهن و هلدينگ صنايع معدني خاورميانه اشاره كرد.
 اگرچه در اين بازار منفي، نماد صنايع فولاد آلياژي يزد پس از تعديل 83 درصدي بازگشايي شد و قيمت هر سهم آن با رشد 31/31 درصدي همراه بود. از سوی دیگر برنامه افزايش سرمايه 110 درصدي مهندسي ساختمان تاسيسات راه‌آهن از محل سود انباشته نيز منجر شد تا قيمت اين سهم در بازار ديروز به‌رغم پايين بودن حجم معاملاتش، از بيشترين افزايش برخوردار شود. در گروه انبوه‌سازي، املاك و مستغلات نيز اگرچه عنوان مي‌شود كه حباب مسكن تخليه شده، اما در بازار سرمايه شركت‌هاي حاضر در اين صنعت، يكپارچه قرمزپوش بودند و با كاهش قيمت سهام مواجه شدند. همچنین امتیاز تسهیلات مسکن نيز با نوسان قیمت همراه بود؛ به طوری که امتیاز تسهیلات مسکن تیر 90 با رشد 4/3 درصدی و با بیشترین افزایش به نرخ 384 هزار و 475 ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن بهمن 89 با بیشترین کاهش  375هزار ریال قیمت خورد. افزون بر این، در بازار ابزار‌های نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 18هزار و 40برگه اوراق اجاره مپنا تعلق داشت.
 پس از آن معامله، 9هزار و 640 برگه مشارکت نفت فصلی  و 5 هزار و  820 برگه اوراق اجاره سامان به ترتیب در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفت. در عین حال در بازار ETF، 123 هزار و 170 واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش  3/1 میلیارد ریال معامله شد. اين گزارش مي‌افزايد: ديروز شركت پتروشيمي غدير نيز به عنوان هشتاد و دومين نماد معاملاتي در بازار دوم فرابورس درج شد. اين شركت با نماد «شغدير» در گروه محصولات شيميايي قرار مي‌گيرد. از سوي ديگر روز گذشته مجمع عمومي فوق‌العاده شركت فرابورس براي دريافت مجوز افزايش سرمايه 50 درصدي برگزاري شد و افزايش مذكور به تصويب رسيد.
 با توجه به توسعه شركت فرابورس و برنامه‌هاي آتي آن، اين شركت در نظر دارد در سال جاري اقدام به اخذ مجوز لازم و بهبود فضاي ساختمان به منظور تامين نيازهاي شركت كند. بر اين اساس با توجه به برنامه تجهيز ساختمان خريداري شده و پرداخت مانده طلب شركت‌هاي سرمايه‌گذاري توسعه ملي و شركت گروه توسعه ملي، این افزايش سرمايه از محل سود انباشته و اندوخته احتياطي به حفظ منابع نقدي شركت و همچنين بهبود ساختار مالي و نسبت‌هاي مربوط انجام مي‌گيرد. در اين راستا سرمايه اين شركت از مبلغ 200.000 ميليون ريال به مبلغ 300.000 ميليون ريال از محل اندوخته احتياطي و سود انباشته به شرح زير افزايش يافت؛ 53.000 ميليون ريال (معادل 5/26 درصد)از محل سود انباشته و 47.000 ميليون ريال (معادل 5/23 درصد) از محل اندوخته احتياطي.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر