بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
مستطيل شيشه اي تالار

تن پوش قرمز بورس

تابلوی معاملات به دنبال برقراری تعادل در روند قیمتی سهام پس از انتشار گزارش های عملکرد شش ماهه شرکت ها و کاسته شدن از هیجان سرمایه گذاران، امروز در قیمت سهام اکثر صنایع و شرکت ها به رنگ قرمز درآمد تا روزهای ابتدایی دومین ماه پاییز با معاملاتی به نسبت متعادل و دور از فضای هیجانی سپری شود.
کد خبر : ۱۰۹۰۱۲
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.08.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 830 واحد افت به رقم 54444 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 3512 واحد منفی عدد 134520 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 1348 واحد نزول به رقم 72201 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2662 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک صادرات ایران با 158 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 286 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، تابلوی معاملات به دنبال برقراری تعادل در روند قیمتی سهام پس از انتشار گزارش های عملکرد شش ماهه شرکت ها و کاسته شدن از هیجان سرمایه گذاران، امروز در قیمت سهام اکثر صنایع و شرکت ها به رنگ قرمز درآمد تا روزهای ابتدایی دومین ماه پاییز با معاملاتی به نسبت متعادل و دور از فضای هیجانی سپری شود.

اما یکی از مهمترین اخبار اثرگذار بر روند امروز بازار اخذ عوارض یک درصدی مربوط به آلایندگی از پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی و نیز افزایش نرخ خوراک پتروشیمی های گازی به 13 سنت بود که معاملات را تحت تأثیر خود قرار داد.

حرکت صنایع در فاز اصلاحی و به منظور استراحت قیمتی سهام پس از رشد هفته های اخیر امروز با این اخبار به صف فروش نشستن سهامداران را در پی داشت.

بطوریکه "فارس" در صدر گروه پتروشیمی معاملات خود را در حالی به پایان رساند که حدود 8.5 میلیون سهم آن روی میز فروش بدون حضور خریداران ماند.

"تاپیکو" نیز همین رویه را در پیش گرفت. اما معاملات پرحجم 43.5 میلیونی سهمی آن موجب جمع آوری صف های فروشندگان در نماد این هلدینگ پتروشیمی ها گردید.

"جم" اما در کف قیمت های مجاز روزانه معاملات خود را پیگیر بود و سایر هم گروهی هایش این نماد پتروشیمی را در مدار منفی قیمت سهام همراهی کردند.

پالایشگاه ها نیز با خبر تصویب طرح استفساریه اخذ عوارض یک درصدی روز خود را با حضور پرقدرت عرضه کنندگان در قیمت های حداقلی آغاز کردند و اکثر نمادهای این گروه تا پایان روز کاری به همین رویه معاملاتی ادامه دادند. بطوریکه قیمت سهام کلیه شرکت های فعال در حوزه فرآورده های نفتی روی تابلوی بورس تن پوش قرمز پوشیدند.

بانکی ها اما به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی "وبصادر" پس از افزایش سرمایه با رشد 15 درصدی قیمت سهم و تقاضای نزدیک به 29 میلیونی خریداران و معامله 166 میلیونی این سهم در مقایسه با سایر گروه ها متعادل تر معامله شدند و در برخی سهم ها همچون بانک سینا، سرمایه و نیز پست بانک با افزایش قیمت تا دامنه حداکثری مجاز روزانه معاملات را پیگیری کردند. در این شرایط گمانه زنی ها پیرامون افزایش نرخ بهره بانکی به 25 درصد، ترس از خروج نقدینگی از بازار سهام به سمت بازار پول را موجب شده است.

بزرگان گروه فلزات اساسی نیز در راستای همراهی با کلیت بازار قرمز پوش شدند و سهام آنها تا کف قیمت های مجاز روزانه افت کرد.

"فولاد"، "ذوب" و "فملی" نیز به ترتیب با بیشترین حجم معاملاتی سهام و کاهش تا دامنه نوسان منفی حداقلی، در کاهش قیمت ها پیشتاز گروه خود بودند.

خودروسازان نیز این روزها به استقبال همایش بین المللی صنعت خود رفته اند و همگی امیدوارند با بهبود شرایط بین المللی، خودروسازان اروپایی، ژاپنی و کره ای دوباره به بازار ایران بازگردند.

افزون بر آن وزیر صنعت و معدن از صدور مجوز افزایش قیمت خودرو و محاسبه ارز مصرفی این صنعت به نرخ بازار آزاد خبر داد؛ هرچند به اعتقاد وی این افزایش قیمت چندان قابل توجه نخواهد بود.

با این حال سهام ایران خودرو تا تشکیل صف فروش سهام پیش رفت و سایر نمادهای خودرویی نیز روند منفی قیمت ها را شاهد بودند. "خساپا" گرچه تا صف خریداران فاصله ای نداشت، امادر پایان روز در مدار مثبت قیمتی سهم به تعادل رسید. البته وزیر صنعت هم خبر از گران شدن خودروهای داخلی داده است که بر اساس نرخ ارز آزاد خودروها قیمت گذاری می شود .

این میان با گرایش معاملات به نزول قیمت ها، قندی ها تا حدی شروع به خودنمایی کردند و در ابتدای صبح همگی با قدرتی بیشتر تا سقف مجاز رشد قیمت ها را شاهد بودند. اما در آخر روز دوباره این گروه تعادل را در اکثر نمادهای خود به چشم دید.

در مجموع روند قیمت ها در بورس امروز در اکثر صنایع لباسی قرمز رنگ به تن کرد، اما به نظر می رسد این روند اصلاحی چندان در تالار شیشه ای تداوم نداشته باشد. بطوریکه به اعتقاد اهالی تالار کاهش قیمت سهام در حال حاضر، جذابیت سرمایه گذاری مجدد در آنها را دوباره فراهم خواهد کرد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز معاملاتی متعادل و البته با افت اندک قیمت ها را همچون بازار سهام پیگیر بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل بهمن ماه 92 به یک میلیون و 59 هزار تومان رسیده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به نرخ 970 هزار تومان و هر دلار آمریکا به بهای 3015 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر