بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
دبیر انجمن صنعت پتروشیمی خبر داد:

پتروشیمی ها منتفع از مصوبه هیأت دولت

با این مصوبه هیأت دولت، مجتمع های پتروشیمی با اطمینان بیشتری برای افزایش صادرات برنامه ریزی می کنند و دیگر نگرانی خاصی برای پرداخت عوارض صادراتی خود ندارند. چرا که بر اساس این مصوبه به صورتی شفاف مشخص شده که محصولات پتروشیمی نه تنها خام فروشی محسوب نمی شود، بلکه با ارزش افزوده نیز همراه است.
کد خبر : ۱۱۰۳۰۹

تصویب لغو عدم معافیت مالیاتی صادر کنندگان در حالی از سوی هیأت وزیران اعلام شد که یکی از گروه های صادر کننده بورسی پتروشیمی ها هستند و به نظر می رسد چنین تصمیمی می تواند صنعت مذکور را نیز منتفع سازد.

دبیر انجمن صنعت پتروشیمی در همین ارتباط به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: اکثر واحدهای پتروشیمی در مناطق ویژه اقتصادی فعال هستند و از این جهت از پرداخت مالیات معافیت دارند. البته پیش از این مصوباتی پیرامون دریافت مالیات بر این گروه از صادر کنندگان بورسی وجود داشت که اجرایی نشد و آن هم به بحث صادرات محصولات و فرآورده های خام مربوط می شد.

احمد مهدوی ابهری افزود: چنین مصوباتی برای دریافت عوارض صادراتی در حالی پیش از این توسط دولت قبل وضع گردید که تعریف دقیقی از خام فروشی محصولات پتروشیمی ارایه نشده بود.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر صدور مصوبه اخیر توسط دولت طی هفته گذشته شرایط را شفاف تر کرد و در بحث صادرات اطمینان خاطر لازم را برای عدم پرداخت مالیات فراهم ساخت. هرچند پیش از این نیز عدم معافیت مالیاتی برای پتروشیمی ها اعمال نشده و از سوی شرکت های گروه نیز چنین موضوعی پذیرفتنی نبوده در نتیجه به نظر می رسد با شفاف تر شدن این ابهام، همه گروه از این مصوبه هیأت دولت منتفع شوند.

این مقام مسئول همچنین گفت: طبق بخشنامه های قبلی، صادرات برخی کالاهای پتروشیمی مشمول مالیات می شد، اما برنامه پنجم توسعه، صادرکنندگان را از پرداخت هرگونه مالیات معاف کرده بود و بر مبنای آن تنها کالاهایی مشمول مالیات می شد که از نگاه مسئولین صادرات آنها در زمره خام فروشی بود.

دبیر انجمن صنعت پتروشیمی پیرامون آثار ناشی از صدور لغو عدم معافیت مالیاتی صادر کنندگان در بحث افزایش ارز آوری گروه پتروشیمی اظهار داشت: با این مصوبه هیأت دولت، مجتمع های پتروشیمی با اطمینان بیشتری برای افزایش صادرات برنامه ریزی می کنند و دیگر نگرانی خاصی برای پرداخت عوارض صادراتی خود ندارند. چرا که بر اساس این مصوبه به صورتی شفاف مشخص شده که محصولات پتروشیمی نه تنها خام فروشی محسوب نمی شود، بلکه با ارزش افزوده نیز همراه است.

مهدوی ابهری در پاسخ به اینکه آیا در نظر گرفتن این مشوق برای صادر کنندگان پیش زمینه ای برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها به عنوان یکی از گروه های صادراتی، به 13 سنت است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر کمیته ای در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده تا نرخ خوراک پتروشیمی ها در حدی منطقی تعیین شود؛ بطوریکه حتی احتمال کاهش نرخ ها نیز وجود دارد. البته هم اکنون مباحث کارشناسی در این کمیته همچنان ادامه دارد، اما امیدواریم نرخ خام در محدوده قیمتی کشورهای حوزه خلیج فارس، یعنی رقمی بین 6.5 تا 7 سنت قطعی شود.

وی پیرامون بحث تحریم ها و احتمال کاهش آن در صنعت پتروشیمی گفت: طرفین مذاکره کننده با ایران در حالی برای برداشتن تحریم های صنعت پتروشیمی ابراز تمایل می کنند که نتوانستند در همین مدت نیز مانع از انجام صادرات محصولات آن شوند. چراکه با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم ها، فرآیند فروش صادراتی محصولات پتروشیمی گرچه دشوارتر، اما به هر صورت انجام شده است.

مهدوی ابهری در خاتمه سخنان خود روند نیمه دوم را برای پتروشیمی ها نسبت به شش ماهه ابتدایی سال جاری مثبت تر ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر صنعت پتروشیمی در فرآیند تولید، با مشکل تأمین خوراک مصرفی مورد نیاز مواجه بوده که این موضوع به صورت جدی از سوی انجمن در حال پیگیری است و رفع آن مساعدت وزارت نفت را می طلبد تا با تسریع در پیشرفت فازهای پروژه پارس جنوبی، خوراک مصرفی مجتمع های این صنعت را به موقع تأمین کند. چراکه هم اکنون پتروشیمی ها به دلیل وجود این مشکل با ظرفیت کامل خود فعالیت نمی کنند؛ حال آنکه افزون بر کمبود در داخل و نیاز به عرضه بیشتر محصول، تقاضای خارجی در کشورهای آسیای میانه و جنوب شرقی و نیز کشورهایی از جمله هند، چین، ترکیه و عراق وجود دارد که در صورت تأمین به موقع خوراک می توان به این نیازها پاسخ مثبت داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر