بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵
در گفتگو با دو مقام مسئول بررسی شد:

حذف معاملات گروهی، خوب یا بد؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی روز گذشته در حالی خبر از حذف معاملات "ددد" داد که به نظر می رسد با ورود سامانه جدید معاملات موسوم به EBS و جایگزین شدن آن به جای سامانه PAM، اهالی تالار می بایست چشم انتظار تغییر و تحولات قابل توجهی در روند معاملات خود باشند.
کد خبر : ۱۰۹۵۷۰
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی روز گذشته در حالی خبر از حذف معاملات "ددد" داد که به نظر می رسد با ورود سامانه جدید معاملات موسوم به EBS و جایگزین شدن آن به جای سامانه PAM، اهالی تالار می بایست چشم انتظار تغییر و تحولات قابل توجهی در روند معاملات خود باشند.

در همین ارتباط رییس اداره نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: ورود سامانه معاملاتی EBS و جایگزین شدن آن به جای سامانه PAM در حالی عملی می شود که از هفته آینده معاملات "ددد" نیز به طور کامل حذف خواهد شد.

محمودرضا خواجه نصیر ادامه داد: براساس بررسی های انجام شده، وجود معاملات "ددد" مشکلات و موانع متعددی را در زمینه انطباق تناسب سفارش های مشتریان از نظر قیمتی و حجم خرید ایجاد می کرد؛ حال آنکه در این بین زمینه سوء استفاده های فراوانی را فراهم می آورد و علاوه بر همه این موارد نظارت بر شفافیت معاملات "ددد" نیز در حد ضعیفی صورت می پذیرفت. از همین رو تصمیم به حذف معاملات گروهی گرفته شد تا بتوان نواقص مذکور را از میان برداشت.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش حجم معاملات آنلاین گفت: با حذف معاملات گروهی، بسیاری از کاربران به سمت استفاده از سیستم معاملات آنلاین سوق پیدا می کنند و با توجه به گسترش خدمات این نوع معاملات می توان به خوبی بخشی از تقاضای خرید و فروش را پس از حذف معاملات "ددد" پاسخگو بود.

خواجه نصیر پیرامون هجوم حجم سفارشات خرید و فروش به سمت کارگزاران گفت: با عنایت به بررسی های انجام گرفته، در صورت حذف خرید و فروش های گروهی تنها حدود 13 درصد به حجم سفارشات کارگزاران افزوده خواهد شد که بخش زیادی از این مشکل با ورود سامانه جدید معاملات و امکانات جدید طراحی شده برای آن برطرف می شود.

این مقام مسئول در خصوص سامانه EBS به عنوان سیستم جدید معاملات نیز اظهار داشت: پیش از این، سامانه مذکور به طور آزمایشی در شهرستان ها استفاده شده و از این به بعد نیز در تالار حافظ به مرحله اجرا در خواهد آمد تا جایگزین سامانه PAM گردد.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه صحبت های خود عنوان کرد: کلیه سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه می توانند این اطمینان را داشته باشند که ورود سامانه معاملاتی جدید و تغییر و تحولات پیش رو در وهله اول به شفافیت و ایجاد اعتماد در بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت کارگزاری اقتصاد نوین پیرامون حذف معاملات گروهی و اثرات آن بر فعالیت کارگزاران گفت: حذف معاملات گروهی در وهله اول به ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در بازار سرمایه کمک می کند. چراکه با امکان خرید "ددد" سهام در ابتدای روز کاری، دست کارگزاران برای هرگونه جابه جایی سهام باز بود و در این بین عدالت، انصاف و تخصیص سهام متناسب با تقاضای مشتریان تا حد زیادی از بین می رفت.

برزنی ادامه داد: با حذف معاملات گروهی مشتریان حقیقی این اطمینان را خواهند داشت که حجم سفارشات مورد نظرشان در قیمت های اعلامی و به صورت کامل به کد آنها تخصیص داده خواهد شد و در این بین اعتمادسازی و شفافیت هرچه بیشتر در زمره دستاوردهای ناشی از تغییرات اعمال شده است.

وی پیرامون افزایش حجم دستورهای خرید و فروش اعلامی به کارگزاران، گفت: هیچ شکی در این نیست که در ابتدای امر مشکلاتی پیرامون افزایش تقاضای خرید و فروش و پاسخگویی کارگزاران به مشتریان وجود خواهد داشت، اما به تدریج و با ایجاد هماهنگی های لازم این موانع نیز برطرف خواهد شد.

برزنی در خاتمه عنوان کرد: آنچه مسلم بوده، این است که همپای افزایش حجم معاملات و گسترش بازار سرمایه، شفافیت در بازار نیز باید سیر صعودی داشته باشد؛ حال آنکه تغییر و تحولات پیش رو قدمی به سوی تحقق این مهم است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر