بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
در واکنش به خبر بورس نیوز منتشر شد:

جوابیه شرکت داروسازی اکسیر+ پاسخ بورس نیوز

اما طی روز گذشته شرکت داروسازی اکسیر طی ارسال جوابیه ای در 5 بند به تحریریه بورس نیوز با واکنش به انتشار خبر عدم پاسخگویی مدیران شرکت، به دلایل این موضوع پرداخته که از دیدگاه نگارنده خبر این جوابیه خود عذری است بدتر از گناه. برهمین اساس بورس نیوز ضمن انتشار بدون دخل و تصرف این جوابیه به هر 5 بند آن پاسخ داده است که عیناً در ذیل می خوانید.
کد خبر : ۱۱۰۳۹۴
طی شهریور ماه گذشته خبری تحت عنوان "گلایه سهامداران داروسازی اکسیر به ابهامات مالی" در سایت خبری بورس نیوز منتشر شد که در پی آن جمعی از سهامداران حقیقی شرکت داروسازی اکسیر در اعتراض به برخی ابهامات موجود در نحوه گزارش دهی و ارایه اطلاعات مالی و عملکرد این مجموعه بورسی خواستار رسیدگی مسئولین بازار سرمایه شده بودند که نتیجه پیگیری های بورس نیوز عدم پاسخگویی مدیر مالی شرکت به خبرنگار ما و موکول نمودن این مهم به مراجعه حضوری سهامداران به دفتر شرکت یا پیگیری از طریق سازمان بورس بود.

اما طی روز گذشته شرکت داروسازی اکسیر طی ارسال جوابیه ای در 5 بند به تحریریه بورس نیوز با واکنش به انتشار خبر عدم پاسخگویی مدیران شرکت، به دلایل این موضوع پرداخته که از دیدگاه نگارنده خبر این جوابیه خود عذری است بدتر از گناه.

برهمین اساس بورس نیوز ضمن انتشار بدون دخل و تصرف این جوابیه به هر 5 بند آن پاسخ داده است که عیناً در ذیل می خوانید:


پاسخ بورس نیوز

1- همانگونه که به دفعات از طریق رسانه های جمعی، گروهی و حتی برنامه های آموزشی عنوان شده ماهیت و رسالت یک رسانه، اطلاع رسانی دقیق و سریع به مخاطبان و جامعه هدف خود می باشد لذا در صورتیکه هر خبرنگاری برای دریافت پاسخ سؤالات مطروحه قصد حضور در شرکت یا سازمان مورد نظر نماید اولاً باید واژه سریع را از رسالت رسانه ها حذف کرد و ثانیاً دیگر در خبرها ما شاهد خبری با عنوان خبر روز نخواهیم بود و دست کم نیمی از اخباری که منتشر می شوند برای یک روز گذشته خواهند بود که دلیل آن مشخص است. مضاف بر اینکه این مدعا می تواند از سوی مدیری بیان شود که هیچ آشنایی هر چند اندک با رسانه و نحوه برخورد با آنها را ندارد چراکه مجهول الهویه بودن یک خبرنگار با برقراری یک تماس ساده با دفتر آن رسانه و پرس و جو از مدیران آن مجموعه براحتی قابل حل می باشد. فراموش نکنیم که در عصر حاضر که به نام عصر ارتباطات و اطلاعات مطرح است توضیح نحوه چگونگی برقراری ارتباطات با رسانه ها و تشریح فعالیت و ماهیت رسانه برای برخی مدیران رده بالا چندان صورت خوشی ندارد و اصولاً اگر قرار باشد هر سهامداری برای پاسخ خود به دفتر مرکزی شرکت مراجعه نماید این موضوع قطعاً از حوصله مدیریت شرکت و وقت وی خارج است و صرف این هزینه و دقت برای سهامدار نیز میسر نیست چون برخی سهامداران در شهرستان هستند و مراجعه به دفتر مرکزی برای آنها بسیار سخت می باشد.

2- در خصوص عدم ارسال تصویر و مشخصات شکوائیه مورد نظر از سوی بورس نیوز به دفتر شرکت دارویی اکسیر ذکر این نکته حائز اهمیت است که رسانه ها به عنوان پل ارتباطی میان مدیران و مسئولین با عموم جامعه به عنوان امین و امانت دار هر دو طرف بوده و زمانی اقدام به انتشار این اطلاعات اینچنینی خواهد شد که اولاً رضایت طرف مورد خطاب کسب شده باشد و ثانیاً انتشار این اطلاعات بتواند کمکی به حل موضوع مورد سؤال نماید. که از نظر مدیریت سایت بورس نیوز هیچ یک از دو دلیل مذکور در این مورد قابل مشاهده نبود. اما در خصوص اظهارات شرکت مبنی بر مشخص نبودن نیت و سهامدار بودن افراد شکوا کننده در این موضوع باید گفت همانگونه که در خبر مذکور آمده نیت رسیدن به جواب سؤال مطرح شده مربوط به صورت های مالی شرکت می باشد اما در خصوص سهامدار "دلر" بودن افرادی که این شکوائیه را ارسال نموده اند شاید شرکت اندکی بیش از حد سختگیری نموده چراکه اطلاعات سایت کدال به عنوان سایت مرجع و رسمی اطلاع رسانی سازمان بورس برای عموم (چه سهامدار و غیر سهامدار) قابل دسترسی است و هر زمان که اطلاعات مربوط به شرکت ها در سایت کدال تنها برای سهامداران همان شرکت ها قابل دسترسی بود می توان این ادعای شرکت داروسازی اکسیر را منطقی و حق دانست.

3- در خصوص خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس باید به یک نکته توجه کرد؛ صحت و سقم خبر درج شده در خبرگزاری فارس ارتباطی با بورس نیوز نداشته و این سایت صرفاً با عنایت به رسمی بودن خبرگزاری فارس و انتشار آن خبر در چنین سایتی آن را مورد اشاره قرار داده است که جوابگوی صحت یا کذب بودن این خبر نیز از گردن بورس نیوز ساقط است.

4- با احترام و اعتقاد به نظر حسابرس محترم شرکت و همچنین اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی کدال باید توجه داشت که اوالاً اطلاعات منتشر شده در سایت کدال برای تمامی سهامداران قابل درک نبوده و نیاز به توضیح این اطلاعات به زبان خبر نیز می باشد تا سهامداران ناآگاه از زبان مالی هم آگاهی یابند که این خود در راستای شفافیت هرچه بیشتر و جلوگیری از بروز شایعات احتمالی در بازار سرمایه می باشد و ثانیاً این حق سهامداران شرکت های بورسی می باشد که پس از انتشار اطلاعات مالی یک شرکت بر سایت کدال، پاسخ سؤالات به وجود آمده در ذهن خود را از زبان مقام مسئول آن شرکت جویا شوند مضاف براینکه باید عنایت داشت سؤالات و ابهامات احتمالی سازمان بورس با سؤالات شکل گرفته در ذهن سهامداران یکسان نخواهد بود.

در پایان مدیریت سایت بورس نیوز با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق و سریع به مخاطبان و جامعه سهامداران بازار سرمایه بر این باور است که پاسخگویی مدیران شرکت ها به سؤالات مطروحه سهامداران از طریق رسانه ها در جهت شفاف سازی هرچه بیشتر در راستای کوتاه نمودن دست افراد سود جو و شایعه پراکن در بازار سرمایه بسیار بهتر و کم هزینه تر از لحاظ زمانی به پاسخگویی تک تک سهامداران شرکت می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر