بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
در نشست خبری مدیرعامل بورس تهران عنوان شد:

عرضه های جدید چشم انتظار سهامداران عمده

مدير عامل بورس تهران طی اولین نشست خبری خود در سال جاری با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اينكه امسال بازار سرمايه روزهاي خوبي را سپري كرده و آمارها با سال هاي قبل بسيار متفاوت است، افزود: در بورس اوراق بهادار تهران در سال گذشته 2 ميليون و 390 هزار دفعه معامله صورت گرفته که امسال اين رقم به 7 ميليون و 70 هزار دفعه معامله رسیده و 224 درصد رشد داشته است.
کد خبر : ۱۰۸۶۱۲
براساس آخرين آمار ارزش بازار اكنون، 360 هزار ميليارد تومان است اين در حالي است كه در ابتداي سال اين رقم 170 هزار ميليارد تومان بود. به اين ترتيب ارزش بازار سرمايه 110 درصد رشد داشته و همانطور که می دانیم ارزش بازار يكي از شاخص هاي توسعه يافتگي بورس ها است.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، مدير عامل بورس تهران طی اولین نشست خبری خود در سال جاری با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اينكه امسال بازار سرمايه روزهاي خوبي را سپري كرده و آمارها با سال هاي قبل بسيار متفاوت است، افزود: در بورس اوراق بهادار تهران در سال گذشته 2 ميليون و 390 هزار دفعه معامله صورت گرفته که امسال اين رقم به 7 ميليون و 70 هزار دفعه معامله رسیده و 224 درصد رشد داشته است.

حسن قالیباف اصل ارزش كل معاملات 7 ماهه را بيش از 55 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم در مدت مشابه سال قبل 9 هزار و 300 ميليارد تومان بوده و با رشد 500 درصدي همراه شده كه در نوع خود رکوردی بي نظير است. این در حالی است که ارزش كل معاملات در سال گذشته به 25 هزار و 700 ميليارد تومان بالغ گرديده است.

وي درخصوص معاملات آنلاين در بورس اظهار داشت: امسال 12 هزار ميليارد تومان معاملات آنلاين انجام شد. اين رقم در دوره مشابه سال قبل 2 هزار ميليارد تومان بوده است. برهمين اساس شاهد رشد 500 درصدي معاملات آنلاين هستيم.

قاليباف اصل با بيان اينكه نسبت گردش معاملات دوره 7 ماهه سال گذشته حدود 7 درصد بوده است افزود: امسال نسبت گردش معاملات به 21 درصد رسيده است.

وي به روند پذیرش شرکت های جدید در بورس اوراق بهادار تهران اشاره کرد و اظهار داشت: طی هفت ماه نخست امسال چهار پذيرش جديد در بازار سرمايه رخ داده که شامل دو شركت هلدينگ پتروشيمي خليج فارس و هلدينگ نفت و گاز تامين مي شود و شركت هاي همراه اول و سرمايه گذاري بازنشستگي بانك ها نیز از فرا بورس به بورس تهران منتقل شد.

مدير عامل بورس تهران به برنامه بررسی درخواست شركت هاي جدید برای پذیرش در بورس نهايي اشاره کرد و افزود: پذیرش این شرکت ها هنوز نهایی نشده ، البته اطلاعات مربوط به شركت نفت سپاهان تكميل شده و شرکت بورس منتظر تصميم سهامدار عمده برای عرضه آن هستیم بگونه ای که هر زمان كه اراده سهامدار عمده به عرضه سهام اين شركت در بورس باشد، بورس تهران مقدمات واگذاری آن را فراهم مي كند.

قاليباف همچنین گفت: پذيرش شركت هاي سرمايه گذاري صدر تامين، دارويي تامين، سرمايه گذاري توسعه صنايع سيمان نیز در حال پیگیری بوده و پس از تكميل اطلاعات از سوی این مجموعه ها به زودي شاهد عرضه آنها در بورس خواهيم بود. در ضمن شركت هاي گروه صنعتي پاكشو ، سرمايه گذاري سيمان تامين و ساير شركت ها در بورس تشكيل پرونده داده و فرآيند پذيرش آن در بورس شروع شده است.

وي ادامه داد: برنامه بورس تهران براي سال 92 پذيرش 10 شركت بوده که تاكنون چهار شركت را در بورس عرضه شده و اميدواريم تا پايان سال برنامه هاي تعيين شده براي پذيرش شركت ها و عرضه آنها محقق گردد.

مديرعامل بورس تهران با اشاره به معرفی ابزار اوراق آتي در سال هاي گذشته به بازار سرمايه گفت: امسال بحث تقويت نرم افزارهاي معاملات اوراق آتي را با كمك شركت هاي نرم افزاري به سرانجام رسانديم. چراکه اوراق آتي يك ابراز مناسب و کاربردی براي حرفه اي هاي بورس به شمار مي رود و آن به واسطه ايجاد اهرم در سرمايه گذاري، مورد استقبال بازار سرمايه بوده و به كارگيري این ابزار به نقد شوندگي و شفافيت بازار كمك مي كند. در حال حاضر معاملات اوراق آتي 16 شركت در بورس انجام مي شود، اما بورس روي پذيرش 5 يا 6 شركت ديگر كار كرده تا قرارداد هاي آتي آن ها پس از پذيرش در بازار قابل معامله شود.

قاليباف با بيان اينكه آيين نامه و دستورالعمل قرارداد اختيار معامله نیز نهايي شده است، گفت: بهره گيري از قرارداد اختيار معامله داراي پيچيدگي ها و نكته هاي خاص به وي‍ژه در بحث نرم افزار معاملاتي است. در ضمن شركت مديريت فن آوري در حال پيگيري تهيه نرم افزار استفاده از اين ابزار جديد معاملاتي مي باشد.

وي با اشاره به نهايي شدن و ارسال دستورالعمل معاملات ETF در بورس تهران به سازمان بورس گفت: بورس تهران پس از انجام مطالعات و بررسي هاي لازم، دستورالعمل اين نوع معاملات را تهيه و به سازمان بورس ارسال كرد. معاملات ETF چون ابزار جديدي بود، ابتدا در فرابورس معرفي و آزمایش شد و پس از آن مقرر است در بورس مورد استفاده قرار گیرد.

قالیباف درخصوص میزان سهام شناور آزاد شرکت های بورسی اظهار داشت: با بهره گيري از سهام شناور آزاد، شركت ها مي توانند موقعيت خود را حفظ كنند. محاسبه درصد سهام شناور آزاد شركت ها از جمله مواردي است كه شرايط پذيرش و وضعيت طبقه بندي آنها را در بورس مشخص مي كند. بدین ترتیب در سال گذشته ميزان درصد سهام شناور شركت ها 22 درصد بوده كه اين رقم امسال به 22.35 درصد رسيده است و رشد درصد سهام شناوری آزاد شرکت ها می تواند نشان دهنده افزایش عمق بازار باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر