بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۸
کد خبر : ۱۰۸۹۷۰
بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 7/0 درصدی شاخص کل مواجه شد که بسیاری از نمادها در حال گذر از فاز استراحت بوده و روز مثبتی را پشت سر گذاشت. با این وجود، منفی بودن شدید برخی نمادها نظیر «فارس»، «فملی» و «خساپا» از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. به نظر می‌رسد اصلاح قیمت نمادهای بورس تا حدودی انجام شده و همچنین با توجه به ارائه بیشتر گزارش‌های 6ماهه، رفتارهای هیجانی بازار کاهش پیدا کرده است.
بر این اساس، احتمال می‌رود رشد یا حتی افت بازار طی روزهای آتی ملایم باشد. 
در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند ملایم چند روز اخیر خود را با افت شاخص ادامه داد. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که طی هفته گذشته با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی همراه بوده است. همچنین، «فارس» پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه بازگشایی و به عنوان منفی‌ترین نماد تاثیرگذار بر شاخص کل شناخته شد.  
از سوی دیگر، فرآورده‌های نفتی که روزهای منفی را سپری می‌کردند، روند خود را تغییر داده و مثبت شدند. «ونفت» که روز چهارشنبه هفته گذشته صورت‌های مالی دوره 6 ماهه خود را ارائه کرده بود، دیروز بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت و با صف خرید همراه شد. نکته قابل توجه در معاملات هفته گذشته این نماد، عدم حضور حقوقی‌ها است. 
با این وجود، گروه فلزات اساسی که در فاز استراحت به سر می‌برد روز گذشته افت ملایمی را تجربه کرد. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. بررسی معاملات این نماد طی هفته گذشته نشان می‌دهد حدود 6/2 میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد که معادل 3 درصد کل سهام معامله شده در هفته گذشته است. همچنین، «فلوله» جهت تعدیل پیش‌بینی EPS متوقف، در حالی که «فوکا» پس از تعدیل منفی EPS بازگشایی شد. 
در این شرایط، بانک‌ها برای دومین روز متوالی مثبت و نمادهای آن یکدست سبزپوش شدند. «وبملت» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. معاملات هفته گذشته این نماد نشان می‌دهد حقوقی‌ها بیشتر در نقش فروشنده حضور داشته‌اند به طوری که مالکیت حدود 4 میلیون سهم از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.
گروه کانه‌های فلزی که در حال اصلاح قیمت است، دیروز با رشد شاخص مواجه شد. «کروی» که هفته گذشته تعدیل مثبت 25 درصدی پیش‌بینی EPS را اعلام کرده بود روز گذشته منفی شد و بیشترین حجم معاملات این گروه را نیز در اختیار گرفت. همچنین، «کاما» پس از تعدیل مثبت پیش‌بینی EPS بازگشایی شد، در حالی که با صف فروش همراه بود. 
شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی پس از یک دوره صعود، به فاز استراحت رفته و با افت ملایمی مواجه شدند. «وصندوق» بیشترین حجم معاملات اين گروه را در اختیار داشت؛ بررسی معاملات این نماد طی هفته گذشته نشان می‌دهد حدود 5 میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شده است. 
«اخابر» پس از ارائه صورت‌های مالی 6 ماهه در هفته گذشته روند مثبت خود را ادامه داد و در كنار نماد «همراه» در میان نمادهای مثبت تاثیرگذار بر شاخص کل قرار گرفت. معاملات «اخابر» طی هفته گذشته منجر به تغییر مالکیت حدود 15 میلیون سهمی از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی شده است.
سیمانی‌ها نیز روند ملایم صعودی خود را ادامه دادند. «سفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که طی هفته گذشته حقوقی‌ها بیشتر در نقش فروشنده حضور داشته‌اند. 
اما خودرویی‌ها که روزهای مثبتی را پشت سر می‌گذاشتند، دیروز با افت شدید 4/4 درصدی مواجه شدند. «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها مواجه بوده است؛ بر این اساس، حدود 2/31 میلیون سهم از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی واگذار شد. همچنین، «خپارس» به منظور تعدیل پیش‌بینی EPS متوقف شد.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود طی روزهای اخیر را ادامه دادند. «وصنعت» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که طی هفته گذشته حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده بیش از دو برابر خریداران حقوقی بوده است؛ به این ترتیب، مالکیت حدود 5/9 میلیون سهم از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد. همچنین، «ونیکی» به عنوان منفی‌ترین نماد روز گذشته در این گروه شناخته شد؛ در معاملات هفته گذشته این نماد، فروش 16 میلیون سهم آن توسط بانک تجارت قابل توجه است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر