بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
مستطيل شيشه اي تالار

از حافظ تا ژنو

حال و هوای مذاکرات ژنو در حالی در اولین روزهای سرد آذر ماه گرم است که بازار سهام نیز از انتظار برای حصول پیشرفت های مطلوب برای دستیابی به تفاهم نامه ای نهایی، امید تازه ای گرفت و گرچه امروز نیز همچنان تردیدها در رفتار سرمایه گذاران قابل مشاهده بود، اما برآیند بیم و امیدها به رشد قیمت ها و افزایش شاخص کل بورس و فرابورس انجامید. به گونه ای که در این روزهای سرد پاییزی هوای معاملات بورس گرم و مطلوب بود.
کد خبر : ۱۱۰۸۷۷
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.09.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 698 واحد رشد به رقم 58457 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1089 واحد افت عدد 152430 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 450 واحد افزایش به رقم 78874 واحد رسيد.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 90 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 164 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 19 واحد افزایش به رقم 847 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با 4.8 واحد رشد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 3782 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، حال و هوای مذاکرات ژنو در حالی در اولین روزهای سرد آذر ماه گرم است که بازار سهام نیز از انتظار برای حصول پیشرفت های مطلوب برای دستیابی به تفاهم نامه ای نهایی، امید تازه ای گرفت و گرچه امروز نیز همچنان تردیدها در رفتار سرمایه گذاران قابل مشاهده بود، اما برآیند بیم و امیدها به رشد قیمت ها و افزایش شاخص کل بورس و فرابورس انجامید. به گونه ای که در این روزهای سرد پاییزی هوای معاملات بورس گرم و مطلوب بود.

بر این اساس طی روز جاری حضور وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در ژنو بارقه های امید را از ابتدای معاملات در دل معامله گران تالار شیشه ای روشن ساخت تا بسیاری بر انجام توافقات اولیه بر سر حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای خوش بین باشند. هرچند تاکنون خبری از امضای توافقنامه اولیه پیرامون این موضوع به گوش نرسیده است.

این امیدواری در بازار امروز موجب شد تا دو صنعت بانک و خودرو پرقدرت تر از سایر گروه ها ظاهر شده و هجوم سرمایه گذاران متقاضی خرید سهام را مشاهده کنند.

بدین ترتیب بانک های صادرات و ملت هر دو افزون بر معاملات پرحجم بیش از 78 میلیون سهمی، صف های میلیونی متقاضیان سهام خود را تا پایان معاملات امروز همراهی کردند. بانک پاسارگاد نیز در حالی بیش از سه میلیون صف خریداران سهام خود را بدون پاسخ گذاشت که نزدیک به 96 میلیون از سهام آن در بازار به قیمت های حداکثری معامله شد.

"خودرو" نیز به همراهی سایر هم گروهی هایش یک رالی پرسرعت را با حضور تعداد زیادی سرمایه گذار متقاضی خرید سهم دنبال کرد. در نتیجه، این حرکت پرشتاب خودرویی ها بگونه ای بود که صف های خریداران در پایان معاملات روزانه در نمادهای این گروه پایدار ماند.

سهام این شرکت خودروساز در حالی امروز معامله شد که طی چهارشنبه هفته اخیر صف فروشندگان را برای آن شاهد بودیم که به عقیده اهالی تالار این امر می تواند نشان دهنده افزایش امیدها در راستای دستیابی به یک توافقنامه و کسب نتایج خوشایند از مذاکرات در جریان ژنو باشد.

در گروه پتروشیمی و محصولات شیمیایی نیز "تاپیکو" در حالی پس از معامله بلوکی سهام خود در آخرین روز از هفته گذشته امروز روندی متعادل را با داد و ستد حدود 34 میلیونی سهام به نظاره نشست که "وپترو" و "شپدیس" در کنار معاملات پرحجم تا سقف قیمت های مجاز روزانه اوج گرفته و پیشتاز گروه خود بودند.

قیمت سهام شرکت های داروساز نیز حضوری تمام قد را در روند مثبت از خود به نمایش گذاشتند تا بدین ترتیب همگی بتوانند به دامنه نوسان مثبت حداکثری دست یابند.

و اما سهام سیمانی ها نیز همگی تا تشکیل صف های خریداران پیش رفتند و این روند از نیمه معاملات به تدریج قوی تر شد، بطوریکه "سفارس" با پایداری صف های خرید سهام همچنان لیدری گروه را بر عهده داشت و تنها نماد معاملاتی سه شرکت سیمان ارومیه، صوفیان و اردبیل در دامنه نوسان منفی قیمت سهام معاملات خود را به آخر رساندند.

پالایشگاه ها اما در شرایطی امروز روندی منفی را در قیمت سهام خود اختیار کردند که امروز سهام "شتران" با دو خبر جدید معاملات خود را از سرگرفت. خبر اول مربوط به آسیب دیدگی سقف مخزن واحد آب ترش و شایعاتی پیرامون بروز آتش سوزی در یکی از واحدهای بنزین سازی این مجتمع طی پایان هفته بود که براساس شفاف سازی شرکت این حادثه هیچگونه اثری بر روند عملیاتی و سودآوری آن ندارد. حال آنکه خبر دوم از تعدیل مثبت 17 درصدی سود خالص آن طی عملکرد شش ماهه حکایت داشت. بدین ترتیب برآیند این دو خبر سهم را تا سقف قیمتی مجاز روزانه بالا برد، هرچند که با عرضه سهم به متقاضیان در صف نشسته، روند معاملات آن به تعادل رسید.

اما نکته جالب در گروه مذکور، برگشت روند قیمتی سهام پالایش نفت بندرعباس از دامنه نوسان مثبت تا تشکیل صف فروشندگان بود. این روند منفی در حالی قیمت سهم را احاطه کرد که پیش از شروع معاملات، تقاضای پرحجم خریداران آن هم در سقف قیمتی وجود داشت.

در مجموع امروز بورس نشینان روند معاملاتی مثبتی را در حالی پیگیری کردند که در این شرایط هنوز هم خبری قطعی از نشست های مقامات ایرانی با نمایندگان عضو گروه 1+5 منتشر نشده است.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا هم اکنون با کاهش قیمت ها در تمامی سررسیدها همراه است، بطوریکه قیمت سکه تحویل اسفند ماه 92 به 948 هزار تومان رسیده و با افت سه درصدی همراه شده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای 885 هزار تومان و هر دلار آمریکا به نرخ 3000 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر