بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر : ۱۱۰۴۵۴
دلالان بازار تهران در انتظار فرصت پیش رویشان، فعالیت خود را شدت بخشیدند. در حالی که صرافان راسته بازار به واسطه عدم‌اطمینان از تغییرات نرخ ارز، قیمت‌های روی تابلوها را با احتیاط و به مقدار کمی تغییر می‌دهند، دلالان خرد در فکر سوء‌استفاده از رویدادهایی هستند که در روزهای پایانی هفته جاری رخ خواهد داد.

سخنان رییس فعلی فدرال رزرو و پیگیری مذاکرات 1+5 اتفاقات مهمی هستند که توجه دلالان را به خود جلب کرده‌اند. بازار این روزها به تعبیری آرامش قبل از طوفان را تجربه می‌کند، نرخ دلار دیروز نیز تغییر نکرد.سکه افت قیمت داشت، فروشندگان سکه از سردرگمی در بازار سخن می‌گویند و علت این امر را غیر قابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا در سال جدید عنوان کردند. آنها گفتند که تا روز چهارشنبه که سخنان «برنانکه» خط مشی اقتصادی آمریکا را روشن کند، تغییر نرخ‌ها منطقی نیست. با این وجود در بازار داخلی قیمت سکه، تاثیرپذیری از سیاست‌های «یلن» را متوقف کرد و کاهش ارزش ثبت کرد.

ثبات نرخ دلار که تا حد زیادی به واسطه اتفاقات سیاسی و اقدامات بانک مرکزی بر بازار تهران حاکم شده است، پیامد‌هایی حاشیه‌ای را نیز به دنبال داشت. نوساناتی که رویدادهای مهم جهانی بر نرخ ارزها تحمیل می‌کنند، در بازار داخلی قدری منحرف می‌شود. تقسیم کردن نرخ یورو به نرخ دلار بازار داخلی عددی را به دست می‌دهد که تقریبا با نرخ برابری جهانی یورو به دلار تا حدود زیادی منطبق است. صرافان اصرار دارند که قیمت روی تابلوهایشان با نرخ برابری در بازار جهانی منطبق باشد. از این رو و به واسطه اقدامات موفقیت‌آمیز بانک مرکزی در تثبیت نرخ دلار نوساناتی که به واسطه رویدادهای مهم جهانی رخ می‌دهد با ثبات نسبی نرخ دلار، به ارزهای اروپایی منتقل می‌شود. دیروز نیز نرخ یورو و پوند به‌رغم ثبات دلار کاهش یافت. به اعتقاد برخی از کارشناسان این امر حاکی از آن است که تاثیر موضع‌گیری‌های «یلن» که تقویت مجدد طلا را موجب شده بود، اثربخشی خود را تا حدی از دست داده است و تقویت مجدد طلا و ارزهای اروپایی مستلزم آن است که موضع‌گیری‌های انبساطی و تورمی بانک مرکزی آمریکا با قطعیت بیشتری دوباره اعلام شوند. درک ادعای کارشناسان آگاهی از این امر را طلب می‌کند که تغییرات طلا و یورو عمدتا همسو هستند.

البته نظرسنجی «کیتکو نیوز» از 25 کارشناس اقتصادی حاکی از افزایش نرخ طلا در هفته‌های پیش رو است، اما نتایج این نظرسنجی به هیچ وجه قاطع نبود. از 25 کارشناس شرکت‌کننده در این نظرسنجی 10 نفر به افزایش نرخ طلا رای داده‌اند، 8 نفر معتقد بودند که نرخ طلا کاهش خواهد یافت و 7 نفر نیز ثابت ماندن نرخ طلا در روزهای آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. از این رو نظر کلی بازار جهانی در مورد ادامه روند بازار طلا تا حد زیادی مانند صرافان بازار داخلی ممتنع است. این امر اهمیت رویداد روز چهارشنبه را باز هم بیشتر می‌کند. همه نگاه‌ها به سخنرانی «برنانکه» است تا آینده بازار طلا قدری روشن‌تر شود. به اعتقاد تحلیلگران بازار طلا اظهارات «جانت یلن» رییس احتمالی فدرال رزرو آمریکا در خصوص عدم‌توقف محرک پولی 85 میلیارد دلاری مهم‌ترین عامل برای افزایش قیمت جهانی طلا خواهد بود. کارشناسان بلومبرگ برای این امر اهمیت بیشتری نسبت به کارشناسان «کیتکو نیوز» قائل شده‌اند. از 29 کارشناس ارشد اقتصادی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند 18 نفر به افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای آینده رای دادند. 9 نفر پیش‌بینی کردند که قیمت طلا در هفته آتی با کاهش روبه‌رو می‌شود و دو نفر نیز اعلام کردند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظرند تا ادامه سیاست‌های تورمی آمریکا محرز شود و قدری از امنیت سرمایه خود مطمئن شوند. به اعتقاد کارشناسان انبساطی یا انقباضی شدن سیاست پولی آمریکا آینده بازار طلا را رقم خواهد زد. «استرلینگ اسمیت» کارشناس ارشد سیتی بانک نیز تاکید کرد: کاهش نرخ تورم در اقتصاد جهانی تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا داشته است.

البته به‌رغم اهمیت زیاد موضع‌گیری بانک مرکزی آمریکا عوامل دیگری نیز بر آینده طلا موثر هستند. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند میزان تقاضای خرید طلا از سوی کشور چین در آستانه سال جدید چینی از رشد قیمت جهانی طلا حمایت خواهد کرد. این در حالی است که میزان تقاضای فیزیکی طلا در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده طلا؛ یعنی هند این روزها پایین آمده است. دولت هند اخیرا با افزایش مالیات بر واردات طلا به این کشور باعث افت خرید این فلز شده است.

اما در مورد کاهش قیمت طلا برخی از کارشناسان تحلیل‌های خود را بر اساس سطوح مقاومتی تنظیم کرده‌اند. کارشناسان موسسه اف‌ایکس استریت معتقدند قیمت طلا در برابر سطح 1260 دلاری به شدت مقاومت می‌کند و عدم‌کاهش قیمت طلا به این سطح نشانگر ادامه روند صعودی قیمت‌ها خواهد بود. موسسه اف ایکس استریت به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرده است که در شرایط کنونی ذخایر طلای خود را نگه دارند و اقدام به فروش نکنند. بر این اساس رسیدن قیمت هر اونس طلا به سطح 1400 دلاری نیز بهترین دلیل برای خرید در بازارهای جهانی به شمار می‌رود.

به هر حال در هفته گذشته طلای جهانی با نوسان چشمگیر قیمت‌ها که اختلاف این افت و خیز حدودا به 40 دلار رسید در نهایت بهای طلا را به ثبات رساند و بازار داخلی نیز قیمت سکه را چندان تغییر نداد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر