بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۲
کد خبر : ۱۱۰۴۲۵
محبوبه مغاني: روز گذشته بازار فرابورس ايران با تبعيت از افت 458 واحدي شاخص بورس اوراق بهادار تهران 90/10 واحد افت كرد تا همبستگي خود را با اين بازار نشان دهد.
بر اين اساس ديروز افت نمادهاي پتروشيمي جم، پالايش نفت تهران، پتروشيمي مارون، پالايش نفت شيراز و پتروشيمي زاگرس سبب شد تا شاخص اين بازار به رقم 10/811 واحدي بازگردد. به اين ترتيب، معاملات روز گذشته با مبادله 5/53 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 46/552 ميليارد ريال در 19 هزار و 670 نوبت معاملاتي به اتمام رسيد.
در اين راستا در جريان معاملات ديروز بيشترين حجم معاملات از آن شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مسكن شمال شرق، آس‌پ، بانك دي، ذوب‌آهن اصفهان، پالايش نفت شيراز، داروسازي توليد دارو و مسكن شمال غرب بود، در اين ميان نمادهاي معاملاتي پالايش نفت شيراز، داروسازي توليددارو و ساختماني آس‌پ از بيشترين ارزش معاملات برخوردار شدند. اما در ادامه اوراق اجاره مپنا، مشاركت گهر و گمراهي سپرده انصار نيز به عنوان اوراقي بودند كه از بيشترين ارزش معاملات در ميان نمادهاي فرابورس برخوردار بودند.
به گزارش «دنياي اقتصاد»، به‌رغم كاهش ارزش معاملات نمادهاي فرابورسي، امتياز تسهيلات مسكن در صدر نمادهاي فرابورس قرار داشتند، به طوري كه در جریان معاملات امتیاز تسهیلات مسکن مرداد 90 با بیشترین رشد به قیمت 396 هزار و 31 ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن شهریور 90 هم با بیشترین کاهش قیمت به نرخ 383 هزار و 66 ریال مبادله شد.
از سوي ديگر، نزديكي برگزاري مجمع عادي سالانه مسكن شمال شرق و انتشار خبر افزايش سرمايه بالاست سبب شد تا اين نمادها در جريان معاملاتي روز گذشته با تقاضاي بالايي در بازار فرابورس مواجه شوند. 
در بازار ETF هم به ترتیب 108 هزار و 292 واحد و 57 هزار و 920 واحد از صندوق‌های قابل معامله سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما و آرمان سپهر آیندگان معامله شد.
بازگشایی نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی فروردین به منظور تامین مالی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید و گشایش نماد حق تقدم خرید سهام شرکت پخش البرز نیز در جریان معاملات ديروز انجام پذیرفت.
اما در ادامه رییس اداره عملیات بازار شرکت فرابورس اعلام كرد كه زمان جلسه معاملاتی در کلیه بازارهای فرابورس ایران از روز چهارشنبه به مدت 30 دقیقه افزایشمی‌یابد.
از روز چهارشنبه 29 آبان‌ماه زمان جلسه معاملاتی در کلیه بازارهای فرابورس ایران از ساعت 12:00 به 12:30 افزایش می‌یابد.
بهنام محسنی در اين زمينه یادآور شد: افزایش زمان جلسه معاملاتی در ادامه ممنوعیت استفاده از کد معاملات گروهی ددد و به منظور سهولت هرچه بیشتر در فرآیند انجام معاملات برای فعالان بازار سرمایه صورت گرفته است.
عرضه‌های متنوع فرابورس در آذرماه
مدیر پذیرش فرابورس گفت: این شرکت در آذر ماه امسال شاهد عرضه‌های اولیه متنوعی خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، سید‌مهدی علم‌الهدی، با بیان اینکه عرضه اولیه سهام، مستلزم گذراندن مراحل پیچیده ای است، اظهار كرد: کنترل‌های قبل از عرضه اولیه سهام زیاد است و شرکت‌ها برای رسیدن به عرضه اولیه از مراحل مختلفی باید عبور کنند. 
وی با بیان آمادگی فرابورس برای عرضه‌های اولیه اعلام كرد: شرکت‌هایی که در فرابورس مراحل درج را به پایان رسانده‌اند در مراحل عرضه اولیه قرار دارند و پس از درج اطلاعات در سایت کدال و تکمیل مراحل در شرکت سپرده گذاری آماده خواهند شد.
علم الهدی درباره تعداد شرکت‌هایی که در صف ورود به فرابورس قرار دارند، گفت: 5 یا 6 شرکت در شرف عرضه اولیه هستند که از میان آنها می‌توان به شرکت توسعه خدمات بندری سینا و شرکت پتروشیمی غدیر اشاره داشت. در صورتی که مجموعه تامین اجتماعی و بنیاد مستضعفان سرعت را افزایش دهند عرضه‌هاي مزبور در آذر ماه صورت خواهد گرفت. 
مدیر پذیرش فرابورس در پایان در خصوص تعداد شرکت‌های پذیرش شده در فرابورس اشاره كرد: حدود 10 شرکت مراحل پذیرش را پشت سر گذاشته و در مرحله درج هستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر