بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۸
کد خبر : ۱۰۹۵۵

مقام ارشد وزارت خارجه انگليس: بحران هسته‌اي ايران بايد از راه ديپلماتيك حل‌وفصل شود

به گزارش بورس نیوز به نقل ازفارس: يك مقام ارشد وزارت خارجه انگليس گفت بن بست حاصل شده بر سر برنامه هسته اي ايران بايد از راه ديپلماتيك حل شود.

كيم هاولز، از مقام هاي ارشد وزارت خارجه انگليس كه در زمينه هاي مختلفي از جمله امور خاورميانه فعاليت دارد ، در اظهارات خود در جلسه ويژه اي از كميته پارلماني انگليس گفت: اكنون زمان آن فرا رسيده است تا از طريق يك راه حل ديپلماتيك، بن بستي كه با ايران بر سر برنامه هسته اي اش به وجود آمده است از ميان برداشته شود.

كيم هاولز گفت: در پي سفر اخيرم به امريكا اينگونه احساس كردم كه در ميان امريكايي‌ها نيز تمايل واقعي وجود دارد تا راه حل صلح آميزي را براي اين بحران پيدا كنند.

هاولز در پاسخ به سوال يكي از اعضاء كميته پارلماني ياد شده مبني بر اينكه آيا به عقيده وي ايران اكنون از توان كامل براي ساخت سلاح هاي هسته اي برخوردار است يا خير، گفت: ما بر اين باور هستيم كه ايراني‌ها مسير طولاني را براي رسيدن به آن مقطعي كه روند غني سازي اورانيوم ديگر كامل شده باشد، در پيش رو دارند و اين بدين معناست كه هنوز اين زمان وجود دارد كه آنها با جامعه بين الملل مشاركت پيدا كنند و مسير به سوي كسب اورانيوم غني شده را به منظور توليد بمب اتمي و يا سلاحي از اين نوع ، طي نكنند .

وي افزود: ايراني ها مي گويند قصدشان برنامه هسته اي غير نظامي است و اگر اينگونه باشد ما با آن مشكلي نداريم. در حقيقت بخشي از پيشنهاد گروه EU3+3 كمك به آنها براي توسعه برنامه هسته اي غير نظامي است، براي مثال پيشنهاد مربوط به كمك به برپايي يك راكتور هسته اي آب سبك .

كيم هاولز سپس افزود: ما معتقديم كه ايراني ها احتمالا داراي يك سيستم موشكي هستند كه قادر به حمل سلاح هاي قدرتمندي با بردهاي كاملا طولاني است و ما تا حدودي مي دانيم كه آنها چگونه آنها را كسب كرده اند و ما مي دانيم كه آنها از وسايل لازم و يا دست كم داشتن انگيزه برخوردار هستند كه البته تمامي اين مسائل در تئوري آسانتر از عمل است .

از كيم هاولز همچنين درباره چگونگي فشار بين المللي بر ايران به ويژه از سوي آمريكا و چگونگي برداشت وي از نگرش امريكايي ها به اين مسئله پرسيده شد .

كيم هاولز در پاسخ گفت: امريكايي ها مي خواهند ايران به عنوان كشوري باشد كه تهديدي براي همسايگانش به شمار نرود و من فكر مي كنم كه اين تمايل واقعا در ميان آمريكايي ها وجود داشت و من در آمريكا با كسي روبرو نشدم كه خواستار حمله به ايران باشد ، و من فكر مي كنم كه امريكايي ها به اين مسئله رسيده اند كه در عراق و افغانستان به اندازه كافي با مسائل و مشكلات روبرو هستند. من همچنين معتقدم اگر بتوانيم از تنش و شدت اين بحران هسته اي كه اكنون به وجود آمده است بكاهيم ، در آن موقع به سود همه خواهد بود و دست كم به نفع خود امريكا خواهد بود .

كيم هاولز افزود : منظور من اين است كه اگر ايراني ها بتوانند سرمايه گذاري هاي نفتي و گازي را در صنايع نفتي و گازي شان و شماري تانكرهاي نفتي جديد برپا كنند، در آن موقع من مطمئن هستم كه اين مسئله بر روي بهاي نفت تاثير خواهد گذاشت و من فكر نمي كنم كه امريكايي ها كمتر از ما به ايجاد شرايط با ثبات در ايران علاقمند باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر