بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
مستطيل شيشه اي تالار

"حکشتی" یدک کش شاخص شد

نکته جالب پیرامون این سهم آن است که طی معاملات روز گذشته نیز دوباره فرآیند کشف قیمت بدون محدویت نوسان قیمتی و با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی برای آن انجام شد، اما دوباره سهم قیمت نخورد و این فرآیند به روز جاری موکول گردید تا به مدد افزایش قیمت این سهم نه تنها کاهش شاخص کل جبران شود، بلکه حتی این نماگر در پایان روز معاملاتی با رشد 159 واحدی نیز رو به رو باشد.
کد خبر : ۱۰۹۹۵۰
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.08.19 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 439 واحد افت به رقم 56477 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 3299 واحد رشد عدد 152685 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 159 واحد رشد به رقم 77118 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 3847 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 780 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 166 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، با پایان یافتن دور اخیر مذاکرات ژنو و عدم حصول نتیجه برای دستیابی به توافقنامه نهایی، شاخص کل در حالی می رفت روند اصلاحی به خود بگیرد که در این شرایط و پس از حاکمیت روند نزولی در قیمت سهام اکثر شرکت ها، بازگشایی نماد معاملاتی "حکشتی" پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه جهت تصویب صورت های مالی و بدون آنکه سهم سودی به سهامدارانش تخصیص دهد، امدادگر شاخص کل شد تا به تنهایی رشد 780 واحدی این نماگر را موجب گردد و بدین ترتیب و پس از افت صبح، قله 77 هزار واحدی توسط شاخص فتح گردد.

"حکشتی" در حالی طی روز جاری با رشد 219 درصدی قیمت سهم بازگشایی شد که نماد مذکور پس از توقف نماد معاملاتی در تاریخ 16 مهر ماه سال جاری جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه، در تاریخ 27 و 28 همان ماه برای بازگشایی آماده شد، اما ناظر به دلیل عدم عرضه سهم توسط سهامدار عمده و پایین بودن سهام شناوری آزاد آن از کشف قیمت سهم خودداری کرد.

نکته جالب پیرامون این سهم آن است که طی معاملات روز گذشته نیز دوباره فرآیند کشف قیمت بدون محدویت نوسان قیمتی و با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی برای آن انجام شد، اما دوباره سهم قیمت نخورد و این فرآیند به روز جاری موکول گردید تا به مدد افزایش قیمت این سهم نه تنها کاهش شاخص کل جبران شود، بلکه  این نماگر در پایان روز معاملاتی با رشد 159 واحدی نیز رو به رو شود.

اما واقعیت معاملات امروز چیز دیگری بود چراکه نگرانی سهامداران از عدم  توافق مشترک در مذاکرات و نشست های اخیر مقامات ایرانی با گروه 1+5 فشار فروش سهام را در پی داشت به عبارت ساده تر امروز درحالی بازار سرمایه روند صعودی را از طریق نماگر خود به نمایش گذاشت که اغلب سرمایه گذاران شاهد افت قیمت سهام خود بودند.

در این شرایط گروه پالایشی، پتروشیمی و تجهیزاتی بیشترین کاهش قیمت ها را شاهد بودند و فشار عرضه در نمادهای آنها منجر به تشکیل صف های فروشندگان شد.

پالایش نفت لاوان امروز در حالی جهت تعدیل سود هر سهم متوقف گردید که مدیر عامل شرکت از مثبت بودن تغییر بودجه برآوردی سال مالی جاری خبر داد. 

سایر نمادهای گروه نیز تا دامنه نوسان منفی حداقلی افت قیمت ها را مشاهده کردند، هرچند "شبندر" با جمع آوری صف عرضه کنندگان در دامنه نوسان منفی بیش از سه درصدی تعادل خود را بازیافت.

"ونفت" و "شنفت" اما برخلاف همگروهی هایشان همزمان با رشد تا سقف قیمتی مجاز امروز تقاضای برخی از سرمایه گذاران را بی پاسخ گذاشتند. بطوریکه سهام شرکت نفت پارس حتی به اندازه حجم مبنا نیز خرید و فروش نشد.

در خصوص "ونفت" نیز شنیده می شود فروش دارایی ها و احتمال ارایه تعدیل عایدی سهام در میان باشد. از این رو مدتی است سهم با تقاضای خریداران رو به رو گردیده است.

در میان پتروشیمی ها نیز "تاپیکو" با معاملات پرحجم نزدیک به 71 میلیون سهمی و رشد قیمت حدود 2.5 درصدی معاملات متعادلی را در پایان روز کاری پیگیری کرد.

"وپترو" نیز با شایعات مطرح شده پیرامون برنامه واگذاری سهام "وساخت" و "پلوله" از پرتفوی خود این روزها با استقبال سرمایه گذاران رو به رو بوده و همزمان با رشد قیمت سهم صف های خریداران را نظاره گر است.

"شاراک" نیز توانست قیمت سهام خود را با معامله حدود هفت میلیونی در مدار مثبت نزدیک به چهار درصد حفظ کند. حال آنکه اکثر نمادهای پتروشیمی با افت نسبی قیمت سهم مواجه بودند.

نگرانی سهامداران در میان فلزی و فولادی های بورس نیز قابل مشاهده بود، بطوریکه نمادهای بزرگ گروه مذکور نیز در مدار نزولی قیمت ها معاملات سهام خود را دنبال کردند. هرچند در پایان معاملات روزانه صف های فروشندگان جمع آوری شد تا این سهم ها روند تعادلی را در معاملات خود پیگیری کنند.

خودروسازان نیز با توقف نماد ایران خودرو در دقایق ابتدایی روز جاری پیرامون تعدیل سود هر سهم که به نظر منفی می آید، در مدار نزولی معاملات را پیگیری کردند و دو نماد زامیاد و سایپا به ترتیب معاملات 14.5 و 10.5 میلیونی را همراه با افت قیمت ها شاهد بودند.البته سهامداران خودرو نباید نگران باشند چراکه امروز حکشتی نشان داد که در این بازار هرچیزی ممکن است.

"خاور" اما با نزدیک شدن به زمان بهره برداری از خطوط تولید پیکاپ همچنان با قدرت معاملات پرحجمی را سپری کرد.

اما گروه بانکی و دارویی بی توجه به عدم توافق در مذاکرات اخیر معاملات مطلوبی را با حجم قابل توجه سهام داد و ستد شده مشاهده کردند که در میان آنها بانک پاسارگاد با پایداری صف خرید بیش از 36 میلیونی پس از معامله حدود 68.5 میلیون سهمی، پیشتاز بود.

بانک سینا نیز قدرت بالایی را از خود به نمایش گذاشت تا پس از داد و ستد حدود 27 میلیون سهمی، دستور خرید نزدیک به 12 میلیونی سرمایه گذاران در آخر روز کاری بی پاسخ باقی بماند.

سایر نمادهای بانکی نیز تعادل را در معاملات سهام خود دنبال کردند.

در این میان بررسی پرونده برداشت شبانه از حساب بانک ها طی روزهای پایانی سال 90 توسط دولت دهم در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفت تا تکلیف مبالغ برداشت شده از حساب بانک ها مشخص شود و به اعتقاد اهالی تالار این خبر نیز در روند مطلوب این گروه برخلاف کلیت منفی بازار امروز مؤثر واقع شد.

در گروه دارویی نیز سهم ها همگی رشد قیمت ها را به صورت دسته جمعی شاهد بودند و تنها "دتولید" روند منفی سهام خود را پیگیر بود.

اهالی تالار عملکردهای مثبت و ارایه تعدیل های درآمدی طی دوره شش ماهه را در تداوم این روند مؤثر می دانند. هرچند انتظار می رفت با حصول نتیجه در نشست های اخیر فرآیند تأمین و ورود مواد اولیه مصرفی صنعت دارو سهولت بیشتری پیدا کند.

در مجموع بورس با امداد "حکشتی" توانست از مدار منفی و کاهش شاخص کل رهایی یابد، هرچند به نظر می رسد طی روزهای آتی بازار با دریافت اخبار مثبت از طریق دریافت نظرات مقامات مذاکره کننده پیرامون نشست های اخیر شرایط مطلوب تری را با روندی متعادل و البته مثبت دنبال کند. چراکه در مذاکرات اخیر طرفین ارزیابی خوشایندی از پیشرفت بر سر مسایل مطرح شده دارند و این امیدواری سرمایه گذاران را نسبت به حصول توافقنامه افزایش می دهد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز روندی مثبت و البته متعادل را نظاره گر است و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل اسفند ماه 92 به یک میلیون و 365 هزار تومان رشد کرده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت 935 هزار تومان و هر دلار آمریکا به بهای 3020 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر