بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۸
کد خبر : ۱۰۹۲۲۵
محبوبه مغاني: روز گذشته بازار فرابورس ايران در مقايسه با رشد 952 واحدي شاخص بورس اوراق بهادار تهران تنها به رشد 20/17 واحدي بسنده كرد.

اين رشد در پي معامله 92 ميليون و 472 هزار و 441 برگه سهام به ارزش 685 ميليارد و 991 ميليون ريال صورت گرفته بود كه اين ميزان در 18 هزار و 67 دفعه معامله باعث شد تا شاخص بازار فرابورس ايران رقم 813 واحدي را ثبت كند.
پس از نماد معاملاتي پتروشيمي مارون، بازگشايي نماد شركت پتروشيمي خراسان همزمان با ارائه اطلاعات پيش‌بيني و همچنين نماد پتروشيمي جم بخش عمده‌اي از رشد شاخص را سبب شدند.
اگرچه در اين ميان نمادهاي پالايش نفت تهران، پالايش نفت لاوان، تامين مواد اوليه فولاد صبانور و بانك سرمايه نيز تلاش كردند سهمي را در رشد شاخص داشته باشند.
بر اين اساس روز گذشته در ميان نمادهاي تاثيرگذار در شاخص، به ارزش بازار شركت پتروشيمي مارون 4 هزار و 852 ميليارد ريال، پتروشيمي زاگرس 2 هزار و 880 ميليارد ريال، پتروشيمي جم 2 هزار و 376 ميليارد ريال، پالايش نفت تهران 7720 ميليارد و 45 ميليون ريال، فولاد صبانور 745 ميليارد و 187 ميليون ريال و پالايش نفت لاوان 681 ميليارد و 479 ميليون ريال افزوده شد.
اين گزارش مي‌افزايد: در ادامه فعاليت‌هاي روز گذشته بازار فرابورس، بازگشايي نماد داروسازي توليددارو پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني، با رشد قيمتي همراه بود.
روز گذشته معامله بلوكي باغميشه در بازار پايه فرابورس انجام شد كه در اين معامله 20 ميليون و 733 هزار سهم به ارزش 48 ميليارد و 836 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت.
از روز گذشته معاملات دومين صندوق ETF با نماد «کاریس1» در بازار ابزارهاي نوين مالي آغاز شد.
در نماد معاملاتی واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل معامله، صندوق سرمایه گذاری سپهر کاریزما در نماد «کاریس1»، ثبت شده است كه در معاملات آن محدودیت حجمی در هر سفارش یا بلوک به میزان 100 هزار واحد تعیین شده بود.
در اين ميان، رييس اداره نظارت بازار فرابورس با اشاره به استقبال فراوان سرمایه‌گذاران از نخستین صندوق قابل‌معامله ETF اعلام كرد: اين امر با توجه به پذیره‌نویسی دومین صندوق قابل‌معامله در شهریورماه که از طریق شبکه کارگزاری‌های عضو فرابورس صورت گرفته بود، انجام شد.
افسانه اروجي با تاکید بر اینکه سرمايه‌گذاري از طريقETFها، بهترين راه براي ورود غيرحرفه‌اي‌ها و افراد تازه‌وارد به بازار سرمايه است، یادآور شد: محاسبه لحظه‌اي ارزش واحدهاي سرمايه‌گذاري اين صندوق‌ها و كم‌ريسك بودن سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي قابل معامله از مهم‌ترين مزاياي آن برای ورود به بازار سرمایه است.
وی با بیان اینکه کاریزما صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است، افزود: این نوع صندوق می‌تواند در سهام و حق تقدم خرید سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، اوراق مشارکت، انواع صکوک، اوراق بهادار رهنی، گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری یا نزد بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری سپرده‌گذاری کند؛ ضمن آنکه مطابق با امیدنامه صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما حداقل
70 درصد از دارایی‌های آن باید در سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول فرابورس و حسب مورد بازار دوم فرابورس ایران سرمایه‌گذاری شود.
به گفته اروجی؛ هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری متناسب با تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری خود، در خالص دارایی‌های صندوق سهیم‌اند؛ اما حق تصمیم‌گیری در مورد دارایی‌های صندوق در چارچوب اساسنامه آن تنها در اختیار مدیر
صندوق است. شرکت سبدگردان کاریزما به عنوان مدیر، شرکت تامین سرمایه سپهر به عنوان بازارگردان، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر به عنوان متولی و موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت سخن حق به عنوان حسابرس این صندوق معرفی شده‌اند.
همچنین ديروز در جریان مبادلات تسهیلات مسکن، آبان 91 با 81/1 درصد رشد 384 هزار و 23 ریال قیمت خورد و اوراق اردیبهشت 91 با 23/4 درصد کاهش به قیمت 375 هزار 162 ریال رسید.
در همین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش 22 هزار و 480 برگه گواهی سپرده انصار تعلق داشت و در بازار ETF هم 88 هزار و 600 واحد صندوق قابل معامله کاریزما پس از گشایش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس مبادله شد.
از سوي ديگر مجوز افزایش سرمایه شرکت بیمه «ما» صادر شد.
براساس اين مجوز شرکت مزبور در نظر دارد، سرمایه خود را از مبلغ 400 میلیارد ریال به مبلغ 2,500 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران طی سه مرحله افزایش دهد.
همچنین بر‌اساس پیام روز گذشته ناظر بازار، معاملات توافقی شرکت ساختمان اصفهان در نماد معاملاتی «ثاصفا1» پس از برگزاری مجمع در سامانه جدید معاملات توافقی امکان‌پذیر شد .
بیمه پاسارگاد و نیز اوراق مشارکت شرکت لیزینگ ایران و شرق به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق و اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام بانک انصار به منظور پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه متوقف شدند.
مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام شرکت کودشیمیایی اوره لردگان در نماد «شلردح1» نیز از ديروز سه‌شنبه تا روز شنبه 18 آبان ماه جاری تمدید شد.
فرابورس برای شرکت‌های کوچک تابلو می‌زند
ديروز اما در شانزدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه كه با محوریت توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه و با تاکید بر بازار اولیه برگزار شده بود، امیر ‌هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: از 46 هزار میلیارد تومان معاملاتی که از ابتدای تاسیس فرابورس انجام شده است، بیش از 20 هزار میلیارد تومان تامین مالی بوده است.
وی ادامه داد: از این مبلغ 15 هزار میلیارد تومان نیز سهام جدید و حق تقدم و 6 هزار میلیارد تومان بازار تامین مالی خرد مسکن (تسهیلات مسکن) بوده است. همچنین دو هزار و 500 میلیارد تومان بازار با درآمد ثابت فرابورس است.
هامونی با اشاره به اینکه ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه شامل پذیره نویسی و بازار اولیه می‌شود، ابراز کرد: البته در پذیره‌نویسی‌ها، شعب بانک‌ها نیز می‌توانند شرکت داشته باشند و به گسترش بازار سرمایه 
کمک کنند. وی به روش‌های تامین مالی از طریق فرابورس اشاره و تصریح کرد: می‌توان بر روی صندوق‌های زمین و ساختمان کار کرد و این نوع صندوق‌ها را وارد بازار کرد. 
در کنار آن، تامین مالی مخترعان و طراحان هم دیده شده و به همین منظور، بازار ایده در فرابورس در حال طراحی است و در حال حاضر نیز ایده‌های خوبی به این بازار ارائه شده است. هامونی به پذیره‌نویسی شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و ابراز کرد: البته اسناد خزانه اسلامی فقط شامل بازار ثانویه می‌شود و پیشنهاد می‌شود تا بازار اولیه این اوراق از طریق شبکه کارگزاری و بانک‌ها صورت بگیرد. مدیرعامل شرکت فرابورس به بنگاه‌های کوچک مقیاس اشاره کرد و افزود: قرار است تابلویی در فرابورس راه اندازی شود تا شرکت‌هایی که با سرمایه کوچک راه‌اندازی می‌شوند، وارد این تابلو شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر