بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
یک مقام مسئول در شرکت موتوژن عنوان کرد:

افزایش حجم صادرات برنامه آتی "بموتو"

این شرکت در حالی بخش اندکی از تولیدات خود را به کشورهای خارجی صادر می کند که برنامه هایی جهت افزایش صادرات محصولات به کشورهایی همچون سودان و عراق در نظر دارد، به گونه ای که "بموتو" در حال مذاکره با کشورهای مقصد جهت انجام این امر است.
کد خبر : ۱۱۰۰۳۹
همراه با خوش بینی های به وجود آمده ناشی از نتیجه مذاکرات هسته ای ایران، به نظر می رسد روند صادرات محصولات تولیدی و نیز واردات مواد اولیه مورد نیاز شرکت های بورسی با سهولت بیشتری نسبت به گذشته پیش رود؛ به گونه ای که انتظار آن می رود تا شاهد افزایش حجم صادرات شرکت هایی باشیم که در پی اعمال تحریم های بین المللی با افت فروش خارجی مواجه شده اند.

در همین ارتباط یک مقام مسئول در شرکت موتوژن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این شرکت در حالی بخش اندکی از تولیدات خود را به کشورهای خارجی صادر می کند که برنامه هایی جهت افزایش صادرات محصولات به کشورهایی همچون سودان و عراق در نظر دارد، به گونه ای که "بموتو" در حال مذاکره با کشورهای مقصد جهت انجام این امر است. از این رو امیدواریم تا با گسترش روابط بین المللی و کاهش شدت تحریم های اعمالی شاهد افزایش حجم صادرات محصولات "بموتو" باشیم.

وی در خصوص واردات 22 درصدی مواد اولیه مورد نیاز ابراز داشت: امکان تولید برخی مواد مصرفی مورد نیاز شرکت در داخل کشور وجود ندارد و تنها تأمین آنها از منابع خارجی امکان پذیر است. از این رو همواره ارز مصرفی مورد نیاز برای واردات به این مجموعه تخصیص یافته و می توان گفت که فرآیند تأمین خارجی مواد اولیه چندان متأثر از وضعیت سیاسی کشور نخواهد بود.

این مقام مسئول در ارزیابی عملکرد 12 ماهه سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 92 بیان کرد: در حالی سود 167 تومانی طی دوره عملکردی مذکور محقق گردیده که سود 148 تومانی براساس عملکرد 9 ماهه سال مالی 92 پیش بینی شده بود. از این رو می توان گفت نه تنها برآوردها و برنامه های "بموتو" در خصوص سودآوری محقق شده، بلکه همراه با روند مناسب تولید محصولات به بیش از آنچه برآورد شده بود، نیز دست یافته است.

وی در خصوص قیمت مواد اولیه مورد نیاز داخلی ابراز داشت: این مواد از بورس کالا تهیه می شود که طی سال گذشته با افزایش قیمت همراه شد. این در حالی است که به طور معمول در پایان هر سال ذخیره مواد اولیه برای تولید دو تا سه ماهه ابتدایی سال آینده فراهم می شود، به گونه ای که در فرآیند تولید محصولات تا حد امکان از موجودی انبار مواد اولیه مورد نیاز استفاده می شود، در غیر این صورت مواد خریداری شده برحسب قیمت های روز در تولید بکار می رود.

این منبع آگاه به افزایش 20 تا 25 درصدی میانگین قیمت فروش محصولات توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد همراه با رشد نرخ خرید مواد اولیه، افزایش قیمت فروش محصولات نیز راه حلی برای پوشش هزینه ها باشد. از این رو نرخ فروش طی سال مالی گذشته طی چندین مرحله از سوی سازمان مذکور افزایش یافت. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این امر براساس میزان حاشیه سودی که تولید یک محصول با خود به همراه دارد، انجام می پذیرد. به گونه ای که محصولاتی که حاشیه سود کمتری دارند، درصد رشد قیمت فروش آنها بیشتر خواهد بود.

وی در خاتمه پیرامون پیش بینی درآمد هر سهم "بموتو" برای سال مالی آینده تصریح کرد: بودجه سال مالی 93 براساس آخرین قیمت های مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین شده است. علاوه بر این با توجه به عدم ثبات قیمت خرید مواد اولیه مورد نیاز در بورس کالا و احتمال افزایش آن، می توان گفت بودجه سال مالی آینده اندکی محتاطانه برآورد شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر