بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۵
کد خبر : ۱۰۸۸۸۱
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد جو آرامی بود كه در آن بازار به دلیل گزارش‌های نه چندان دلچسب برخی از گروه‌های پیشرو با استراحت قیمتی همراه شد.
در بازار هفته گذشته روند انتشار گزارش‌های 6 ماهه همچنان ادامه داشت و در حالی که برخی از گروه‌های پیشرو به دلیل رشد قیمتی انتظار گزارش‌های فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده بودند، انتشار گزارش‌های متعادلی از سوی این گروه‌ها به ویژه پالایشگاه‌ها موجب فروکش کردن رشد قیمتی این گروه‌ها شد. در میان این گزارش‌ها، پالایشگاه‌ها عمده‌ترین گزارش‌های پایین‌تر از انتظار را منتشر کردند که همین امر، برای یک هفته این گروه را درگیر افت کرد. با‌وجود این انتظار نمی‌رود بازار تا زمانی که پذيراي نقدینگی است، با استراحت دراز‌مدتی مواجه باشد. در همین حال با انتشار خبرهای اولیه از احتمال کاهش تحریم‌ها و همچنین توافق سیاسی، بازار با احتمال افزایش P/E نیز مواجه است؛ در تحولات سیاسی خارجی روند بهبود شرایط سیاسی ادامه دارد.
در تحولات اقتصادی، سرمايه‌گذاران در کنار بحث موضوع تغییر نرخ سود بانکی، پس از سخنان دکتر نهاوندیان در انتظار خبرهای تکمیلی در این رابطه هستند. در همین حال در بازار ارز به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی تغییر کرده است. 
در حوزه مجلس نيز طرح استفساریه اخذ عوارض یک درصدی مربوط به آلایندگی از پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و تصویب شد.
به گزارش «شانا»، بعد از ظهر روز سه شنبه در کمیسیون اقتصاد «طرح استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی» موضوع تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار این کمیسیون بررسی شد.
بر این اساس و به گفته ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، پس از بررسی، این طرح در کمیسیون مزبور به تصویب رسید.
در تحولات اقتصادی همچنین بحث خوراک مجتمع‌های پتروشیمی دارای اهمیت بالایی برای بازار است؛ امری که می‌تواند اقتصاد صنعت پتروشیمی را تحت تاثیر بگذارد. 
انتظار می‌رود در هفته جاری تکلیف خوراک گازی و مایع مجتمع‌های پتروشیمی نیز مشخص شود.
در حوزه انرژی همچنین سخنان هفته گذشته مهندس زنگنه در مورد وضعیت صنعت پالایشی کشور دارای اهمیت بود.
زنگنه با بیان اینکه مشکلاتی که در این چند ساله برای صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش آمده داستان غم‌انگیز و فاجعه‌آمیزی است، گفت: ارزشمند‌ترین چیزی که از شرکت پالایش و پخش مانده نیروی انسانی آن است؛ زیرا هر چیز مادی که این شرکت داشت نابود کردند، آنها مکرر در مکرر این کار را با زیر پا گذاشتن قانون انجام داده‌اند.
وزیر نفت گفت: اجرای سیاست‌های اصل ٤٤ در صنعت پالایش و پخش کشور به صورت غلط و بدون آینده‌نگری صدمات جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کرده است، اين در حالي است كه ما نخستین کشوری نبودیم که این سیاست را در دنیا اجرا ‌کردیم و بايد با استفاده از فکر و تجربیات دیگران این کار را اجرا می‌کردیم.
وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که مراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا دو ماه آینده فعال شود، گفت: از نظر من این پروژه موردی است که می‌شود به عنوان تجربه تلخ مدیریت پروژه صنعت نفت در دانشگاه‌ها از آن یاد کرد، چون در این پروژه همه چیز ساخته شده جز واحدهای فرآیندی؛ اگر همه شرایط هم فراهم باشد امکان ساخت فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت پالایش ١٢٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی در مدت ١٢ تا ١٤ ماه وجود ندارد.
در تحولات اقتصادی جهانی نیز بهای نفت در حال کاهش است که این امر می‌تواند دلایل و تبعات سیاسی و اقتصادی مهمی را به همراه آورد. در بازار جهانی فلزات نیز بهای فلزات اساسی تغییر جدی را شاهد نبوده است. بهای مس در آخرین معاملات نقدي معادل 7هزار و 160دلار و بهای سه فلز سرب، روی و آلومینیوم هم به ترتیب دو هزار و 140دلار، یک هزار و 895دلار و یک هزار و 802دلار بوده است.
در تحولات درون بازار نیز براساس اخبار اولیه، شورای بورس در آستانه تغییراتی است که در مهم‌ترین تحول دو كارشناس از سه کارشناس خبره عضو شورای بورس در حال تغییر هستند. در همین حال بحث در مورد استاندارد 16نیز موضوع مهم دیگر در بازار سرمایه به شمار می‌رود.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد‌و‌ستد سهام در هفته گذشته شاهد روزهای متعادل و گاه منفی بود که در نهایت در کل هفته به رشد 264واحدی شاخص معادل 36/0 درصد منجر شد. این رشد، بازدهی بازار در سال جاری را به حد 92درصد محدود کرد. در همین حال بازار سرمایه نظیر هفته قبل از آن، متاثر از موضوع انتشار گزارش‌های6 ماهه و همچنین تحولات بیرونی بود. در همین حال به‌رغم شرایط مطلوب بازار سرمایه به نظر می‌رسد در مجموع مسوولان عرضه اولیه‌ای را برای بازار تدارک ندیده‌اند و همین موضوع نیز بازار را در میان‌مدت با مشکل ناتوانی در جذب بهینه نقدینگی در حال ورود به بازار مواجه می‌کند.
در تلاش برای شکستن بن‌بست ورود شرکت‌های جدید به بازار، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی از مخالفت سازمان بورس با واگذاری شرکت دخانیات خبر داد.
اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» از مخالفت سازمان بورس با واگذاری شرکت دخانیات خبر داد و گفت: اقدامات واگذاری شرکت دخانیات از سال گذشته آغاز و اصلاح ساختار داخلی این شرکت برای پذیرش در بورس انجام شد ولی سازمان بورس به دلایلی با واگذاری این شرکت مخالفت کرد.
در گروه پتروشیمی بروز مشکل در زمینه تامین آب از سوی پتروشیمی مبین موجب شده است تا شرکت‌های منطقه عسلویه تعمیرات اساسی خود را جلو انداخته و اکثر واحدها درگیر تعمیرات اساسی باشند. در این شرایط تعمیرات مجتمع‌های پتروشیمی جم، پارس و برزویه (نوری) در عسلویه آغاز شده است. 
در این گروه، شرکت پتروشیمی جم در دوره 6 ماهه برای هر سهم مبلغ 1584 ریال سود خالص محقق کرده که این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل 404 درصد افزایش داشته است.
این شرکت پتروشیمی که برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 3347 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده بود در گزارش 6 ماهه خبر از پوشش 47 درصدی این مبلغ داده و در دوره 6 ماهه با افزایش 5/6 درصدی تولید، نزدیک به 10 درصد افزايش مقدار فروش و 100 درصد افزايش مبلغ فروش را تجربه كرده است.
افزايش درآمد حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها ناشي از افزايش سهم اين شرکت (مالک 64 درصد سهام) از سود خالص شرکت پتروشيمي لاله با توجه به عملکرد 6 ماهه منتهي به شهريور‌ماه 92 شرکت مذکور است.
همچنین نرخ خوراک گاز دريافتي از شرکت ملي نفت ايران به ازاي هر تن اتان 145 دلار و با نرخ ارز آزاد محاسبه شده است.
در گروه پتروشیمی نماد متوقف پتروشیمی فن‌آوران گزارش 6ماهه خود را اعلام کرد؛ اين شركت در 6 ماهه اول مبلغ 3768 ریال به ازای هر سهم محقق کرده که معادل 90 درصد آخرین سود پیش‌بینی شده است. شرکت تعدیل قابل توجهی خواهد داشت.
در گروه تصفیه نفت، رشد قیمت اخیر سرمایه‌گذاری نفت و تشکیل صف خرید قابل ملاحظه برای این نماد منجر به انتشار گزارش شفاف سازی در مورد این شرکت شده است. 
در این گزارش مدیرعامل «ونفت» در خصوص دو قطعه زمین واقع در جاده مخصوص كرج عنوان كرده، در دو نوبت مزایده بر اساس قیمت كارشناسی رسمی انجام شده ولیكن پیشنهادی دریافت نشده است. همچنین در خصوص فروش بخش یا كل سهام شركت خدمات نفتكاو ژرف تاكنون توفیقی در این خصوص حاصل نشده است.
در خصوص پروژه دفتر مركزی شركت هم برای تامین منابع به دنبال اخذ تسهیلات از بانك ملت است كه تا به حال نتیجه قطعی حاصل نشده، در نتيجه به دلیل مشكلات پیش رو برای تامین نقدینگی این پروژه قصد انجام پیش فروش این پروژه را دارد.
همچنین شركت، در خصوص پروژه ذخیره‌سازی نفت قشم عنوان كرده كه این پروژه 5/11 درصد پیشرفت داشته و اجرای پروژه در پایان سال 93 پایان می‌یابد.
در این گروه، عملیات اجرایی طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس به پیشرفت ٨٣ درصدی رسیده و با بهره‌برداری از آن در نیمه نخست سال آینده ظرفیت تولید بنزین ٦ میلیون لیتر افزایش می‌یابد. در گروه معدنی - فلزی در هفته گذشته شرکت توسعه معادن روی، در گزارش خود برای هر سهم مبلغ 569 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که گزارش اخیر حکایت از تعدیل مثبت نزدیک به 26 درصدی داشته است.
این شرکت علت عمده تغییر را تغيير سودحاصل از سرمايه‌گذاري‌ها درمقايسه با پيش‌بيني قبلي عمدتا ناشي از افزايش در پيش‌بيني سود هر سهم شرکت‌هاي فرعي اعلام کرد كه در دوره 6 ماهه موفق به تحقق 9 درصد از سود خالص هر سهم شده و این در حالی است که پوشش 6 ماهه سال مالی گذشته 18 درصد بوده است. این گزارش متعاقب انتشار گزارش شرکت کالسیمین منتشر شده است. شرکت کالسیمین، برای هر سهم مبلغ 1648 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با اطلاعیه قبلی تعدیل مثبت52 درصدی داشته و عملکرد دوره 6 ماهه را با پوشش 48 درصدی به پایان رسانده است.«فاسمین» اعلام كرده که پيش‌بيني سود هر سهم سال مالي 92 با فرض نرخ LME براي سرب و روي به ترتيب به مبلغ2100 دلار و 1900 دلار به ازاي هر تن و نرخ تسعير ارز به مبلغ 2800 تومان است. متوسط نرخ تسعير دلار در فروش‌هاي صادراتي شرکت در 6 ماهه ابتداي سال مبلغ 3 هزار و 242 تومان بوده است.
در این گروه ملی مس نیز با 10 درصد تعدیل سود گزارش خود را منتشر کرد.
«فملی» برای هر سهم مبلغ 551 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با بودجه قبلی (مبلغ 502 ریال) نزدیک به 10 درصد تعدیل مثبت داشته است.
این شرکت که دوره6 ماهه را با تحقق 51 درصدی عایدی خالص هر سهم به پایان رسانده اعلام کرده است که پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي 92 بر مبناي شش ماهه واقعي و برآورد نرخ مس كاتد 6900دلار (دلار 2500 تومان) براي فروش محصولات اصلي شرکت در 6 ماهه ارائه شده است. در گروه دارویی گزارش‌های مناسب این گروه همچنان در حال انتشار است.
شرکت داروسازی کوثر، که افزایش نرخ دارو را در گزارش قبلی خود در تیر ماه با اعلام سود 514 ریالی و رشد نزدیک به
98 درصدی به بازار ارائه کرده بود در نظر دارد به هر سهم خود در سال مالی 92 مبلغ 200 ریال سود نقدی پرداخت کند.
شرکت داروسازی اسوه با سرمایه 10 میلیارد و 800 میلیون تومانی نیز در پیش‌بینی اخیر خود برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 براساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه مبلغ 3702 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق 54 درصد از این مبلغ شده است.
این شرکت که گزارش اخیر خود را با تعدیل مثبت 13 درصدی نسبت به پیش‌بینی قبلی (مبلغ 3272 ریال) روانه بازار کرده افزايش نرخ دارو توسط سازمان غذا و دارو و عدم تخصيص ارز مرجع به دارو را علت این تعدیل اعلام کرده است.
در گروه بانکی به گفته مدیرعامل بانک تجارت، این بانک در اولویت لغو تحریم‌ها قرار دارد و بستر لازم برای جهش دوباره فعالیت‌های بین‌المللی این بانک فراهم شده است.
در گروه حمل‌و‌نقل نماد در انتظار بازگشایی کشتیرانی با خبر تحریم مجدد مواجه شده است.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌رغم رای دادگاه عمومی اروپا برای لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه خطوط کشتیرانی ایران، گامی مقدماتی برای اعمال دوباره تحریم علیه کشتیرانی ایران برداشتند.
خبرگزاری رویترز پنجشنبه، ۲ آبان ماه بر اساس گفته‌های چند دیپلمات گزارش داد که کشورهای اروپایی توافق کرده‌اند که هفته جاری طی نامه‌ای به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و زیرمجموعه‌های آن، آنها را از قصد خود آگاه سازند، موضوعی که به نوشته رویترز مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب را بالقوه پیچیده‌تر خواهد کرد. 
در گروه تجهیزات تلاش برای حل تصمیم عجیب برای ابطال حق‌تقدم‌های استفاده نشده شرکت مپنا در سال 90 ادامه دارد؛ در سال 90در حالی که 24میلیون برگه حق تقدم شرکت مپنا پذیره نویسی نشده باقی مانده بود به مپنا اجازه ابطال این برگه‌ها داده شد که از آن زمان تا کنون مالکان این برگه‌ها در بلا تکلیفی باقی مانده‌اند. 
در مجموع شاخص روز چهارشنبه شاهد افزایش 33واحد رشد بود که موجب بازگشت شاخص به بالای مرز 73هزار واحد شد و در نهايت شاخص روز چهارشنبه به 73هزار و 30واحد رسید. ارزش معاملات نیز به 351میلیارد تومان بالغ شد که 45/16 درصد آن را معامله 37میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از 229نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 87نماد با کاهش قیمت و 139 نماد با رشد ارزش همراه شدند. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به 2هزار و 228میلیارد تومان رسید که 3/3 درصد نسبت به هفته قبل (به رغم آن که هفته قبل یک روز کمتر فعال بوده)کاهش را شاهد بود اما شمار خریداران با 7/13 درصد رشد به 154هزار و 322نفر رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر