بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد:

ورود شاخص به کانال 100 هزار واحدی تا پایان سال جاری

دماسنج اقتصادی کشور در حالی از ابتدای سال جاری تاکنون میانگین بازدهی اندکی بیش از 136 درصدی را برجای گذاشته است که بنابر اعتقاد برخی از کارشناسان بازار سرمایه فارغ از بحث مذاکرات همچنان از پتانسیل لازم برای رشد برخوردار است.
کد خبر : ۱۱۰۹۲۲
دماسنج اقتصادی کشور در حالی از ابتدای سال جاری تاکنون میانگین بازدهی اندکی بیش از 104 درصدی را برجای گذاشته است که بنابر اعتقاد برخی از کارشناسان بازار سرمایه فارغ از بحث مذاکرات همچنان از پتانسیل لازم برای رشد برخوردار است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق روند صعودی شاخص را ادامه دار دانست و در توجیه آن گفت: در حال حاضر حدود 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه موجود است که با توجه به ثبات نسبی به وجود آمده در بازارهای موازی با بازار سرمایه و اتخاذ سیاست های حمایتی از تولید توسط دولت جدید و برخورداری شرکت های تولیدی از ارزش جایگزینی بالا به نظر می رسد که بخش اعظمی از این نقدینگی به سمت بازار بورس هدایت شود.

فریبرز پرنا ورود شاخص به کانال 100 هزار واحدی تا پایان سال جاری را امری محتمل دانست و اظهار کرد: بازار سرمایه کشور قبلاً بحران ها و مشکلات مربوطه به تحریم ها را حل کرده و به بلوغ رسیده است. در همین راستا نه تنها قیمت های فعلی بازار بورس دارای توجیه اقتصادی است بلکه به نظر می رسد که با ادامه دار شدن این روند صعودی تا پایان سال جاری شاخص کل نیز به کانال 100 هزار واحد دست یابد.

وی تصریح کرد: ادامه دار شدن برنامه های دولت در جهت تقویت تولید موجب تداوم رشد در بازرا سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پیش بینی نتایج مذاکرات بین المللی و آثار مثبت یا منفی آن بر بازار سرمایه عنوان کرد: در راستای برنامه سایر کشورهای طرف مذاکره جهت برقراری ثبات در بازارهای بین المللی و رفع بحران های اقتصادی و همچنین با توجه به سیاست دولت برای ایجاد تعامل بیشتر با دنیا به نظر می رسد که مذاکرات با اخذ نتایج مطلوب به پایان رسد. این در حالی است که نتایج مذاکرات هرچه که باشد نه کاملاً سیاه و نه کاملاً سفید خواهد بود.

وی ادامه داد: بیشترین تأثیر بر اقتصاد و بازار سرمایه در کوتاه مدت توسط مذاکرات بین المللی ناشی خواهد شد چراکه به سرانجام رسیدن این مذاکرات موجب توسعه تعاملات بین المللی، بهبود روابط بانکی و ثبات اقتصادی خواهد شد که این امر خود تشدید رشد بازار سرمایه در کوتاه مدت را ناشی می شود.

پرنا صنایع متأثر از نتیجه مذاکرات را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: برخی از صنایع که تولیدات آنها متأثر از تحریم های وارداتی و افزایش نرخ ارز مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته بود با کاهش تحریم ها و کاهش نرخ ارز متضرر خواهند شد. اما برخی دیگر از صنایع که با شدت گرفتن تحریم ها و افزایش نرخ مواد اولیه وارداتی مجبور به کاهش میزان تولیدات خود شده بودند و با مشکلات عدم سرمایه در گردش کافی و نقدینگی دست به گریبان بوده اند از به سرانجام رسیدن مذاکرات منتفع خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عدم هماهنگی بین رشد بازدهی شاخص با بازدهی شرکت های سرمایه گذاری را متأثر از استراتژی شناسایی سود در شرکت های سرمایه گذاری دانست و گفت: افزایش کارایی در بازار سرمایه موجب کاهش انحراف در زمان بازدهی شاخص بازار سرمایه و شرکت های سرمایه گذاری خواهد شد این در شرایطی است که در حال حاضر رشد بازدهی شاخص بازار سرمایه با تأخیر 6 تا 12 ماهه در بازدهی شرکت های سرمایه گذاری قابل لمس است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر