بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
مدیر مالی شرکت سیمان بهبهان عنوان کرد:

افزایش 7 هزار تنی صادرات "سبهان"

در حالی بیش از 209 هزار تن محصولات تولیدی کارخانه طی نیمه اول امسال به کشور عراق صادر شده که برای دوره مذکور صادرات بیش از 198 هزار تنی برآورد شده بود.
کد خبر : ۱۰۹۶۳۹
شرکت سیمان بهبهان همراه با کاهش تقاضای داخلی برای تولیدات شرکت های سیمانی و رکود بازار فروش داخلی، بر میزان صادرات محصولات تولیدی خود افزود. به گونه ای که میزان فروش خارجی تولیدات "سبهان" طی دوره عملکرد شش ماهه سال مالی جاری نسبت به بودجه برآوردی حدود شش درصد پیشی گرفته است.

مدیر مالی شرکت سیمان بهبهان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حالی بیش از 209 هزار تن محصولات تولیدی کارخانه طی نیمه اول امسال به کشور عراق صادر شده که برای دوره مذکور صادرات بیش از 198 هزار تنی برآورد شده بود.

محمدتقی معین در خصوص نرخ فروش خارجی محصولات اظهار داشت: محصولات تولیدی به طور میانگین با نرخ 129 دلار صادر شده که این مبلغ کمتر از رقم برآوردی 132 دلار بوده و نرخ مرجع به عنوان نرخ تسعیر درآمدهای ارزی در نظر گرفته شده است.

وی به فروش داخلی بیش از 252 هزار تنی و عدم پوشش کامل مقدار برآوردی فروش داخلی اشاره کرد و گفت: مقدار فروش داخلی در پی رکود بازار 17 درصد نسبت به بودجه برآوردی 305 هزار تنی برای شش ماهه اول، عقب مانده، از این رو مقدار کل فروش برآوردی از یک میلیون و 25 هزار تن به یک میلیون تن کاهش یافته است.

این مقام مسئول به اقدامات "سبهان" جهت افزایش حجم صادرات طی نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و ابراز داشت: همراه با وضعیت نامناسب بازار داخلی و در مقابل وجود تقاضای کافی در کشور عراق، درصدد افزایش میزان صادرات محصولات برآمدیم، به گونه ای که حدود هفت هزار تن به مقدار فروش صادراتی برآوردی افزوده شده است.

مدیر مالی شرکت سیمان بهبهان عملکرد شش ماهه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92 را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: وضعیت مناسب سودآوری "سبهان" تنها متأثر از افزایش قیمت فروش محصولات نبوده، بلکه کنترل هزینه ها و بهای تمام شده محصولات نیز در این امر مهم اثرگذار واقع شده؛ چراکه هزینه هایی همچون هزینه برق و گاز مصرفی و نیز نرخ مازوت طی سال جاری با رشد همراه بوده است.

معین در خصوص افزایش مجدد نرخ فروش محصولات تصریح کرد: فرآیند تولید و فروش بسیاری از شرکت های تازه تأسیس به دلیل افزایش هزینه ها با حاشیه سود پایینی همراه است و به موجب آن برخی از فعالان گروه سیمانی اقدام به فروش محصولات خود به قیمت های پایین تر از نرخ مصوب انجمن می کنند. از این رو به نظر می رسد دولت و انجمن صنفی کارفرمایان گروه سیمان بایستی اقداماتی جهت حمایت از فعالان این گروه صورت دهند.

وی در خاتمه پیرامون برنامه های این تولیدکننده محصولات سیمانی جهت افزایش سرمایه شرکت بیان کرد: افزایش سرمایه "سبهان" با توجه به سرمایه کم آن امری ضرروی به نظر می رسد. حال آنکه با وجود الزام سازمان بورس و اوراق بهادار جهت انجام این برنامه، سهامداران عمده یعنی شرکت های سیمان فارس و خوزستان و نیز سرمایه گذاری تأمین اجتماعی با اجرایی شدن این برنامه موافقت نمی کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر