بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱
کد خبر : ۱۱۰۲۶۲
آرزو علی‌مدد: به دنبال نشست ایران برای دستیابی به توافقات هسته‌ای با آژانس، بورس هم تشنه اخباری موثق و قاطع از سوی مسوولان سیاسی کشور است تا بتواند در مسیر واقعی‌اش به حرکت درآید. نتیجه اخبار توافقات سیاسی را می‌توان در کسری از ثانیه در بازار سرمایه مشاهده کرد. صفوف خرید و فروش با اعلام این اخبار چنان سریع جای یکدیگر را می‌گیرند که بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز از تغییر رویکرد بازمی‌مانند.  از این‌رو، اولین روز معاملاتی هفته گذشته بورس با امید حصول به اخبار مثبت، پرقدرت آغاز شد. خریداران پرامید با حضور در صفوف خرید، به مقابله با فروشندگان پرداختند و قیمت بسیاری از سهام بر کوس افزایش کوبید و بالا رفت. اما یکشنبه، با به پایان‌رسیدن مذاکرات و عدم‌دستیابی به توافق نهایی، بسیاری از سهام، روند نزولی در پیش گرفتند. البته دوشنبه و سه‌شنبه جو آرام‌تری بر بازار حاکم شد و بارقه‌های امید برای دور بعدی مذاکرات شاخص کل را نیز بی‌نصیب نگذاشت و آن را هرچند آهسته، اما به بالا هل داد.  اما این هفته شاهد نشست ژنو 3، در چهارشنبه و پنجشنبه خواهیم بود. اخبار جسته و گریخته‌ای نیز از عدم‌تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به گوش می‌رسد که خود می‌تواند امیدبخش روزهایی طلایی برای بورس، این آیینه اقتصادی کشور باشد. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه هفته جاری را با قدرت بیشتری نسبت به هفته گذشته‌اش سپری کند. تلاش برای دستیابی به توافق، می‌تواند تاثیر بسزایی بر سودآوری سهام شرکت‌های اکثر صنایع بورسی بگذارد و به موازات، بازار روی سبز خود را به معامله‌گرانش نشان دهد.  شاخص کل، هفته گذشته 1064 واحد رشد کرد و از مرز 76‌هزار و 932 واحد گذشت و رشد 1/4درصدی را در پرونده‌اش ثبت کرد. ارزش کل معاملات نیز با 11/5‌درصد نزول، به بیش از 14‌هزار و 343‌میلیاردریال رسید. به موازات، حجم معاملات هم به سه‌هزار و 103‌میلیون ‌سهم تنزل یافت و کاهش 14/7درصدی را به خود دید.
محصولات شیمیایی
سه روز اول معاملات هفته گذشته تاپیکو، مثبت بود اما، در آخرین روز، روند مبادلاتش تغییر کرد و این سهم روی منفی خود را به سهامدارانش نشان داد. فشار فروشندگان تا جایی بود که بیش از 31‌میلیون‌سهم این شرکت مورد دادوستد قرار گرفت و منفی شد اما با نزدیک‌شدن به آخرین ساعات معاملات، خریداران به یاری سهم شتافتند و سعی در قراردادنش در مدار مثبت کردند.
سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی هم هفته خوبی را سپری کرد. هرچند روز اول معاملات هفته گذشته‌اش منفی بود، اما سه روز مابقی را سبز سپری کرد. روز آخر نیز با تبادل بیش از 19‌میلیون‌سهم، همچنان با صف خرید روبه‌رو بود.  فارس و پارسان هم اولین روز مبادلاتیشان را مثبت بودند اما به تدریج فشار فروشندگان بر توان خریداران غلبه کرد و منفی شدند. البته روز آخر، هرچند معاملات کم‌رمقی جاری بود اما، خریداران توانستند به آهستگی از فروشندگان سبقت گرفته و اندکی مثبت شوند. جم، شازند، شپدیس و زاگرس هم هرچند روزهای منفی را سپری کرده بودند، روز آخر مثبت شدند.  در این گروه پتروشیمی آبادان، تمام روزهای معاملاتی‌اش را سرخ بود و در مسیر نزول، کام سهامدارانش را تلخ کرد.
بانکی‌ها
رییس کل بانک‌مرکزی هفته گذشته اعلام کرد سیاستش، عدم‌افزایش نرخ سود بانکی است اما ترمیم‌هایی در ساختار محصولات بانکی انجام خواهد شد که یکی از آنها اصلاح نرخ سود اوراق مشارکت برای ایجاد تعادل در نرخ‌های موجود سیستم بانکی است.  از سوی دیگر، آیین‌نامه «تسهیلات و تعهدات کلان» توسط شورای پول و اعتبار نیز هفته پیش اصلاح شد. براساس اخبار منتشره از سوی بانک‌مرکزی، در این اصلاحیه جدید، به منظور افزایش سقف اعطا، ایجاد تسهیلات و تعهدات، مبنای محاسبه تسهیلات و تعهدات کلان به مبنای «سرمایه پایه» تغییر یافته است. در این اصلاحیه همچنین با هدف ارتقای ظرفیت اعتباری بانک‌ها، سقف جمعی تسهیلات و تعهدات کلان از پنج‌برابر سرمایه و اندوخته به هشت‌برابر سرمایه پایه افزایش پیدا کرده است. یکی دیگر از موارد اصلاحی، امکان‌یافتن مجدد ضرایب تبدیل در مورد تعهدات مطابق آیین‌نامه کفایت سرمایه است که بدون شک آثار مثبتی بر افزایش ظرفیت اعتباری شبکه بانکی کشور خواهد گذاشت.  این اخبار توانست تحرک شرکت‌های بانکی را افزایش دهد و امید به بهبود شرایط بانکی‌ها، خریداران مشتاقی را به سوی خود جذب کرد. بانک پاسارگاد، چهارروز مثبت را سپری کرد و در مسیر صعود سهامدارانش را خشنود کرد. البته روز آخر، معاملات پاسارگاد کم‌رمق بود و با جابه‌جایی بیش از 21‌میلیون‌سهم، فروشندگان فشار خود را افزایش دادند و سبب شدند قیمت کمتر از نیم‌درصد رشد کند. خریداران بانک سینا به خوبی بر فروشندگانش فایق آمده بودند و قیمت سینا کل هفته را بر کوس افزایش کوبید. روز آخر، سینا پس از تبادل حدود 40‌میلیون‌سهم، همچنان مثبت بود و با 8/3درصد رشد، به تبادلاتش پایان داد.  بانک انصار و پارسیان هم با صف خرید به معاملاتشان پایان دادند. بانک دی و پست بانک هم هرچند روزهای منفی داشتند اما روز آخرشان مثبت بود.
در گروه بانکی، کارآفرین، اقتصاد نوین، سرمایه، تجارت، صادرات و ملت هرچند اول هفته مثبتی داشتند، اما روزهای آخر معاملاتشان را منفی سپری کردند.
حکشتی یکشنبه را مثبت کرد
یکشنبه گذشته که سرمایه‌گذاران از رسیدن به توافقات آژانس ناامید شده بودند، حکشتی به مدد شاخص آمد. در حالی که بازار سرمایه روز کم‌رمقی را سپری می‌کرد و قیمت سهام در جریان نزول قرار گرفته بودند، حکشتی با بیش از 218درصد رشد بیش از 14‌میلیون ‌از سهامش را با قیمت، 5566 ریال مبادله کرد. دوشنبه و سه‌شنبه هم 32 و 29‌میلیون ‌از سهام این شرکت مورد داد و ستد قرار گرفت.
فلزات اساسی
فولاد مبارکه اول هفته را منفی بود اما روز آخر تصمیم به تغییر جهت گرفت و مثبت شد. فولاد خوزستان تمام روزهای معاملاتی‌اش را منفی سپری کرد و فشار فروشندگان نگذاشت تا قیمت این سهم به بالا سوق یابد. در مقابل فولاد خراسان تمام روزهای مبادلاتی‌اش سبز بود. هرچند که روند تبادلاتش چندان پررمق نبود اما باز هم توانست تمام روزهایش را مثبت سپری کند. فملی هفته سرخی را پشت سر گذاشت. هرچند که خریداران تلاش می‌کردند تا با حضورشان سرخی معاملات را به صعود‌های سبز مبدل کنند، اما فشار فروش سبب شد تا خریداران نتوانند براین عرضه‌ها غلبه کنند. بنابراین، فملی کل هفته را در مسیر نزول بود. البته ناگفته نماند که آخرین معاملات این سهم با 40ریال مثبت انجام شد. فباهنر و فسرب هم با وجود ثبت روزهای منفی در هفته گذشته، روز آخر روی خوش به سرمایه‌گذارانشان نشان دادند و مثبت شدند.
سیمانی‌ها
اطلاعیه‌های خوشایند شش‌ماهه سیمانی‌ها سبب شد تا رویکرد سرمایه‌گذاران به سیمانی‌ها مثبت شود. هفته گذشته سرمایه‌گذاران استقبال خوبی از سیمانی‌ها کردند. گزارش‌های سیمانی‌ها سبب شد تا اکثر شرکت‌های این گروه بر کوس افزایش بکوبند و با رشد قیمتشان بازار تبادلاتشان را داغ کنند. به نظر می‌رسد که این هفته نیز هفته خوشی برای سیمانی‌ها باشد و شرکت‌های این گروه مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرند.
خودرویی‌ها
ایران‌خودرو هفته گذشته بسته شد و اعلامیه جدیدی منتشر کرد. هرچند که آخرین پیش‌بینی ایران‌خودرو 53ریال سود به ازای هر سهم بود، اما هفته گذشته با انتشار این گزارش جدید، به ازای هر سهم 316ریال زیان برآورد کرد که طی دوره شش‌ماهه477ریال از این زیان را نیز محقق کرد و بودجه جدید اعلامی خود را 151‌درصد پوشش داد. در گروه خودرو، خساپا، خزامیا و خبهمن روزهای آخر معاملاتشان را در مسیر صعود قرار گرفتند و قیمتشان روند روبه‌رشدی را سپری کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر