بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
کد خبر : ۱۰۹۵۱۹
 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 36/0 درصدی شاخص کل (حدود 260 واحد) مواجه شد که فقط نماد «فارس» 290 واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل گذاشته بود. 
بررسی معاملات این نماد و برخی دیگر از نمادهای مثبت موثر بر شاخص کل نشان می‌دهد حجم معاملات انجام شده در ابتدای صبح به مراتب بیشتر بوده است که همین امر به رسیدن شاخص تا حدود 74 هزار واحد کمک کرد. اما در نیمه زمانی دوم معاملات، حجم معاملات بالایی در نمادهای منفی تاثیرگذار بر شاخص کل نظیر «تاپیکو» و «شبندر» ثبت شد که باعث افت شاخص نسبت به ساعات آغازین بازار شد. بر این اساس، مشاهده می‌شود عمده معاملاتی که باعث رشد شاخص می‌شوند در ابتدای ساعات کار بازار، که هنوز جو چندانی (چه مثبت و چه منفی) حاکم نیست انجام شده است، در حالی که عرضه‌های سنگین در ساعات پایانی با توجه به مشاهده روند مثبت روز صورت گرفته است تا از ایجاد جو منفی در بازار جلوگیری به عمل آید. البته باید توجه داشت که این همان شیوه‌ای است که نوسان‌گیران از آن بهره می‌جویند تا بر اساس جو بازار و در کوتاه‌مدت سود کسب کنند. 
به گزارش «دنياي اقتصاد»، بررسی صنایع طی روزهای اخیر نشان می‌دهد با رکود در صنایع پیشرو نظیر پالایشگاهی‌ها، مسير بازار عوض شده است. این امر که در تمام بازارهای جهانی طی زمان مشاهده شده، این بار در بورس ایران در حال وقوع است. بر این اساس، رفتار صنایع مختلف نسبت به آنچه تا‌کنون بوده کمی متفاوت‌تر شده است، به طوري كه مالک سهام شرکت‌هایی که مدتی در رکود بوده‌اند می‌توانند به این تغییر اقبال عمومی امیدوار باشند. این مهم نشان می‌دهد نباید سهمی را به خاطر رکودهای گذرا با قیمتی کمتر از ارزش واقعی فروخت. 
در این میان ديروز گروه دارویی روند مثبت خود را ادامه داد. «والبر»، به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی، بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با عدم حضور سهامداران حقوقی در معاملات خود مواجه بوده است. 
از سوی دیگر گروه غذایی که روزهای نسبتا منفی را سپری می‌کردند دیروز با تغییر چندانی روبه‌رو نشدند. «وبشهر» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با اقبال سهامداران حقوقی مواجه بوده است. 
در این شرایط، گروه رایانه‌ای روند مثبت خود را ادامه داد. «رتاپ» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و با صف خرید همراه بود. بررسی معاملات این نماد طی روزهای اخیر نشان از حضور چشمگیر حقوقی‌ها در نقش خریدار دارد. گروه ساختمانی نیز روند مثبت روزهای اخیر را ادامه داد. «ثشاهد» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با حضور بسیار فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار مواجه بود، به طوری که طی پنج روز معاملاتی گذشته هیچ سهامدار حقوقی فروشنده نبوده است. 
در این شرایط، حمل و نقلی‌ها روزهای استراحت خود را ادامه دادند و بدون تغییر ماندند. «حفارس» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت. بررسی معاملات این نماد نشان از عدم حضور حقوقی‌ها طی روزهای اخیر دارد. 
در معاملات روز گذشته، گروه برقی که به تازگی روند صعودی را شروع کرده با رشد مواجه شد. «بترانس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. بررسی معاملات این نماد طی روزهای اخیر نشان از حضور پایاپای معامله‌گران حقوقی چه در نقش خریدار و چه فروشنده دارد. همچنین، «بکاب» به منظور اعلام پیش‌بینی EPS متوقف شد. 
از سوی دیگر، گروه لاستیک و پلاستیک که روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کرد روز گذشته در پی بازگشایی «پکرمان» با رشد چشمگیر 1/5 درصدی مواجه شد. «پکرمان» که پس از 20 روز با تعدیل مثبت 78 درصدی EPS بازگشایی شده بود بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، گروه ماشین آلات که در فاز استراحت به سر می‌برد روز گذشته با افت مواجه بود. «تکمبا» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر حقوقی‌ها حضور چندانی در معاملات نداشتند.
در این شرایط، قندی‌ها روند نزولی خود را ادامه دادند. «قشکر» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و طی روز گذشته حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار قابل توجه بود. 
در نهایت گروه کاشی و سرامیک به روند نزولی ملایم خود ادامه داد. در این گروه، «کترام» بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد اگرچه حقوقی‌ها حضور چندانی از خود نشان نداده‌اند، اما در موارد حضور بیشتر در نقش خریدار بوده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر