بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۷
کد خبر : ۱۰۹۰۶۲
آرمان: شاخص بورس تهران که از ابتدای سال تاکنون روزهای رویایی را پشت سر گذاشته و قله‌های جدیدی را فتح کرده است، در معاملات دیروز بزرگترین ریزش خود را ثبت کرد و از مدار خارج شد. شاخص بورس با افت 1348 واحدی و بازدهی منفی حدود ۲ درصدی در مرز ۷۲ هزار واحد به کار خود پایان داد. به این ترتیب افت دسته جمعی نمادهای بورسی و تشکیل صف‌های فروش سنگین در بورس تهران موجب شد تا دماسنج بازار سرمایه رکورد بزرگترین افت خود را شکسته و با 8/1 درصد ریزش به کانال 72 هزار و 201 واحد سقوط کند. شاخص بورس تهران که همواره در مدار صعودی قرار داشت بزرگترین افت خود را در روز 28 مهر ماه و با 1064 واحد ریزش تجربه کرد اما در معاملات دیروز رکورد بزرگترین افت بورس شکسته شد و بورس تهران به فاز استراحت رفت.
در بازار دیروز روند پر عرضه‌ای در جریان بود و شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس، فولاد مبارکه، تاپیکو، پالایشگاه اصفهان، نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، مپنا، مخابرات، صندوق بازنشستگی، ملی مس، بانک ملت، فولاد آلیاژی، پتروشیمی شیراز، توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و ایران‌خودرو از شرکت‌های موثر در ریزش شاخص بورس بودند. این در حالی است که در بازار دیروز نماد بانک صادرات بعد از بازگشایی نماد با رشد 15 درصدی مواجه شد و تاثیر مثبت 158 واحدی در شاخص بورس گذاشت. علاوه بر این، صنایع شیمیایی ایران، بانک سینا، سرمایه گذاری آتیه دماوند و سایپا از شرکتهای مثبت بازار دیروز بودند. همچنین در بازار دومین روز هفته شرکت‌های بانک صادرات، شیشه همدان و حمل‌ونقل توکا از بهترین تقاضای خرید برخوردار شده و هلدینگ خلیج‌فارس، پالایشگاه بندرعباس و کنتورسازی بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند. در بازار سراسر قرمز دیروز بیش از 731 میلیون سهم به ارزش 261 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 352 هزار میلیارد تومان نزول کرد.
 همچنین در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص فرابورس ۲۰ واحد افت کرد و به ایستگاه ۷۹۶ واحد بازگشت. به گزارش تسنیم؛ در جریان معاملات دیروز فرابورس، تغییر مالکیت بیش از 2/91 میلیون اوراق رقم خورد که بیشترین حجم معاملات به بانک سامان با 27 میلیون سهم تعلق داشت، ضمن آن‌که بانک دی و بانک سرمایه هم به ترتیب با معامله 7/22 و 5/4 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را داشتند. همچنین دیروز، 1434 میلیارد ریال سهم در 14هزار و 914 نوبت معاملاتی دادوستد شد که بر این اساس پالایش نفت لاوان، پتروشیمی جم و بانک سامان به ترتیب با 4/144، 2/62 و 54 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.
 از سویی یک حسابرس معتمد بورس عنوان کرد که در حال حاضر گزارش 6 ماهه برخی شرکت‌ها واقعی نیست و با سودهای پیش‌بینی‌شده بازی می‌کنند. غلامحسین دوانی، حسابدار معتمد بورس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره گزارش 6 ‌‌ماهه شرکت‌های بورسی گفت: گزارش 6 ‌ماهه برخی شرکت‌ها اشکال دارد و بازدهی شرکت‌ها واقعی نیست. وی افزود: اگر یک شرکت نفتی یا پتروشیمی سود 19 تومانی اعلام کند، سپس سود 220 تومانی اعلام کرده و ناگهان سود خود را به 520 تومان افزایش دهد، شک نکنید که نوعی تقلب است و مدیران هم سهمی در آن داشته‌اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر