بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۴
کد خبر : ۱۰۹۵۱۶
مسعود رضا طاهری: بررسی روند معاملات روز گذشته بازار فرابورس نشان می‌دهد با وجود کاهش حجم اوراق بهادار معامله شده نسبت به روز شنبه، ارزش معاملات به مراتب بیشتر بود، اما در مجموع بازار تحت تاثیر عرضه پتروشیمی‌ها منفی شد. 
شاخص کل این بازار که روز شنبه به 810 واحد رسیده بود، روز گذشته در ادامه روند کاهشی خود به 795 واحد رسید و 15 واحد ديگر کاهش یافت؛ روند این شاخص البته همانند روز اول هفته در همان نیم ساعت اول سقوط بیش از 10 واحدی داشت. 
در بازار روز گذشته بیش از 115 میلیون و 542 هزار ورقه بهادار به ارزش 1615 میلیارد و 432 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. همان‌طور که اشاره شد ديروز بازار عمدتا تحت تاثیر عرضه زیاد سهام پالایشگاهی تاب مقاومت نداشت و با وجود استقبال از سهم پالایشگاه شیراز در ساعات اولیه صبح، بازار شاهد عرضه زیاد سهام پتروشیمی‌ها شد. مساله خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ قابل انتظار سهامداران و صاحبان سهام همچنان لاینحل باقی مانده، از این‌رو هر‌گونه تردید در تامین منافع قابل انتظار در این راستا سهام این پتروشیمی‌ها را روانه صف فروش می‌کند و البته به نظر می‌رسد پس از افزایش قیمت‌ها، پتروشیمی‌ها در فاز استراحت به سر مي‌برند.
دیروز همچنین ثبت معاملات توافقي نماد معاملاتي شركت اعتباري عسكريه در نماد معاملاتي «وعسكر1» و حق‌تقدم خريد سهام شركت مذكور در نماد معاملاتي «وعسكرح1» پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام و اعمال نتايج مجمع مذكور در خصوص افزايش سرمايه و تغيير نام شركت در سامانه معاملات، از طريق سامانه جديد معاملات توافقي بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و بدون محدوديت حجمي در هر سفارش (بلوك) امكان پذير شد.   به هر ترتیب سهام تاثیر‌گذار دیروز بر شاخص کل فرابورس به ترتیب بيشترين تاثیر‌گذاری، عبارت بودند از: پتروشیمی جم با تاثیر منفی 16/4 واحدی، پتروشیمی مارون با تاثیر منفی 05/4 واحدی، شتران با تاثیر منفی 37/2 واحدی، زاگرس با تاثیر منفی 36/2 واحدی، شاوان با تاثیر منفی 34/2 واحدی و خراسان با تاثیر منفی 62/0 واحدی. در همین حال شراز با تاثیر مثبت 26/1واحدی تنها عامل بالابرنده شاخص کل در این بازار بود که البته در مقابل سایرین توانایی زیادی برای جابه‌جا‌یی شاخص نداشت.
در این بازار، بیشترین ارزش معاملات نيز به سهم شراز با حجم 9 میلیون و 488 هزار سهم و به ارزش 259 میلیارد و 508 میلیون ریال اختصاص داشت. همچنين در رده بعدی 51 میلیون و 459 سهم حق‌تقدم هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه به ارزش 257 میلیارد و 296 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
حق‌تقدم مزبور البته در این بازار به عنوان بیشترین حجم معامله نیز مورد توجه و رده بندی قرار گرفت. در بازار دیروز همچنین بانک دی با حجم 11 میلیون و 204 هزار سهم به ارزش 17 میلیارد و 958 میلیون ریال دومین جایگاه را از نظر بیشترین حجم معامله کسب کرد. 
پذيرش دو شركت جديد 
ديروز مدیر پذیرش فرابورس از درج بانک آینده با سرمایه هشت هزار میلیارد ریال در بازار پایه خبر داد و افزود: بیمه تعاون هم به عنوان یکصد و پنجاه و دومین نماد معاملاتی در این بازار درج شد.
به گزارش روابط عمومی فرابورسی ایران، سید‌مهدی علم‌الهدی با اعلام این خبر گفت: به استناد تبصره «ب» ماده 99قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس ایران، بانک آینده با سرمایه هشت هزار میلیارد ریال به عنوان یکصد و پنجاه و سومین نماد معاملاتی از 11آبان در بازار پایه توافقی درج شد. وی در ادامه اعلام کرد: بیمه تعاون هم که در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی فعالیت می‌کند با سرمایه 280میلیارد ریال در این بازار درج شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر