بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
مستطيل شيشه اي تالار

تکرار یک تجربه قدیمی

بازار سهام امروز اولین تجربه افزایش 30 دقیقه ای ساعت معاملات را تجربه کرد و به نظر می رسد سرمایه گذاران این تغییر در ساعات کاری را براحتی در روند معاملاتی خود پذیرفته باشند.
کد خبر : ۱۱۰۶۵۳
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 92.08.29 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 506 واحد رشد به رقم 57758 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1052 واحد افت عدد 153519 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 282 واحد افزایش به رقم 78424 واحد رسيد.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 90 واحد افزایش شاخص بورس، بیشترین تأثیر مثبت را از خود بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 211 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی این نماگر داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 828 واحد رسید.

در این شرایط امروز پالایش نفت تهران با 3 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی مارون با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 6634 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، بازار سهام امروز اولین تجربه افزایش 30 دقیقه ای ساعت معاملات را تجربه کرد و به نظر می رسد سرمایه گذاران این تغییر در ساعات کاری را براحتی در روند معاملاتی خود پذیرفته باشند. البته قدیمی های بورس به یاد دارند که این تجربه جدید نیست چراکه طی سالیان گذشته نیز شاهد این اتفاق بودیم که بنا به دلایلی از ساعت معاملات کاسته شد.

اما در روند معاملات روز جاری باز هم شک و تردید همچنان پررنگ ترین کنش رفتاری در میان سرمایه گذاران بود که در پی آن در اکثر سهم ها افزایش نوسان قیمت ها به چشم می خورد. در این میان سهام سه گروه پتروشیمی، خودرو و بانک نیز بیشترین نوسان قیمت ها را تحت تأثیر بیم و امیدهای شکل گرفته در ذهن معامله گران بورسی طی برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با گروه 1+5 شاهد بودند.

از مهمترین وقایع امروز تالار شیشه ای می توان به انجام معامله بلوکی سهام "تاپیکو" به قیمت پایه 580 تومانی به ازای هر سهم و بازگشایی نماد "شیران" پس از 46 درصد کاهش سود سال 93 در مقایسه با آخرین بودجه برآوردی سال 92 اشاره کرد.

بطوریکه امروز بانک رفاه 520 میلیون سهام هلدینگ نفت و گاز تأمین را به صورت بلوکی خرید و همزمان با آن سهام "تاپیکو" روی تابلوی بورس در محدوده 545 تومانی با افت قیمتی اندکی معامله می شد.

سهام "شیران" نیز پس از بازگشایی نماد معاملاتی حدود شش درصد افت کرد و با توجه به آنکه کاهش قیمت آن چندان قابل توجه نبود، سهم در پایان معاملات با صف خریداران رو به رو شد. سهام "وصنعت" و "ولصنم" نیز که در ابتدای روز کاری در قیمت های حداقلی معاملات سهام خود را دنبال می کردند، تحت تأثیر بازگشایی نماد "شیران" و عدم کاهش قابل توجه قیمت سهام آن با بهبود روند قیمتی خود همراه شدند.

در گروه پتروشیمی نیز حرکت مثبت قیمت سهام پتروشیمی پردیس پس از ارایه پیش بینی درآمد هر سهم و نزدیک شدن به پایان سال مالی آن جهت تقسیم سود نقدی در مجمع، موجب عبور قیمت این سهم از سقف های قبلی و پایداری صف های خریداران در پایان ساعات کاری امروز شد.

"پارسان" نیز به مدد همین روند صعودی پرقدرت در پتروشیمی پردیس حرکت کرد و سرمایه گذاران تقاضای خود را برای خرید سهام این هلدینگ پتروشیمی در سقف قیمت های مجاز روزانه افزایش دادند.

اهالی تالار معتقدند در صورت تداوم این سیر حرکتی صعودی، باید طی روزهای آتی منتظر شروع روند مثبت در قیمت سهام "وغدیر" به عنوان سهامدار عمده دو مجموعه مذکور بود.

"وسپه نیز با توجه به پرتفوی بورسی خود توانست به سقف قیمتی سهام رسیده و پرقدرت تر از سایر نمادهای گروه سرمایه گذاری معامله گردد.

در گروه فلزی ها نیز "ومعادن" و "فملی" پرحجم معامله شدند و در نتیجه معاملات روز جاری قدرت مناسبی را از خود به نمایش گذاشتند.

در گوشه دیگر تالار شیشه ای، رفع ابهام ناشی از موضوع عوارض یک درصدی مربوط به آلایندگی پالایشگاه ها در جلسه دیروز مجلس، آثار خود را در روند حرکتی سهام این گروه نمایان ساخت و امروز نیز سهام پالایشی ها همانند روز گذشته پرقدرت بودند. هرچند تداوم این روند مثبت طی روزهای آینده، به رفع سایر ابهامات سایه افکنده بر سر گروه مذکور بستگی دارد.

ساختمانی ها نیز روز کاری جاری را در حالی آغاز کردند که در اکثر نمادها سرمایه گذاران شاهد واگذاری صف های خرید سهام بودند، هر چند در میان آنها "ثشرق" و "کرمان" توانستند به راه خود بر روی دامنه نوسان حداکثری قیمت سهام ادامه دهند.

اما در پی واگذاری صفوف خریداران، سه نماد "وساخت"، "ثشرق" و "ثشاهد" به ترتیب پرحجم ترین معاملات امروز گروه را به خود اختصاص دادند.

در مجموع امروز بورس با کلیتی مثبت به راه خود ادامه داد و حصول نتایج امیدوار کننده از مذاکرات در جریان ژنو، می تواند طی روزهای آتی قدرت بیشتری را به معاملات بازار سهام وارد کند. بطوریکه دستیابی به توافقنامه ای قطعی و خوشایند در راستای کاهش و لغو بخشی از تحریم های اعمالی، می تواند طی هفته آینده به ویژه در دو صنعت خودرو و بانک آثار قابل توجهی در پی داشته باشد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا برخلاف روز گذشته با افزایش قیمت ها همراه شده، بطوریکه پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل اسفند ماه 92 به 995 هزار تومان افزایش یافته است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت 925 هزار تومان و هر دلار آمریکا به بهای 3015 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر