بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۷
کد خبر : ۱۰۹۵۸۴
مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهور در اطلاعیه ای درباره برخی اخبار منتشر شده از دیدار دکتر حسن روحانی با مجمع نمایندگان استان فارس اعلام کرد:

خبر مربوط به دیدار ریاست محترم جمهوری با مجمع نمایندگان استان فارس طبق آنچه بر روی سایت رسمی اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شده است، معتبر بوده و سایر اخبار منتشره در این باره از درجه اعتبار ساقط است.
متن کامل خبر دیدار دکتر حسن روحانی با مجمع نمایندگان استان فارس به شرح ذیل است:


دکتر روحانی با اشاره به وجود تورم ۴۰ درصدی در كشور افزود: طبق محاسبات بانك مركزی وزارت اقتصاد و وزارت مسكن، حدود ۴۰ درصد از این تورم مربوط به نحوه اجرای طرح‌های مسكن مهر است چرا كه اعتبارات مربوط به این طرح‌ها در بودجه سنواتی گنجانده نشده و دولت با فشار بر سیستم بانكی پول پرفشار را برای اجرای این طرح‌ها به عرصه اقتصاد كشور تزریق كرده كه همین مسأله باعث افزایش تورم شده است. 

رییس جمهور با بیان اینكه اجرای پروژه‌های عمرانی با پول پرفشار كار سخت و غیرممكنی است، اظهار داشت: بر این اساس باید گفت مسكن مهر از جیب فقرا و سهم فقیرترین افراد جامعه اجرا شده است. اصل این مساله كه مردم خانه‌دار شوند كار بسیار خوبی است، اما اینكه از چه راهی این كار انجام شود بسیار مهم است تا نتیجه‌ای كه امروز حاصل شده به دست نیاید. 

دکتر روحانی در ادامه تصریح كرد: همه تلاش دولت این است كه شاخص‌های اصلی در اقتصاد كلان پیش از شروع سال جدید، حداقل به شرایط تعادل برسد و تورم از ۴۰ درصد به حدود ۳۰ درصد برسد تا برای مردم امیدبخش باشد و در سال ۹۳ نیز با تداوم تلاش‌ها به زیر ۳۰ درصد تقلیل یابد. 

دکتر روحانی با بیان اینكه البته اینها پیش‌بینی‌هایی است كه بخش‌های اقتصادی دولت ارائه می‌كنند و هیچ كدام از اینها ارقام قطعی نیست، خاطر نشان كرد: تلاش دولت در این است كه رشد اقتصادی منفی كه در نیمه نخست امسال نیز ادامه داشته است در نیمه دوم سال به صفر رسیده و سال بعد مثبت شود.

رییس جمهور تأكید كرد: به خوبی آگاهیم كه مردم در عرصه اقتصادی در فشار هستند و دولت علاوه بر اینكه در عرصه اقتصادی تحت فشار است، از اینكه مردم در فشار باشند نیز ناراحت است و تلاش می‌كند شاخص‌های كنونی اقتصاد بهبود یابد تا وضع عمومی اقتصادی كشور سامان بیابد.

دکتر روحانی با اشاره به بررسی‌هایی كه در مجلس برای حذف سه دهك پردرآمد از دریافت یارانه‌ها صورت گرفته و به نتیجه نرسید، گفت: نمی‌خواهم بابت این موضوع به كار مجلس ایراد وارد كنم اما این اتفاق نشان داد كه ساماندهی اقتصاد بسیار سخت است.

رییس جمهور ادامه داد: راه‌های متعددی برای حذف سه دهك پردرآمد از فهرست گیرندگان یارانه‌ها وجود دارد، اما بنده با پیشنهادهای متعددی كه به نوعی ورود به زندگی خصوصی مردم بود به شدت مخالفت كردم چرا كه معتقدم اعتماد مردم به سیستم بانكی و دولت با ارزشتر و مهمتر از كاهش هزینه‌های دولت به هر روشی است. 

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان تعدادی از نمایندگان استان فارس درباره مشكلات استان با تأكید بر اینكه استان فارس برای همه ما عزیز و مهم است، اظهار داشت: فارس ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در عرصه‌های گردشگری، صنعتی و معدنی، صنایع نفت و گاز، كشاورزی و علمی دارد و اگر چه در همه این بخش‌ها اقداماتی برای بالفعل كردن این ظرفیت‌ها صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. 

رییس جمهور با بیان اینكه باید زمینه برای ورود بخش خصوصی و نیز ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی به استان فارس فراهم شود، تصریح كرد: البته كار اصلی در این عرصه برعهده دولت می‌باشد كه در حال حاضر با محدودیت منابع مواجه است. 

دکتر روحانی تمركز تلاش‌های دولت را بر رفع تحریم‌های ظالمانه بر علیه ملت عنوان كرد و گفت: در عرصه بین‌الملل به ویژه در حوزه اقتصاد عدالت و اخلاق حاكم نیست بلكه همه سعی دارند از هر طریقی بیشترین منفعت را نصیب خود كنند لذا دولت تلاش دارد تحریم‌ها را كه به رقبای ایران در عرصه اقتصادی مجال تحرك بیشتر بخشیده برطرف كند.

رییس جمهور اضافه كرد:‌دولت به رفع مشكلات امیدوار است و البته باید همواره متذكر این نكته باشیم كه نباید در كوتاه مدت منتظر رفع همه مشكلات بود. 

دکتر روحانی اظهار داشت: در دنیا هیچ چیز صفر یا صد نیست و برهمین اساس نه صهیونیست‌ها و غربی‌ها در برابر ایران قدرت مطلق و صد درصدی هستند و نه قدرت ایران صفر است و برهمین اساس باید همه تلاشمان را برای احقاق حقوق حقه ملت به كار گیریم. 

رییس جمهور تصریح كرد: همه تلاش ما این است كه حقوق ملت را به كمال احصا كنیم و اگر قرار بود از حقوق ملت كوتاه بیاییم این كار را در همان سال ۸۲ انجام داده بودیم و دیگر این همه كشمكش نداشتیم. 

دکتر روحانی با تأكید بر اینكه وضع تحریم‌ها علیه ایران اتفاقی نبوده كه در مدت یك سال یا چند ماه واقع شود، خاطر نشان كرد: بر همین اساس رفع تحریم‌های پیچیده غرب به زمان مناسب و كافی احتیاج دارد و دولت در این مسیر به حمایت و پشتیبانی مردم و مجلس و حمایت و پشتیبانی و هدایت‌های مقام معظم رهبری كه البته همواره از آن برخوردار بوده است، نیاز مبرم دارد. 

رییس جمهور گفت: نمایندگان مجلس حق دارند نظر خود را درباره اقدامات دولت در مذاكرات هسته‌ای ابراز دارند اما دولت انتظار دارد مجلس در این مسیر به تبعیت از مقام معظم رهبری ضمن نقد آنچه به نظر آنها قابل انتقاد است از كلیت حركت دولت حمایت و پشتیبانی كند تا مذاكره‌كنندگان بتوانند با تمام قدرت از منافع ملی در برابر دیگران دفاع كنند. 

همچنین در ابتدای این دیدار تعدادی از نمایندگان استان به بیان مسائل و مشكلات استان فارس پرداختند و در عین حال خوشنودی و حمایت خود را از رویه اتخاذ شده از سوی دولت در مباحث مختلف و به ویژه در عرصه دیپلماسی اعلام كردند. 

نمایندگان استان فارس با اشاره به ظرفیت‌های بسیار سطح بالای این استان از بیكاری گسترده كه ناشی از تحت تأثیر قرار گرفتن ظرفیت‌های صنعتی در اثر توجه بیشتر به كشاورزی بوده است گلایه كردند و عنوان داشتند كه در اثر رواج خشكسالی در سالهای اخیر ظرفیت‌های كشاورزی استان فارس آسیب دیده و به تشدید مشكل بیكاری انجامیده است. 

مشكل عدم دسترسی به كریدورهای مواصلاتی اصلی كشور، ناكافی بودن ظرفیت ارتباطات ریلی استان، عدم توجه كافی به ظرفیت‌های معدنی استان فارس، بی‌توجهی به مشكلات كم آبی دریاچه‌های بزرگ استان و قرار گرفتن این دریاچه در آستانه خشك شدن،‌كمبود منابع برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی و پزشكی استان فارس به عنوان یكی از مراكز پیشتاز در عرصه پزشكی در منطقه و جهان،‌ عدم بهره‌گیری مناسب از مزیت‌های گردشگری فارس با بهره‌‍‌مندی از حدود ۳۰ درصد میراث فرهنگی كشور و سرعت كم اجرای طرح‌های نفت و پتروشیمی علی رغم تولید حدود ۳۰ درصد گاز كشور در این استان از دیگر مسائلی بود كه نمایندگان شهرستان‌های مختلف استان فارس در سخنان خود به آنها اشاره كردند. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر