بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
در مجموع بازار سهام با عرضه های پر حجم در سهام اکثر صنایع به ویژه در نمادهای بزرگ و لیدر بورس همراه بود، حال آنکه خریداران برای بررسی عملکرد شرکت ها و تحلیل اطلاعات منتشره در سامانه کدال، مقابل فروشندگان قدری عقب نشینی کرده و برای خرید دست نگه داشتند.
کد خبر : ۱۰۸۶۹۳

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.07.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 540 واحد کاهش به رقم 54697 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 871 واحد افت عدد 137862 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 638 واحد نزول به رقم 72997 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2677 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز شرکت ارتباطات سیار ایران با 63 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 189 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، با منفی شدن روند معاملاتی لیدر بازار سهام یعنی پالایشی ها، کلیت معاملات رو به کاهش نهاد و در نتیجه حاکمیت این فضا در تالار، شاخص کل نیز بیشترین تأثیر منفی را از این گروه پذیرفت تا در پایان معاملات به مدار 72 هزار واحدی عقب گرد کند.

رشد قابل توجه قیمت سهام گروه پالایشی طی هفته گذشته و فاصله گرفتن ارزش بازاری از ارزش جایگزینی آنها، موجب شد قیمت سهام شرکت های این صنعت به صورت دسته جمعی در مدار نزولی حرکت کنند. در این میان البته گزارش عملکرد 6 ماهه پالایش نفت بندر عباس نیز منتشر شد که بر اساس آن شرکت بودجه برآوردی خود را بدون تغییر در میزان سود هر سهم، 48 درصد پوشش داد. در نتیجه این گزارش سهام "شبندر" با تشکیل صف فروش قابل توجه سهامداران مواجه شد و حجم معاملات آن در مقایسه با روزهای گذشته کاهش چشمگیری یافت.

سایر نمادهای پالایشی نیز معاملات روزانه خود را با افت قیمت سهم تا دامنه نوسان منفی حداقلی نظاره گر بوده و در پی این روند معاملاتی تأثیر قابل توجهی را بر نزول شاخص کل در پی داشتند.

گروه پتروشیمی نیز تحت تأثیر سخنان معاون مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی مبنی بر اجرای مصوبه افزایش قیمت خوراک گاز مصرفی آنها در اکثر نمادها فضایی منفی را مشاهده کردند، بطوریکه "تاپیکو" پس از آنکه طی روزهای گذشته با اقبال بالای خریداران و صف های پر حجم آنها رو به رو بود، امروز را با افت قیمت سهم به پایان رساند.

در این شرایط امروز "فارس" در حالی مجمع عادی سالیانه صاحبان خود را برگزار کرد که به ازای هر سهم تقسیم 73 ریال سود مصوب شد. "جم" نیز در حالی ابتدای روز متعادل بود که در نهایت معاملات خود را با تشکیل صف های فروشندگان به پایان رسانید.

"زاگرس" نیز روندی منفی را پس از انتشار اطلاعات عملکرد شش ماهه خود مبنی بر افزایش 33 درصدی سود هر سهم همراه با پوشش 42 درصدی پیش بینی درآمد سال مالی جاری در پیش گرفت.

روند سنگین عرضه ها امروز در گروه خودرویی نیز مشاهده شد، بطوریکه صف های خرید سهام آنها در نمادهای بزرگ گروه عرضه شد و تنها "خزامیا" و "خگستر" با همراهی چند نماد قطعه ساز همچنان با صف خریداران معاملات خود را به پایان رساندند. هر چند در پایان معاملات نماد معاملاتی زامیاد با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد.

در این شرایط خودرو سازان خود را برای حضور در همایش بین المللی صنعت خودروی ایران که در تاریخ نهم آذر ماه امسال برگزار خواهد شد، آماده می کنند.

اما جالب اینجاست که هیچ یک از شرکت های این گروه به همراه بسیاری دیگر از شرکت های فعال در صنایع دیگر هنوز گزارش عملکرد نیمه نخست امسال خود را منتشر نکرده اند، حال آنکه طبق قوانین بازار سرمایه مهلت قانونی انتشار این اطلاعات عملکرد میان دوره ای تا پایان روز جاری است.

اهالی تالار معتقدند شاید شرکت های صنعت خودرو برای پیگیری بیشتر روند حاکم بر معاملات سهام خود هنوز اقدام به انتشار گزارش عملکردی شش ماهه نخست امسال نکرده اند که این عمل از نظر قوانین بازار سرمایه تخلف محسوب می شود.

سیمانی ها نیز امروز چندان رمقی از خود نشان ندادند و اتفاق خاصی در نمادهای این گروه مشاهده نشد.

بانک ها نیز همین شرایط را نظاره گر بودند و این روند با برگشت "ونوین" پس از برگزاری مجمع فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه به تابلوی معاملات، با کاهش حدود 0.5 درصدی قیمت سهم همزمان بود.

اما در پی حاکمیت روند نزولی بر کلیت بازار به ویژه در صنایع لیدر و بزرگ بورس، گروه دارویی با توجه به کوچک بودن شرکت های این گروه از نظر میزان سرمایه و حجم مبنای سهام آنها در اکثر نمادها با رشد قیمتی سهم تا سقف مجاز روزانه همراه شدند.

در این میان تولید دارو در حالی به دلیل ارایه اطلاعات با اهمیت متوقف گردید که طبق اعلام ناظر بازار فرابورس، تمامی معاملات انجام شده طی روز جاری در این نماد دارویی ابطال شده است.

در میان شرکت های سرمایه گذاری نیز "وبانک" با توجه به اینکه سود هر سهم خود را 25 درصد تعدیل مثبت داد با توقف نماد مواجه شد که علت این تغییرات در عایدی سهام آن افزایش درآمد نقدی شرکت های پتروشیمی شازند، توسعه صنایع بهشهر، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گلسار فارس و شفا دارو و نیز سود حاصل از فروش سهام شرکت های سرمایه گذاری توسعه ملی و ایران ترانسفو اعلام شده است.

در مجموع بازار سهام با عرضه های پر حجم در سهام اکثر صنایع به ویژه در نمادهای بزرگ و لیدر بورس همراه بود، حال آنکه خریداران برای بررسی عملکرد شرکت ها و تحلیل اطلاعات منتشره در سامانه کدال، مقابل فروشندگان قدری عقب نشینی کرده و برای خرید دست نگه داشتند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هم اکنون معاملات متعادلی را پیگیر بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل بهمن ماه 92 به یک میلیون و 34 هزار تومان افت کرده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت 950 هزار تومان و هر دلار آمریکا به بهای 3005 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر