بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۴
کد خبر : ۱۱۱۰۱۵

مسعودرضا طاهری: شاخص بازار فرابورس با بیش از 15 واحد افزایش به مرز 863 واحد رسید و ارزش معاملات تا مرز 1570 میلیارد ریال افزایش یافت، دیروز در فرابورس 72 میلیون و 652 هزار برگه اوراق بهادار معامله شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، خبر توافق هسته‌‌ای بین ایران و 1+5 انگیزه سرازیر شدن سرمایه‌ها بیشتر به بازار را تقویت کرد. خبر توافق هسته‌‌ای در ژنو اتفاق مثبتی پس از 10 سال چالش بر سر برنامه هسته‌‌ای ایران به حساب می‌آید که اعتماد برای جذب نقدینگی‌های بیشتر در بازار سهام را بالا برده است. چشم‌انداز بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور و توقف تقاضای سفته بازی در بازارهای موازی با بازار سهام و در عین حال امید به کاهش فشارهای بین‌المللی بر صنایع بورسی به ویژه صنایع پتروشیمی، خودرو، صنعت مالی و صنایعی که امید می‌رود از توافق اخیر تاثیرات مثبتی بگیرند، نظر‌ها را بیش از گذشته به بازار سهام متوجه می‌کند.
امروز بالاخره با گذشت تقریبا 3 ماه از روی کار آمدن دولت يازدهم توافق هسته‌‌ای انجام شده و نتایج ملموسی از چانه زنی با قدرت‌های جهانی برای تداوم برنامه‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز ایران به دست آمده است.
بازار فرابورس، اما دیروز در کنار افزایش تقریبا 1147 واحدی بورس، شاهد افزایش 3/15 واحدی بود. عدد شاخص فرابورس تا محدوده 8/862 واحد افزايش يافت.
منحنی تغییر این شاخص در همان دقایق اولیه معاملات با یک جهش تقریبا 23 واحدی تا مرز 870 واحد افزایش ثبت کرد و در ادامه بازار با تعدیل این جهش هیجانی عدد شاخص را به زیر 865 واحد تعدیل و در نهایت اندکی کمتر از 863 واحد متوقف کرد.
مواردی از توافق هسته‌‌ای بین ایران و غرب بر برداشته شدن فشارها از صنایع پتروشیمی ایران تاکید دارد. از این رو اقبال به سهام شرکت‌های موفق در این صنعت همچنان تداوم خواهد داشت. به طوري كه دیروز سهام 4 شرکت پتروشیمی مارون، جم و زاگرس و خراسان بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص ثبت کردند. 2 پالایشگاه تهران و شیراز به همراه تامین مواد اولیه فولاد صبا نور در بین عوامل عمده تاثیرگذار بر شاخص کل این بازار، به ترتیب بیشترین تاثیرات منفی را ثبت کردند.
با گذرعدد شاخص بازار فرابورس از 860واحد، نماد سهم سرمایه‌گذاری مسکن تهران (ثتران) و پتروشيمی زاگرس (زاگرس) بیشترین افزایش قیمت را به خود دیدند. در مقابل نماد سهم شرکت‌های پالایشگاه‌های شیراز و تهران بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرده است. طی روزهای گذشته خبرهایی از آتش سوزی در پالایشگاه تهران گزارش شد که به نظر می‌رسد این اتفاق از نظر سرمایه‌گذاران دور نمانده است.
همچنین در بازار دیروز فرابورس نماد پتروشیمی جم در قیمت‌ 21 هزار و 500 ریال و بانک دی در قیمت 1780 ریال بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند و برای آنها به ترتیب صف خريدي معادل 4 ميليون و 5/14 ميليون سهم تشکیل شد.
همچنین در بازار دیروز سهام نماد پالایشگاه تهران (شتران) در یک مرحله در قیمت 945هزارو 281 ریالی شاهد صف فروشی به ارزش 15 میلیارد و 675 میلیون ریال بود و در مرحله دیگری نیز همین سهم در نرخ 950 هزار و یک ریال، شاهد صف فروش 1000 سهم به ارزش تقریبا 950 میلیون ریال بود.
دیروز در بازار فرابورس بیشترین حجم معامله به نماد سرمایه‌گذاری مسکن تهران و بیشترین ارزش معامله به اوراق اجاره 3 ماهه مپنا تخصیص یافت.
در مجموع دیروز در این بازار 72 میلیون و652 برگه اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 569 میلیارد و 778 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
ترافیک بازگشایی و توقف نمادها
همچنین در بازار دیروز نماد معاملاتي شركت سيمان لارستان (سلار1)، جهت برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز سه شنبه، متوقف شد. همچنین از دیروز ثبت معاملات توافقي شركت ساختمان اصفهان در نماد معاملاتي ثاصفا1 پس از برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق‌العاده (نوبت دوم) صاحبان سهام، بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و بدون محدوديت حجمي در هر سفارش (بلوك) ممکن شد.
در همین حال نماد معاملاتي شركت سرمايه‌گذاري مسكن تهران (ثتران1)، پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني، نماد معاملاتي شركت بيمه ما (وما1)، پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزايش سرمايه، نماد معاملاتي شركت پتروشيمي كازرون (كازرو1)، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي و همچنین نماد معاملاتي شركت بيمه كارآفرين (وآفري1) باز شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر