بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶
کد خبر : ۱۱۱۰۱۰

همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد روزی تاریخی بود که در آن شاخص بورس به مدد حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای 1/46درصد افزایش را تجربه کرد.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که ماراتن مذاکرات سیاسی در ژنو سحرگاه روز یکشنبه به نتیجه رسیده و تهران و گروه 5+1 پس از ده سال مذاکره به توافقی جامع برای شروع تفاهم هسته‌ای دست یافتند.
این مذاکرات سنگین و فشرده روند حرکت تهران و 6 قدرت جهانی را برای شش ماه آینده و تداوم مذاکرات برای حل نهایی مساله هسته‌ای مشخص می‌کند. توافق هسته‌ای دیروز با استقبال گسترده فعالان سیاسی و اقتصادی کشورمان همراه شد در اوج این استقبال نامه پاسخ مقام معظم رهبری در حمایت از توافق رخ داده بود. این جو مثبت دیروز باعث شد شاخص با رشد هزار و 147 واحدی به مرز تاریخی 80 هزار واحد دست یابد. دیروز همچنین ريیس‌جمهور با اشاره به توافق ایران و 1+5 اظهار کرد: در مذاکرات، دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ خواهد داد و تحریم نمی‌تواند کارساز باشد. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری خود با بیان اینکه «گزارش کوتاهی از تلاش‌های پیگیر تیم دیپلماتیک و دوستانمان به عنوان تیم مذاکرات هسته‌ای ارائه خواهم داد»، گفت: دستاورد این تلاش‌ها جلوه بیشتر کرامت و بزرگی ملت ایران بود. در همین حال با حصول توافق سیاسی و بر اساس سند این توافقنامه، گروه 1+5 بعضی از تحریم‌های مربوط به صادرات پتروشیمی ایران، طلا و فلزات گرانبها و بخش خودروسازی ایران را متوقف می‌کند و احتمال می‌رود حدود پنج میلیارد و 100 میلیون دلار درآمد نصیب جمهوری اسلامی ایران کند. همچنین بر اساس این توافق صادرات نفت ایران در سطح کنونی باقی می‌ماند و همچنین چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از پول فروش محموله‌های نفتی به صورت اقساط به ایران انتقال داده می‌شود. بر اساس این توافقنامه، در 6 ماه آینده فروش نفت خام ایران به دلیل باقی ماندن تحریم‌ها افزایش نخواهد داشت. باقی ماندن تحریم‌های فروش نفت در یک دوره‌ شش ماهه سبب از دست رفتن حدود 30 میلیارد دلار درآمد ایران می‌شود. دیروز با اعلام این توافقات هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی از لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این صنعت استقبال و اعلام کرد که آماده توسعه روابط خود با دیگر کشورها است. این توافق محصولات پتروشیمی ایران را مجددا به بازار اروپا باز می‌گرداند که خبری مناسب برای تولید‌کنندگان محصولات کمیابی نظیری پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن است.
حصول توافق سیاسی دیروز باعث کاهش ارزش ارز و سکه شد هر چند انتظار نمی‌رود بهای ارز کاهش خاصی را تجربه کند، اما به نظر می‌رسد بازار املاک و مستغلات و طلا بیشترین کاهش قیمت را تجربه کنند. در بازار دیروز حصول توافق سیاسی موجب تشکیل صف‌های خرید سنگین در دو گروه بانکی و خودرویی شد. این دو گروه که آسیب قابل‌ملاحظه‌ای را از محل تحریم‌ها دیده بودند؛ اما انتظار می‌رود با کاهش تحریم‌ها شرایط بهتری را تجربه کنند. در این میان، اما کفه اقبال معامله‌گران به سوی گروه بانکی سنگین‌تر بود؛ چراکه علاوه بر درآمد ناشی از بازگشایی دوباره اعتبارات اسنادی امکان دریافت فاینانس و همچنین آزادسازی وجوه بلوکه شده این شرکت‌ها نیز افزایش یافته است. در گروه بانکی دیروزبانک ملت با سرمایه 3310 میلیارد تومانی سود سال 92 خود را با تعدیل مثبت 16 درصدی از 352 ریال به 408 ریال به ازای هر سهم افزایش داده است
روز گذشته در گروه پتروشیمی بازار با خبرهایی در مورد اظهارنظر شورای رقابت در مورد واگذاری هلدینگ خلیج فارس مواجه بود که با توجه به این مساله که مصوبات شورای رقابت ضمانت اجرایی نداشته و اصولا به دلیل واریز وجوه خصوصی‌سازی به خزانه و همچنین معاملات مکرر و پرداخت سود نقدی از سوی شرکت معاملات بوده این نماد به هیچ وجه قابل‌بازگشت نيست. در طول هفته‌های اخیر انتقادات قابل‌ملاحظه‌ای در مورد تصمیمات شورای اقتصاد در مورد صنعت خودرو نیز مطرح شده است که این مصوبات به دلیل عدم‌برخورداری مصوبات شورای رقابت از ضمانت اجرایی به اجرا در نیامده است. در گروه پتروشیمی دیروز شایعه انتقال سهام ساتا در پتروشیمی پارس به هلدینگ نفت و گاز پارسیان این نماد را به صف خرید رساند. در همین حال مدیرعامل پارسان دیروز با اعلام این خبر که پتروشیمی تبریز تا پایان سال از زیان‌دهی خارج و به سوددهی می‌رسد، گفت: بر همین اساس بنا داریم تا سال آینده این شرکت را وارد بورس اوراق بهادار تهران کنیم.
در گروه سیمانی دیروز شایعه افزایش 15 درصدی قیمت فروش محصولات سیمانی، موج مثبت جدیدی را در سهام شرکت‌های این صنعت به راه انداخت تا تقاضای خرید سهام سیمانی دیگر بار در تالار شیشه‌ای افزایش یابد.در همین ارتباط دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌و‌گو با بورس نیوز پیرامون صحت این موضوع گفت: شایعه افزایش مجدد نرخ فروش محصولات سیمانی به میزان 15 درصد که طی روز گذشته مطرح شد، صحت ندارد و در این رابطه اخیرا جلسه‌ای نیز در انجمن برگزار نشده است. شیخان افزود: ارائه مجوز افزایش نرخ فروش محصولات پس از بررسی مستندات شرکت‌ها و احساس نیاز به اجرای این برنامه جهت پوشش هزینه‌های آنها محقق شدنی است که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تنها به شرط اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تعیین میزان افزایش نرخ حامل‌های انرژی، امکان‌پذیر باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌ها سعی دارند افزایش هزینه‌ها را تحمل کنند تا با آغاز فاز دوم قانون هدفمندی بتوان در حدی منطقی اقدام به ارائه مجوز افزایش نرخ‌های فروش محصولات این شرکت‌ها کرد. در گروه معدنی دیروز شایعاتی در مورد احتمال تغییر در نرخ فروش سنگ‌آهن داخلی مطرح شد. در این گروه، شرکت سنگ‌آهن گل گهر پیش‌بینی سود هر سهم خود برای سال مالی 92 را با 8 درصد تعدیل مثبت 1389 ریال اعلام کرد. همچنین شرکت در 6 ماه نخست سال 758 ریال (معادل 55 درصد) این پیش‌بینی را محقق کرده است.
همچنین در گروه غذایی دیروز شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال در گزارشی تغییرات سود این شرکت را در شش ماهه شفاف کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت مثبت بود که در آن شاخص با رشد هزار و 147 واحد به 80 هزار و 22 واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس 425 میلیارد‌تومان و در فرابورس 160 میلیارد تومان بود که رشد مناسبی را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر