بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
کد خبر : ۱۱۱۱۲۰

همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در کنار رشد 46/1 درصدی شاخص کل افزایش چشمگیر حجم معاملات را نیز تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به رکورد‌شکنی شاخص کل و عبور آن از مرز 80هزارواحد شاخص در انتظار معاملات پر‌حجمی بودند که این امر محقق شده و بازار با نزدیک به 860میلیارد تومان داد‌وستد سهام در بورس و فرابورس مواجه شد.

این حجم قابل ملاحظه داد‌و‌ستدها نشان از ورود نقدینگی تازه به بازار سهام دارد؛ امری که ناشی از رکود در بازارهای موازی و افت سوداگری در بازار املاک و مستغلات و طلا و ارز است. در بازار دیروز شاخص با هزار و 164واحد رشد به 81هزار و 186واحد رسید که رکورد تاریخی جدیدی به شمار می‌رود. در بازار دیروز در کنار جو مثبت ناشی از توافق هسته‌ای، کارشناسان بازار شاهد اظهار‌نظرهای مسوولان دولتی در مورد کارنامه 100روزه دولت بودند که این کارنامه با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به اقتصاد همراه بود. سخنان روز یکشنبه ريیس‌جمهور مبنی بر فرا رسیدن زمان عمل اقتصادیون نیز بر اهمیت اقتصاد در چند ماه آینده خواهد افزود. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان به دنبال ابعاد تاثیرات توافقات هسته‌ای بر اقتصاد به ویژه ‌شرکت‌های بورسی بودند. در همین رابطه مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری آینده‌نگر در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز روند صعودی شاخص بازار سرمایه را ادامه دار دانست و اظهار کرد: با توجه به اتفاقات اخیر و حذف برخی از تحریم‌ها به نظر می‌رسد که روند صعودی شاخص همچنان تداوم یابد. مصطفی امیدقائمی با اشاره به این موضوع که قیمت‌گذاری سهام در بازار سرمایه بر مبنای ریسک‌های موجود انجام می‌گیرد، عنوان کرد: به دنبال امضای توافق‌نامه ایران با گروه 1+5 و حذف تحریم‌ها، ریسک موجود در عملکرد صنایع مختلف نیز کاهش یافته و در همین راستا رشد بازار سرمایه همراه با شکل‌گیری نسبت قیمت به درآمدهای بالاتر برای سهم‌های مختلف ادامه دار خواهد بود. وی در‌خصوص زمان تاثیرپذیری سودآوری شرکت‌ها از حذف تحریم‌ها نیز گفت: حذف تحریم‌ها بر سودآوری شرکت‌ها در چند ماهه پایان سال تاثیر گذار است و به نظر می‌رسد که تاثیر جدی از این موضوع در گزارش‌های سال 93 شرکت‌ها مشهود باشد. در همین حال رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق ایران از لغو ممنوعیت بیمه کشتی‌های نفتکش در پی توافق ژنو 3 خبر داد و گفت: پیش از این شرکت‌های ایرانی و خارجی قادر به حمل نفت ایران نبودند. در بازار دیروز در گروه فلزی –معدنی، معامله‌گران با شایعاتی در مورد احتمال تغییر بهای سنگ‌آهن مواجه بودند. درج شفاف سازی بهای سنگ‌آهن در برنامه‌های ایمیدرو نیز بر احتمال رخداد تغییر نرخ سنگ‌آهن افزوده است. در همین حال در گروه فولادی، قیمت فولاد همچنان در حال کاهش است که این امر ناشی از کاهش قیمت دلار و افت جهانی قیمت شمش و بیلت رخ داده است.
در گروه پتروشیمی، هلدینگ نفت و گاز پارسیان دیروز در حالی با صف خرید همراه بود که صادرات اوره و آمونیاک و متانول با شرایط کنونی افزایش یافته است. نفت و گاز پارسیان برای هر سهم در سال مالی 93 مبلغ 2320 ریال عایدی خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با آخرین بودجه سال مالی گذشته 16 درصد افزایش داشته که دلیل عمده آن افزایش 26 درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری به‌دلیل افزايش بهره وري ‌شرکت‌هاي سرمايه پذير و به تبع آن افزايش سود تقسيمي آنها بوده است. با وجود برخی اختلافات بین سودآوری شرکت‌های زیر مجموعه این گروه‌، از جمله «شپدیس»، «شبریز» و «زاگرس» و پیش‌بینی شرکت‌های مذکور احتمال افزایش سودآوری و تعدیل مثبت در گزارش‌های بعدی دور از ذهن نیست.در گروه خودرویی، لغو تحریم صنعت خودرو بخشی از تفاهم اخیر ایران با کشورهای 1+5 در ژنو است. شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است: طبق تفاهمنامه ژنو، تحریم صنعت خودرو لغو خواهد شد، اما همچنان دو مشکل نقل و انتقال ارز و کمبود نقدینگی باقی است. وی خاطرنشان کرد: بنابراین باقی ماندن تحریم بانک مرکزی، همچنان هزینه‌های نقل و انتقال پول و قطعات را بالا نگه خواهد داشت. آزادی ادامه داد: با این حال اگر در 6 ماهه آینده توافق بزرگتری صورت گرفته و تحریم نفت و بانک مرکزی لغو شود، می‌توان امیدوار بود ظرف یک سال وضعیت تولید خودرو بهبود یابد.
 در گروه خودرویی دیروز گروه بهمن با عرضه‌های سنگین سرمایه‌گذاری غدیر شاهد معامله 213میلیون سهم بود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد همراه شد.دیروز یک میلیارد و 770میلیون سهم در بازار جابه‌جا‌ شد که ارزشی معادل 703میلیارد تومان داشت. بیشترین حجم معاملاتی را نیز دیروز بانک تجارت از آن خود کرد که سازمان خصوصی با عرضه‌های سنگین از بدهکاران به این سازمان زمینه معامله 232میلیون سهم این بانک را فراهم آورد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر