بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۲
کد خبر : ۱۰۸۷۸۷
 رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات ایران در سیاست‌خارجی تنها با بهبود اقتصاد درونی کشور حل می شود، گفت:‌ اگر می خواهیم در صحنه بین الملل به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم نخست باید توان اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی امروز (چهارشنبه یکم آبان ماه) در جلسه شورای اداری استان قم با تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم گفت: این عید عید آل محمد و عید ولایت است و انشاءالله این ایام باعث اخوت و برادری در مسلمانان شده و مشکلات عالم اسلام مرتفع شود و امیدواریم که استان قم به عنوان پایگاه اصلی تشیع، فهم، ادراک واقعی ومعارف اهل بیت تبدیل شود تا از این استان شاهد ترویج روحانیت و نورانیت باشیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی معاونان استانداری قم درباره سفر با اهمیت و پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به استان قم افزود:‌ این گزارش‌ها حکایت از این دارد که مدیران استان اقدامات خوبی را در این رابطه انجام داده و تلاش کردند تا مصوبات به نتایج خوبی برسد، از طرفی دیگر با توجه به بروز برخی کمبودها باید بگویم که این موضوعات به هیچ وجه در وضعیت فعلی کشور عجیب نیست ونباید برخی کمبودها راپای کم کاری مدیران نوشت.

لاریجانی با بیان اینکه وضعیت اقتصاد کنونی کشور به گونه‌ای است که اعتبارات عمرانی با مشکل مواجه شده است گفت:‌ به طور حتم مسئولان استان قم باید برآوردی از کسری های اعتباری به دست آورند تا در بودجه سال 93 در ردیفی به عنوان سفرهای خاص این کسری ها دیده شود.

وی با تأکید بر اینکه قطعا باید برخی مسائل مانند مسئله کم آبی را در اولویت اصلی استان قم قرار داد یادآور شد: خوشبختانه دراین رابطه استان قم از گردنه مشکلات عبور کرده و هم اکنون تنها نیازمند کارهای تکمیلی هستیم از این رو در شرایط کنونی آب به وفور موجود است لذا فقط مکانی برای نگهداری آن در نظر گرفته شود.

لاریجانی با اشاره به جلسه اخیر نمایندگان استان قم با چیت چیان وزیر نیرو گفت: در این جلسه اولویت های عمرانی و پروژه های مهم استان قم با حضور وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی اجرای پروژه مترو قم بسیار با اهمیت و ضروری است تصریح کرد:‌ قطعا شهرداری و شورای شهر این استان باید با جذب و اختصاص اعتبارات این پروژه را محقق کند.

لاریجانی با اعلام اینکه سالانه در بودجه کشور برای 10 شهر پرجمعیت اعتبارات مناسبی برای اجرای پروژه مترو درنظر گرفته می شود گفت: در سال های گذشته می شد اعتبارات مناسبی برای این موضوع اختصاص داد ولی به علت برخی مشکلات اعتبارات کمتر اختصاص داده شد از این رو برای حل این مشکلات جلساتی را با مقامات چینی برگزار کرده ایم.

وی با اشاره به دیدار با مسئولان کشور چین افزود: در این دیدارها مباحثی مانند مترو قم، راه آهن تهران، قم، اصفهان و راه آهن قم، مشهد مطرح شد که در نهایت مقامات این کشور تمایل خود را برای پیگیری و اجرای پروژه ها اعلام کردند اما در این رابطه مشکلاتی مانند فاینانس وجود داشت که حل شد از طرفی دیگر این پروژه ها مشکلات ریالی داشتند که قطعا در بودجه های آینده این مسائل حل و فصل می شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه یکی از راه های آبادانی استان قم سهل کردن راه های ارتباطی است تصریح کرد: قطعا من در سفر آینده به کشور چین این موضوعات را پیگیری می کنم زیرا تسهیل راه های ارتباطی سرمایه بزرگی برای قم است.

وی با بیان اینکه مسئولان ودستگاه ها باید به اجرای پروژه فرودگاه قم توجه ویژه ای داشته باشند تصریح کرد: بسیاری از مسافران استان قم از استان های دیگر و کشورهای همسایه به این استان سفر می کنند از این رو باید مسئولان و دستگاه ها به بخش خصوصی برای اجرای این پروژه کمک کنیم از طرفی دیگر با وضعیت کلی اوضاع اقتصادی کشور بعید می دانم همه پروژه های عمرانی استان ها از طریق اعتبارات دولتی حل شود.

تکمیل پروژه‌های عمرانی کلیدخورده با اعتبارات موجود، 50سال طول می‌کشد

لاریجانی با اعلام اینکه تا کنون حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در استان ها کلید خورده است گفت:‌ در شرایط کنونی تنها حدود 20 هزار میلیارد تومان بودجه می توان اختصاص داد که با وضعیت کنونی اعتبارات تکمیل این پروژه ها حدود 50 سال طول می کشد از طرفی دیگر باید همراه با پروژه های قبلی طرح های جدید را هم کلید زد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های تکمیل پروژه های عمرانی در کشور واگذاری آن به مردم و بخش خصوصی است گفت:‌ به طور مثال هم اکنون ورزشگاهی را که نیمی از اعتبارات آن از سوی دولت هزینه شده به نفع است که نیمه دوم آن را به وسیله اعتبارات مردمی جذب کرد از این رو باید برای جذب اعتبارات مردم و کارآفرینان انگیزه هایی را ایجاد کرد.

لاریجانی ادامه داد: قطعا برخی امور جزء وظایف حاکمیتی است اما در کل خیلی از پروژه ها مانند پروژه های راه سازی و انتقال آب را می توان به بخش خصوصی و مردم واگذار کرد.

باید راه جذب 500هزارمیلیاردتومان نقدینگی موجود در جامعه به پروژه‌های عمرانی تسهیل شود

وی با اعلام اینکه هم اکنون حدود 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد افزود: قطعا اگر راه و مسیر تسهیل شود این اعتبارات به سمت پروژه های عمرانی کشور می رود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مسئولان و دستگاه ها نباید به موضوعات عمرانی به صورت تک بعدی نگاه کنند تصریح کرد‌: به طور حتم باید گرفتگی صحنه بین الملل را باز کرد اما در کنار آن باید برای بهبوداقتصاد درونی کشور تلاش کرد تا مقوله اقتصاد مقاومتی که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب بوده است محقق شود.

وی ادامه داد:‌ به طور حتم اگر می خواهیم در صحنه بین الملل به دستاوردهای مناسبی برسیم باید توان اقتصادی را بهبود ببخشیم وگرنه با گرانفروشی کشورها روبرو می شویم به ویژه در شرایط کنونی می توان با کشورهای همسایه رابطه اقتصادی را بهبود بخشید.

لاریجانی افزود:‌هم اکنون ظرفیت تولید مرغ در کشور خیلی بالاتر از مصرف است اما باید نخست از ظرفیت‌های اسمی آن حمایت کرد که این عوامل قطعا زمینه قوت سیاست خارجی کشور را موجب می شود.

وی با بیان اینکه مسئولان تا آنجا که می توانند باید کارهای عمرانی را با کمک کارآفرینان داخلی اجرایی کنند گفت: متأسفانه در سال های طولانی که قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به علت نوع بودجه نویسی اقتصاد کشور متکی به دولت شده است از این رو عاقلانه ترین راه برای مصرف منابع و اعتبارات نفت و گاز اختصاص آن در پروژه های عمرانی نیست از این رو باید مانند کشورها از فکر و نحوه تجارت استفاده کرد بنابراین اگر بتوانیم زمینه های اقتصادی را فراهم کنیم می توانیم سرمایه گذاران و اعتبارات آنها را جذب کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه مسئولان و دستگاه های اجرایی قم باید به صورت جدی به مقوله جذب اعتبارات و سرمایه گذاران توجه کنند افزود:‌ باید بررسی شود که چه میزان از پروژه های استان قم را می توان به بخش خصوصی و مردم واگذار کرد.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی در استان قم می توان نیمی از پروژه ها را به مردم و بخش خصوصی واگذار کرد تصریح کرد:‌این موضوع موجب تحول اقتصادی در استان قم می شود از طرفی دیگر اگر می خواهیم در آینده اقتصاد قم پر تحرک و موفق باشد باید زمینه سرمایه گذاری را فراهم کنیم از طرفی دیگر در سفرهایی که من به خارج داشتم خیلی از شیعیان و مسلمانان خارج از کشور علاقمند به سرمایه گذاری در استان قم بودند اما نخست باید بستر آن فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش های صنعتی قم باید با توجه مسئولان و دستگاه ها رشد پیدا کند گفت: با تحقق این موضوع باید از بیکاری فرزندان این استان در آینده جلوگیری کنیم از این رو در این زمینه می توان برای جذب تسهیلات از طریق بانک، فاینانس و صندوق توسعه ملی استفاده کرد زیرا در شرایط کنونی باید فرصت را مغتنم شمرد تا سرمایه ها جذب شود.

در ابتدای این جلسه رؤسای تمام ارگان ها و دستگاه های قم به ویژه شهرداری و معاونان استانداری به ارائه گزارشی درباره وضعیت پیشرفت مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به این استان پرداختند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر