بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر : ۱۰۹۵۹۵
شرق: کارت‌های سوخت بنزین آزاد جایگاه‌های سوخت از 10 به چهار کارت کاهش یافته و همین امر موجب شده تا برخی از جایگاه‌های بنزین کشور از ارایه کارت سوخت برای سوخت‌گیری خودروهایی که فاقد کارت سوخت هستند، امتناع کنند. همین امر نیز موجب افزایش ساعت سوخت‌گیری و ایجاد صف‌های طویل در مقابل جایگاه‌ها شده است.
  برهمین اساس رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت از کاهش تعداد کارت‌های موجود در جایگاه‌های بنزین خبرداد و افزود: در گذشته 10کارت سوخت 700تومانی با ذخیره حدود 10‌هزار لیتر را در اختیار ما قرار می‌دادند تا اگر فردی به هر دلیلی کارت سوخت ندارد از آن استفاده کند اما از ابتدای فروردین تاکنون این کارت‌ها به سه تا چهار کارت به‌نسبت تعداد سکوها در اختیار جایگاه‌داران قرار می‌گیرد که همین امر منجر به افزایش زمان سوخت‌گیری شده است.  به گفته وی، در برخی از جایگاه‌ها، سهمیه موجود در این کارت‌ها همزمان به اتمام می‌رسد و بعضا پیش آمده که این اواخر برای مدتی طولانی یک جایگاه کارت سوخت آزاد برای آن‌دسته از افرادی که کارت خود را گم کرده‌اند، نداشته است.
 بیژن حاج‌محمدرضا از این وضعیت انتقاد کرد و افزود: زمانی که سهمیه این کارت‌ها صفر می‌شود باید آنها را به شرکت ملی پخش فروآرده‌های نفتی تحویل داد که در این صورت برای حسابرسی و تحویل مجدد کارت جدید در خوشبینانه‌ترین حالت 48 ساعت زمان لازم است که کارت جدید تحویل شود. حاج‌محمدرضا در حالی بر این اظهارات تاکید دارد که برخی از جایگاه‌ها این روزها از نداشتن کارت سوخت برای سوخت‌گیری آزاد خبر می‌دهند.  برهمین‌اساس بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کاهش تعداد کارت‌های سوخت در اختیار جایگاه‌ها در راستای توقف سهمیه‌بندی بنزین صورت می‌گیرد تا شاید از این طریق دارندگان کارت سوخت که اغلب در صورت آنکه بخواهند سهمیه خود را ذخیره کنند از کارت‌های سوخت جایگاه‌ها استفاده می‌کنند ناچار به بهره‌گیری از کارت‌های سوخت خود و مصرف سهمیه‌های خود شوند و آمار ذخایر بنزین 400تومانی موجود در کارت‌ها کاهش یابد.
 بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر بیش از یک‌میلیاردلیتر بنزین 400تومانی در کارت‌ها وجود دارد و این خود یکی از دغدغه‌های اصلی کشور محسوب می‌شود. چراکه تامین بنزین کشور با مشکلاتی مواجه شده که در نهایت منجر به واردات روزانه دو تا چهار‌میلیون‌لیتر بنزین شده است.  این در حالی است که چندی پیش شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در اقدامی سهمیه 500لیتری بنزین آزاد خودروهای عمومی را به 300لیتر کاهش داده است. دراین‌صورت دارنده کارت سوخت چنانچه از سهمیه خود در ماه استفاده کرد تنها می‌تواند از 300لیتر بنزین آزاد بهره ببرد. اگرچه این اتفاق در حالی صورت گرفت که مسوولان نفتی تاکید کردند این کاهش سهمیه بنزین آزاد نگرانی ایجاد نخواهد کرد چراکه در صورت آنکه متقاضی از تمام 300لیتر بنزین آزاد کارت خود هم استفاده کرد می‌تواند از کارت سوخت موجود در جایگاه‌ها بهره ببرد؛ این  درحالی است که این روزها در سکوت خبری، کارت‌های موجود در جایگاه‌ها از 10کارت به سه تا چهار کارت کاهش یافته است.   بیژن حاج‌محمدرضا در گفت‌وگو با «شرق» با تایید وجود اختلالاتی در شبکه هوشمند کارت سوخت، افزود: از اختلالاتی که گریبانگیر جایگاه‌داران شده، اختلال در باطل‌کردن کارت‌های سوخت است که در نهایت باعث‌شده برخی از این مشکل، سوءاستفاده کنند و با اعلام مفقودشدن کارت خود، از هر دو کارت و از سهمیه 60لیتر آنها استفاده کنند.
 وی در پاسخ به این سوال که قاعدتا چنین رخدادی نباید امکان‌پذیر باشد زیرا تا کارتی باطل نشود، کارت دیگر صادر نمی‌شود، تاکید کرد: متاسفانه این اتفاق به دفعات در جایگاه‌ها به‌وقوع پیوسته و بر مشکلات ما افزوده است.  حاج‌محمدرضا در مورد دلیل احتمالی این اختلال شبکه براین گمانه‌زنی اصرار دارد که احتمالا در شرکت ملی پخش، برخی از پرونده‌های ابطال کارت از دید پنهان می‌ماند یا دست‌هایی پنهان این تخلف را هدایت می‌کنند.  وی درعین حال از کیفیت کارت‌های هوشمند سوخت نیز گلایه کرد و افزود: در حال حاضر کیفیت این کارت‌ها به حدی پایین آمده که در زمانی که کاربر آن را در دستگاه قرار می‌دهد قطعه‌ای از آن جدا می‌شود و ما ناچار به بازکردن دستگاه و رفع خرابی آن هستیم. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر