بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر : ۱۱۱۲۴۴

بلومبرگ در گزارشی نوشت: شرکت‌های خودروسازی فرانسوی پژو- سیتروئن و رنو و شرکت‌هایی که نفت ایران انتقال می‌دهند، از توافق هسته‌ای با ایران سود خواهند برد.

به گزارش برگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توافق هسته‌ای حاصل شده در ژنو، لغو تحریم‌های بخشهای خودروسازی، پتروشیمی، صنایع هواپیمایی، طلا و بیمه محموله‌های نفتی ایران را به همراه دارد. به علاوه این توافق به ایران اجازه می‌دهد که صادرات نفت خود را در سطح فعلی حفظ کند و مجبور به کاهش بیشتر نباشد.

ژان باپتیست توماس سخنگوی شرکت پژو گفت‌: علایم پیرامون از سرگیری همکاری ما با شرکایمان در ایران در مسیر درستی پیش می‌رود. ما از بازگشایی بازار خود در ایران استقبال می‌کنیم.

موفقیت این توافق بستگی به این دارد که طرفین به تعهدات خود عمل کنند و دولت اوباما مانع فشار کنگره برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران شود. شرکت‌های آمریکایی از این توافق نفعی نخواهند برد، زیرا تقریبا تمام تجارت آمریکا با ایران غیر از صنایع غذایی و دارو مدت‌هاست که متوقف شده است.

در کنار شرکت‌های خودروسازی، توافق هسته‌ای همچنین راه تاجران طلا در ترکیه، پالایشگاههای هندی و شرکت‌های بیمه کشتیرانی در لندن را برای تجارت با ایران هموار می‌کند.

تجارت نفت

مرحله اول لغو تحریمها روی بخش بانکی تاثیری ندارد و ایران نمی‌تواند در این دوره به سیستم مالی جهانی مجددا دسترسی پیدا کند.

همچنین این مرحله از لغو تحریم‌ها چندان به نفع شرکتهای نفتی نظیر توتال فرانسه، انی ایتالیا یا استات اویل نروژ نخواهد بود زیرا تحریم بخش انرژی همچنان پابرجا خواهد بود.

کریستوف دو مارژری رییس اجرایی شرکت نفتی توتال فرانسه در ماه نوامبر گفت: امیدوار است شرکت فرانسوی به زودی و پس از لغو تحریم‌ها به ایران باز گردد.

اگرچه تحریمهای نفتی همچنان پابرجا خواهد بود، اما این توافق اخیر با لغو برخی مقررات باعث خواهد شد، خریداران نفت ایران در سطوح فعلی به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

طی شش ماه آینده وزرای خارجه پنج+ یک(آمریکا انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) توافق نهایی را با ایران که لغو کامل تحریم‌ها را به همراه خواهد داشت دنبال خواهند کرد.

خودروسازان

حتی لغو محدود تحریمها در حال حاضر مزایای ملموسی به همراه خواهد داشت. لغو تحریم‌های صنعت خودروسازی تجارت 500 میلیون دلاری از دست رفته ایران را باز خواهد گرداند.

فلورنس دو گلدفیم مدیر ارتباطات شرکت رنو گفت: لغو تحریمهای خودرو خبر خوبی برای ما است زیرا ایران یک بازار مهم برای رنو محسوب می‌شود. ما منتظر این هستیم که ببینیم شرایط از سرگیری فعالیتهای ما در ایران چه خواهد بود.

شرکت پژو به عنوان دومین خودروساز بزرگ اروپا در سال 2011، 457 هزار و 900 دستگاه خودرو در قالب قطعات به ایران فروخت و این مساله ایران را به دومین بازار بزرگ پژو پس از فرانسه تبدیل کرد. این درحالی است که فروش این شرکت به ایران در سال گذشته با 68 درصد کاهش به 145هزار دستگاه رسید و شرکت فرانسوی صادرات خود به ایران را در فوریه 2012 به دلیل تبعیت از تحریم‌ها متوقف کرد.

ژان باپتیست دو شاتیون در ماه آوریل 2012 گفت: خروج از ایران باعث ضرر ماهانه 10 میلیون یورویی پژو شده است.

پیتر فاس تحلیلگر مستقر در فرانکفورت گفت: پژو و کیاموتورز کره جنوبی دو شرکت بزرگ خارجی در ایران قبل از تحریمها بودند و جزو شرکت‌هایی هستند که از لغو تحریم ها بیشترین بهره‌ را خواهند برد.

وی افزود: ایران یک بازار جذاب با ابعاد رشد بالا است و احتمالا یک عامل پیشرفت برای خودروسازی کل منطقه خواهد بود.

این توافقنامه اجازه می‌دهد صادر‌ات نفت ایران در سطوح فعلی ادامه یابد و این به نفع خریداران نفت ایران شامل چین، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و تایوان است.

این کشور‌ها به آمریکا شکایت کرده‌اند که فشار برای کاهش 15 درصدی واردات نفت از ایران که هر شش ماه باید تکرار شود، به اقتصاد آنها لطمه می‌زند.

شرکت‌های بیمه محموله‌های نفتی

شرکت‌هایی که نفت ایران را منتقل می‌کنند نیز جزو مواردی هستند که از توافق هسته‌ای ایران نفع می‌برند. لغو ممنوعیت بیمه محموله‌های نفتی ایران همچنین روند واردات نفت ایران را به کشور‌هایی نظیر هند و ترکیه آسان می‌کند.

مقامات پالایشگاه‌های هندی شامل شرکت نفت هند، هندوستان پترولیوم و مانگلور گفته‌اند، لغو تحریم بیمه نفتکشها آنها را قادر می‌سازند که به راحتی به میزان قید شده در قرار‌داد‌ها از ایران نفت وارد کنند.

اندرو باردوت از مقامات شرکتهای بیمه نفتکشها در لندن گفت: لغو تحریم بیمه همچنین به نفع مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های بیمه نفتکشها است.

با لغو تحریمها، شرکت‌های بیمه اروپایی نظیر گروه بانکی لیوید می‌تونند محموله‌های نفتی ایران را بیمه کنند.

شرکتهای پتروشیمی

لغو تحریمهای پتروشیمی این امکان را می دهد که ایران به یک میلیارد دلار حاصل از این صادرات دست پیدا کند.

پل هاجز رئیس یک شرکت مشاور انرژی در لندن گفت: البته ایران احتمالا تاثیر فوری این امر را احساس نخواهد کرد، زیرا قادر بوده برخلاف تحریمها، موادی نظیر پلی‌اتیلن را به چین صادر کنند.

وی افزود: هرگونه افزایش در عرضه‌ نفت و گاز ایران به صنعت شیمیایی اروپا یک عامل تغییر برای صنایع مرتبط با انرژی نظیر سازندگان پلی وینیل کلراید(پی وی سی) خواهد بود.

وی افزود: ایران تولیدکننده بزرگی است که در حال بازگشت به بازار است و به دنبال فروش است. بازگشت ایران پتانسیل این را دارد که ناگهان کل چشم انداز بازار را تغییر دهد زیرا ایران خواهان فروش است. تمام پالایشگاهها و کارخانه های شیمیایی اروپا از این امر سود می‌برند.

لغو تحریمها همچنین برای شرکت‌های سازنده‌ پلاستیک در آلمان نظیر بایر AG و لانکس AG ، شرکت‌ فرانسوی آرکما و سولوی بلژیک مفید خواهد بود.

شرکت لیند آلمان که مشتریان پتروشیمی در سرتاسر جهان از گازهای صنعتی آن استفاده می‌کنند، گفت: زود است که این شرکت درباره‌ لغو تحریمها تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی این شرکت گفت: ما سالها قبل از ایران خارج شدیم و برای بازگشت به ایران به کمی زمان نیاز داریم.

قطعات هواپیما

توافق هسته ای همچنین به ایران امکان دسترسی به قطعات هواپیماهای مسافربری را می‌دهد و ایران می‌تواند ناوگان هوایی خود را تجدید کند.

جوئل جانسون مدیر اجرایی گروه مشاور تیل گفت: این قطعات شامل موتور و برخی قطعات مصرفی نظیر تایرها و سیستم ترمز است.

جانسون در یک مصاحبه افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود و ایران بتواند نفت خود را بفروشد، به یک بازار جدی برای هواپیماهای جدید تبدیل خواهد شد زیرا ناوگان‌ آنها به میزان قابل توجهی پیر شده است.

تاجران طلا

این توافقنامه هم‌چنین محدودیت‌های تجارت طلا و دیگر فلزات قیمتی را با ایران لغو خواهد کرد.

گروههایی که از این توافق سود می‌برند شامل تاجران طلا در ترکیه و امارات هستند که قبل از تحریم‌ها بیشترین معامله را با ایران داشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر