بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۲
کد خبر : ۱۱۰۲۵۷
هديه لطفي: فعاليت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در يك ماه اخير همگام با رشد بورس اوراق بهادار رقم خورد تا به‌اين ترتيب ثبت بازدهي مناسب اين نهادهاي مالي تاييدي بر حضور فعال‌تر آنها در بازار سرمايه باشد.
بررسي عملكرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در دوره يك ماه منتهي به 19 آبان‌ماه سال جاري حكايت از بازدهي مطلوب و بالاي اين نهادهاي مالي و رضايت سرمايه‌گذاران دارد، به طوري كه در تب و تاب رشد اخير بازار سرمايه و ورود سرمايه‌گذاران غيرحرفه‌اي به انواع صندوق‌ها اين نهادها توانسته‌اند نقش هدايت و جذب نقدينگي از بازارهاي موازي به سمت بورس را بر عهده داشته باشند كه در اين ميان صندوق سرمايه‌گذاري نوين با ثبت بازدهي 5/20 درصدي خود در مدت يك ماه اخير به عنوان برترين صندوق شناخته شد.
همچنين صندوق‌هاي تدبيرگران فردا، تدبيرگران آگاه، خوارزمي و كارگزاري بانك ملي با اختلاف اندكي در رتبه‌هاي دوم تا پنجم قرار گرفته و بازدهي 14 تا 17 درصدي را به نمايش گذاشتند.
در مدت مزبور شاخص كل بازار نيز با كسب بازدهي 7/12 درصدي هرچند از 6 صندوق ديگر عقب ماند اما توانست عملكردي مناسب‌تر از 56 صندوق ديگر داشته باشد و در رتبه‌اي بالاتر از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سبحان، صبا، امين كارآفرين، آگاه و كاريزما قرار گيرد.
عملكرد ديگر صندوق‌ها نيز در اين دوره بسيار مطلوب و با بازدهي بالا همراه بود به طوري كه 9 صندوق از جمله حافظ، پويا، خبرگان و آپادانا با بازدهي در محدوده 10 درصد و مابقي در بازدهي 1 تا 9 درصدي در نوسان بودند و تنها دو صندوق كارآفرينان برتر و توسعه بازار سرمايه عملكردي منفي داشته كه به زيان 1/0 درصدي و 6/0 درصدي هر كدام منجر شد. همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نوانديشان و توسعه ملي هرچند عملكردي مثبت داشتند اما به عنوان ضعيف‌ترين صندوق‌ها شناخته شدند.

كارنامه بلندمدت صندوق‌ها
اما بررسي عملكرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاران در دوره‌هاي بلندمدت نشان از وضعيت مساعدتر اين نهادها دارد به طوري كه در دوره‌هاي 3ماهه، 6 ماهه و يك سال اخير تمامي صندوق‌هاي با بازدهي مثبت همراه بوده و هيچ صندوقي با زيان مواجه نشده است.
بر اين اساس در دوره سه ماه اخير صندوق سرمايه‌گذاري صبا با ثبت بازدهي 3/38 درصدي با اختلاف نامحسوسي از صندوق خبرگان در رتبه اول جاي گرفت؛ بازدهي صندوق سرمايه‌گذاري خبرگان معادل 6/37 درصد بود.
همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فارابي، تدبيرگران آگاه، آگاه و يكم سامان هر كدام به ترتيب با بازدهي 1/33، 9/32، 4/32 و 31 درصدي در رتبه‌هاي سوم تا ششم ايستادند. بازدهي شاخص بورس نيز در اين دوره معادل 6/32 درصد بود.
اين در حالي است كه صندوق‌هاي بورس بيمه و نوانديشان به عنوان كم‌بازده‌ترين صندوق‌ها شناخته شدند.
اما در دوره 6 ماهه صندوق سرمايه‌گذاري فارابي با كسب بازدهي چشمگير 9/100 درصدي از ديگر صندوق‌ها سبقت گرفت و صدرنشين شد. بازدهي صندوق‌هاي توسعه صادرات، مشترك آسمان يكم، مشترك آرمان و سينا نيز در محدوده 90 درصد در نوسان بود.
در اين دوره شاخص كل بازار نيز با بازدهي 72 درصدي هرچند از 14 صندوق عقب ماند اما در رتبه بالاتر از ديگر صندوق‌ها از جمله نوين، بانك‌ دي، نقش جهان، شاخصي  كارآفرين و پيشگام قرار گرفت.
افزون بر اين عملكرد صندوق‌ها در دوره يك سال اخير شگفتي‌ساز بود، به طوري كه صندوق سرمايه‌گذاري رفاه با ثبت بازدهي 228 درصدي صدرنشين شد و 6  صندوق ديگر نيز از جمله سينا، كاريزما، بورسيران و عقيق نيز بازدهي در محدوده 200 درصدي را به نمايش گذاشته و سرمايه‌گذاران را خشنود كردند؛ بازدهي شاخص كل بورس نيز در دوره يك ساله منتهي به 19 آبان‌ماه معادل 5/146 درصد بوده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر