بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۲
کد خبر : ۱۰۹۸۱۰
همایون دارابی: انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات هسته‌ای نوید‌دهنده شرایط مثبتی برای بازار سرمایه در هفته جاري است؛ شرایطی که می‌تواند بازدهی بازار را از 4/99 درصد كنوني كه از ابتدای سال جاری تاكنون ثبت شده نیز بیشتر به جلو براند.

در بازار سرمایه هفته گذشته بازار الگوی هفته‌های اخیر خود را تکرار کرد، پس از شروعی آرام و متعادل در ابتدای هفته با رشد نزدیک به 2 درصد در چهارشنبه بازدهی خود را به15/3 درصد رساند؛ امری که در هفته‌های گذشته نیز تکرار شده و بازار را از شروعی متعادل در ابتدای هفته به پایان‌های مثبت رساند. در همین حال آنچه در حال حاضر بیش از هر خبر دیگر برای بازار  سهام اهمیت دارد روند مذاکرات هسته‌ای در ژنو است. 
به نظر می‌رسد در این مذاکرات پس از سال‌ها عدم توافق، دور نمای توافقی به چشم می‌خورد که همین امر نیز بازار را در آستانه تغییر 
«پی بر ای» قرار می‌دهد، به ویژه آنکه در هفته گذشته نیز موضوع افزایش سود بانکی تقریبا منتفی شده و این مساله تنها به اوراق مشارکت دولتی معطوف خواهد شد که آن نیز نمی‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای بر بازار سرمایه داشته باشد.از دیدگاه کارشناسان توافق هسته‌ای ضمن تبدیل قیمت‌های کنونی به کف مستحکم قیمتی زمینه‌ساز بهبود شرایط بازار سرمایه خواهد بود؛ امری که می‌تواند رکورد سال 82 بازار سرمایه را با ثبت بازدهی بیش از 124درصدی در دسترس بازار قرار دهد. در تحولات سیاسی در حالی که مذاکرات سیاسی در ژنو ادامه دارد اعلام حضور غیر‌منتظره جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو و سخنان مقامات اسرائیلی نشان‌دهنده نزدیک بودن حصول توافقی مشترک است؛ امری که پس از سال‌ها تنش هسته‌ای را از مسیر تشدید خارج کرده و به سوی کاهش سوق می‌دهد. در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی نیز شرایط به یاری بازار آمده است، در مهم‌ترین تحولات سیاست‌گذاری بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نگرانی را از بازار کنار زده است. در همین رابطه ريیس کل بانک مركزی تاکید کرد: وظیفه اصلی بانک مركزی ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم است و کمک به توسعه اشتغال و رشد تولید را هم مد‌نظر داریم. 
در همین حال در هفته گذشته همچنان بحث در مورد خصوصی سازی و نحوه آن و همچنین برخورد دولت جدید با خصوصی‌سازی‌های گذشته در رسانه‌ها منعکس بود كه مهم‌ترین آنها برای بازار سرمایه تکلیف نیروگاه‌های برق واگذار شده بود. وزیر نیرو گفت: 40 نیروگاه را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده‌ايم که از این تعداد تاکنون 22 نیروگاه واگذار شده اما متاسفانه برخی از آنها به وزارتخانه‌های دیگر و دیگر دستگاه‌های دولتی داده شده است که این مساله مورد اعتراض ما بوده و اگر برای رد دیون نیز این واگذاری‌ها صورت گرفته نمی‌توان اسم خصوصی‌سازی بر آن گذاشت.
همچنین معاون اول ريیس‌جمهور با بیان اینکه ريیس‌جمهور قانون بهبود فضای کسب و کار را ابلاغ خواهد کرد، گفت: تنها ۱۷ درصد از بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی و بقیه آنها به نهادهای شبه دولتی واگذار شده‌اند.
اسحاق جهانگیری با بیان اینکه مهم‌ترین انگیزه باید این باشد که بخش خصوصی بهبود پیدا کرده و سهم دولت کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه به تجربیات موفق دنیا نگاه کنیم. اولین تصمیم در مراکز تصمیم‌گیری دنیا این بود که تصدی‌ها را رها و شرکت‌ها را واگذار و در نهایت دولت‌ها را کوچک کردند. البته در کشورمان پس از اجرای اصل 44 حجم وسیعی از واگذاری‌ها انجام شد و حدود 100 هزار میلیارد تومان از بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شدند، اما مساله مهم این است که باید بررسی کنیم که آیا در این واگذاری‌ها به اهداف مورد نظر دست پیدا کردیم يا خير و بازدهی سرمایه و بهره‌وری آن چگونه شده است؟
نمایندگان واگذاری‌ مخابرات 
را پیگیری می‌کنند
نماینده مردم تهران در مجلس نیز  گفت: جمعی از نمایندگان به نحوه واگذاری شرکت مخابرات معترض هستند که حتما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. احمد توکلی افزود: از زمانی که شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد - که البته جمعی از نمایندگان نیز به نحوه واگذاری آن معترض هستند و حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم - یکی از منابع درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از بین رفت که برای جبران آن باید از بودجه عمومی استفاده ‌کرد و با این بودجه هم زیرساختی درست نمی‌شود. 
در تحولات اقتصادی همچنین هفته گذشته بحث اساسی در صنعت پتروشیمی نرخ خوراک گازی بود که پس از مدت‌ها نگرانی به نظر می‌رسد دو طرف به یک راه‌حال میانه و در درون خانواده صنعت نفت نزدیک شده‌اند. در حالی که گفته می‌شود احتمالا مجلس شورای اسلامی قصد مداخله در قیمت‌گذاری گاز دارد، به نظر می‌رسد پیش از ورود مجلس به این مساله در هفته آینده توافقی در مورد بهای گاز پدید آید. در همین حال در تحولات اقتصادی موضوع بحث قیمت‌گذاری خودرو نیز هفته گذشته موضوع مهمی بود که در آن ابهامات برطرف نشد. جلسه شورای رقابت با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی برگزار شد که در آن دستورالعمل سابق قیمت‌گذاری خودرو که از سوی این شورا تعیین شده بود همچنان ملاک و معیار تعیین قیمت خودرو قرار گرفت. 
در صحنه اقتصاد جهانی نیز هفته گذشته قیمت‌ها همچنان در شرایط مناسبی قرار داشت؛ بهای مس در هفته گذشته به هفت هزار و 119 دلار در هر تن رسید. بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب یک هزار و 868دلار، دو هزار و 117دلار و یک هزار و 776دلار رقم خورده است.
شنبه، خداحافظ «ددد»
در تحولات درون بازار موضوع حذف معاملات «ددد» و همچنین افزایش نیم ساعته زمان معاملات از اهمیت برخوردار است. هر‌چند انتظار اولیه افزایش بیشتر زمان معاملات است اما انتظار می‌رود با حذف «ددد» معامله‌گران در ساعات دیگر روز فرصت معامله براساس قیمت پایانی روز را نیز به دست آورند. در همین حال با اجرای حذف «ددد» که خواست قدیمی کارشناسان بازار و عامل سلامت بیشتر معاملات است انتظار برای تصمیم‌گیری در مورد باقی مسائل مشکل‌زاي بازار سرمایه نیز افزایش یافته است؛ حذف حجم مبنا به عنوان عامل جلوگیری از کشف قیمت عادلانه، کاهش هزینه خرید و فروش سهام، کاهش زمان توقف نمادها و در نهایت گسترش بیشتر معاملات اعتباری از جمله دیگر درخواست‌های فعالان بازار است
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه روند کاملا مثبتی داشت که در آن رشد اکثر گروه‌های سهام موجب شد تا شاخص با رشد نزدیک به 2درصد به کار خود پایان دهد. حرکت همزمان سه هلدینگ مهم پتروشیمی بازار سهام شامل هلدینگ‌های خلیج‌فارس، پارسان و تاپیکو موجب شد تا در کنار حرکت نماد مخابرات شاخص رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده و به مرز 75هزار و 868 واحد برسد. در همین حال بازار همچنان در انتظار عرضه‌های اولیه نیز قرار دارد. برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا آماده‌سازی شرکت‌های جدید دولتی برای عرضه در بازار سرمایه شرکت‌های موجود در بازار پایه و توافقی به بازار دوم فرابورس منتقل شوند.
در گروه پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس در هفته گذشته با خبرهای تغییر در هیات مدیره مواجه بود. گفته می‌شود مرتضی عزیزی، مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان و شعری‌مقدم، معاون پتروشیمی وزیر نفت به هیات مدیره شرکت پیوسته‌اند.
در گروه پتروشیمی، رشد قیمت متانول وضعیت گروه متانول سازها را تقویت خواهد کرد. در این گروه، تاپیکو روز چهارشنبه با صف خرید همراه شد برخی شایعات از احتمال انجام یک معامله عمده بر سر سهام تاپیکو میان تامین اجتماعی و یک بانک خصوصی خبر می‌دهد. در همین حال تغییر مدیرعامل تاپیکو نیز به اقبال بازار به این نماد منجر شده است. 
محمود شیری که در کارنامه خود مدیرعاملی فملی و مشاور وزیر نفت و مشاور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را دارد به عنوان مدیرعامل جدید جانشین زرین گل شده است. در گروه خودرویی به‌رغم گزارش‌های نه چندان مناسب گروه در شش ماهه با رشد قیمتی همراه شده‌اند. در گروه سیمانی بازار رفته رفته به گزارش‌های خوب سیمانی در شش ماهه واكنش نشان می‌دهد که صف خرید برخی از نمادهای عمده این گروه از جمله سه هلدینگ فارس و خوزستان، تهران و سپاهان از جمله نشانه‌های این تغییر رویکرد در بازار است.
در گروه تجهیزات، ماشین‌سازی اراک با انتشار گزارش خود آماده بازگشایی است؛ فاراک آخرین بار چهارم شهریور به روی تابلو رفته است. در گروه سرمایه‌گذاری براساس خبرهای اولیه، سرمایه‌گذاری سایپا اعلام کرده است 3 درصد از سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (معادل 279 ميليون و 458 هزار و 822 سهم) را به مزایده مي‌گذارد. تاریخ عرضه فردا و قیمت پایه هر سهم 220 تومان است. بهای تمام شده هر سهم پارس آریان برای وساپا 614 ریال است. 
همچنين در هفته منتهی به 15 آبان‌ماه، ارزش و حجم معاملات فرابورس نيز به ترتیب 31 و 57 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، ارزش معاملات بازارهای فرابورس در دومین هفته آبان با جابه‌جا‌یی 661 میلیون و 560 هزار و 61 اوراق بهادار به 5960 میلیارد و 736 میلیون و 27 هزار و 61 ریال رسید که نسبت به هفته گذشته از نظر حجم و ارزش به ترتیب افزایش 31 و 57 درصدی را نشان می‌دهد.
دفعات معاملات نیز طی این هفته نسبت به هفته گذشته به میزان 26 درصد افزایش یافت و معاملات در 107 هزار و 767 دفعه انجام گرفت.
از سوی دیگر با مقایسه آمار معاملات از ابتدای سال جاری تا 15 آبان مشخص شد که ارزش معاملات فرابورس 140 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و حجم معاملات نیز از رشد 14 درصدی برخوردار بوده است.
بررسی حجم و ارزش معاملات به تفکیک بازارهای فرابورس نیز نشان می‌دهد که طی هفته منتهی به 15 آبان، در بازار اول بیش از 253 میلیون و 8 هزار برگه سهم و حق تقدم به ارزش 1126 میلیارد و 100 میلیون و 625 هزار ریال مبادله شد. در مجموع، بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن 348میلیارد تومان سهام معامله شد که 7/8 درصد آن را معامله 8/61 میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد از 277نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 90نماد با کاهش قیمت و 184 نماد با رشد ارزش همراه شدند. با این کارنامه درکل هفته ارزش معاملات به هزار و 620میلیارد تومان رسید. شمار خریداران نیز هفته گذشته به 146 هزار و 283 نفر رسید که 2/3 درصد رشد را نسبت به هفته قبل نشان داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر