بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
مستطيل شيشه اي تالار

معاملاتی همراه با بیم و امید

با اتمام زمان تسویه اعتباری کارگزاران طی روز گذشته، روند معاملات امروز بورس بهبود نسبی یافت. هرچند به نظر می رسد در حال حاضر باز هم تردید در میان معامله گران وجود دارد و حجم پایین معاملات بیان کننده وجود همین دو دلی در تصمیم گیری های فعالان بازار است.
کد خبر : ۱۱۰۴۸۲
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 92.08.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 278 واحد افزایش به رقم 56429 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 823 واحد کاهش عدد 154179 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 113 واحد رشد به رقم 77328 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2945 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک پاسارگاد با 54 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 113 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، با اتمام زمان تسویه اعتباری کارگزاران طی روز گذشته، روند معاملات امروز بورس بهبود نسبی یافت. هرچند به نظر می رسد در حال حاضر باز هم تردید در میان معامله گران وجود دارد و حجم پایین معاملات بیان کننده وجود همین دو دلی در تصمیم گیری های فعالان بازار است.

مذاکرات پیش رو طی سه شنبه و چهارشنبه جاری مهمترین دلیلی است که شاید بتوان گفت موجب شده دست سرمایه گذاران و سهامداران برای خرید و فروش سهام بلرزد و حجم معاملات طی روز جاری در مقایسه با روزهای گذشته کمتر شود.

بطوریکه در اغلب سهام پر گردش و مورد توجه بازار سرمایه، افراد با احتیاط بیشتر به جهت پشت سرگذاشتن نتایج احتمالی مذاکرات آتی ژنو، هم اکنون دست نگه داشته و آنچنان خرید و فروشی ندارند. حال آنکه گروهی دیگر در حال حاضر نسبت به این نتایج خوش بین هستند و خرید را در شرایط فعلی مناسب می دانند.

طی روز جاری بهبود روند معاملات سهام در اکثر صنایع و گروه ها در حالی قابل مشاهده بود که تداوم عرضه های پرحجم سهام موجب واگذاری صف های خرید شد که در میان این سهام برخی توانستند تا تشکیل مجدد صف های خریداران پیش روند.

بدین ترتیب با چرخش بازار پس از گذشت ساعت ابتدایی معاملات به سمت مدار مثبت، گروه پتروشیمی در مقایسه با دیگر گروه ها قدرت مناسبی را از خود نشان داد.

شرکت پتروشیمی پردیس نیز امروز در حالی اولین پیش بینی بودجه سال 93 را اعلام کرد که دیروز نیز خبر افزایش نرخ اوره به 322 دلار منتشر شده بود. طبق این بودجه برآوردی، سود هر سهم "شپدیس" بدون تغییر 4511 ریال پیش بینی شده و در آن نرخ هر تن اوره 330 دلار و هر تن آمونیاک 400 دلار محاسبه گردیده است. در نتیجه سهم مذکور با تقاضای خریداران در دامنه نوسان مثبت حداکثری رشد قیمت را تجربه کرد.

این حرکت مثبت در حالی پتروشیمی ها را در برگرفت که سرمایه گذاران همچنان انتظار تعیین نرخی منطقی برای خوراک مصرفی مجتمع های این گروه داشته و عدم دریافت عوارض صادراتی از آنها می تواند بازار را بیشتر به سهام پتروشیمی ها جذب کند.

خودروسازان نیز براساس معادلات قبلی و با نیم نگاهی محتاطانه نسبت به مذاکرات پیش رو خرید و فروش سهام خود را دنبال کردند و سرعت خود را برای عبور از مانع نشست های پایان هفته کاهش دادند. بطوریکه "خودرو" اگرچه پس از معامله 22 میلیون سهمی توانست بر صف های فروشندگان فایق آید، اما باز هم روند قیمتی سهام آن تا پایان روز کاری در مدار نزولی ادامه یافت.

هرچند "ورنا" همچنان تحت تأثیر قوت گرفتن خبر واگذاری بلوک "خودرو" امروز نیز نتوانست به تقاضای پرحجم و میلیونی خریداران سهام خود پاسخی مناسب دهد. آنچنان که تنها هشت میلیون از صف خرید حدود 41 میلیونی آن واگذار شد و مابقی خریداران در صف نشسته این سهم، امروز دست خالی تالار شیشه ای را ترک کردند.

بانکی ها نیز پس از برخورد با خطوط حمایتی خود برگشت به مدار مثبت و افزایش تقاضای خریداران را نظاره کردند.

در میان نمادهای گروه، بانک های پاسارگاد و پارسیان بالاترین رشد قیمتی سهام را همراه با معاملات پرحجم شاهد بودند. هرچند سایر سهم های بانکی نیز روند افزایش قیمت ها را در پیش گرفتند.

سیمانی ها اما برخلاف روز قبل وارد دامنه نوسان منفی قیمت سهام خود شدند و تنها سهام "سشرق" توانست خود را در سقف قیمت ها حفظ کند. بطوریکه عدم عرضه به متقاضیان خرید سهم مذکور، به تداوم صف بیش از 7 میلیونی آن در پایان معاملات روزانه انجامید.

گروه ساختمانی نیز امروز همچنان مدار مثبت قیمت سهام شرکت های خود را طی کرد و در میان نمادهای فعال آن "ثشرق" پس از اتمام فرآیند پذیره نویسی حق تقدم های فروش نرفته ناشی از افزایش سرمایه اخیر خود، امروز صف خرید بود. عمده نمادهای ساختمانی نیز رویه ای مشابه را دنباله رو بودند.

در میان تک نمادها نیز این روزها بحث برگشت بخشی از ذخایر "ولصنم" بابت سرمایه گذاری های آن اقبال سرمایه گذاران را به خرید این سهم در پی داشته است.

از "آکنتور" نیز خبر می رسد شرکت نامه شفاف سازی پیرامون قراردادهای در دست انعقاد و نیز منعقد شده را همراه با تعدیل عایدی سهام به سازمان بورس ارایه کرده و بزودی بایستی منتظر انتشار آن و حتی توقف نماد معاملاتی مذکور بود. هرچند طی روز جاری سهم در دامنه نوسان منفی مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع بورس توانست روندی مثبت را در آستانه مذاکرات دنبال کند، هرچند باز هم تردید سرمایه گذاران مانع از افزایش حجم معاملات و شکل گیری روند پرقدرت در اکثر صنایع گردید. چراکه در شرایط فعلی ریسک ناشی از نتایج نشست های آتی از سوی برخی معامله گران بورسی پذیرفتنی نیست و این گروه از افراد سرمایه گذار صبر پیشه کردن را بر اقدام برای خرید و فروش سهام ترجیح دادند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا با نوسان منفی حدود یک درصدی در تمامی سررسیدهای فعال خود همراه بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل اسفند ماه 92 به یک میلیون و هفت هزار تومان کاهش یافته است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت 930 هزار تومان و هر دلار آمریکا به بهای 3005 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر