بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۲
کد خبر : ۱۱۱۴۳۸
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در صد روز اول دولت دکتر روحانی با ثبت 54/38 درصد بازدهی کارنامه‌ای فوق‌العاده به نمایش گذاشت.
براساس آمار، بازار سرمایه از زمان اعلام پیروزی دکتر روحانی در خرداد ماه سال جاری نیز بازدهی 15/76 درصدی را شاهد بود که نشان‌دهنده استقبال معامله‌گران از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات بود. از دیدگاه سرمایه‌گذاران انتظار برای کاهش فشارهای خارجی،حاکمیت عقلانیت بر تصمیمات اقتصادی و همچنین ارائه رویکرد اعتدال و امید موجب گرایش عمومی مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به عنوان بازاری توسعه‌ای در اقتصاد کشور شد.در همین حال ترکیب مناسب هیات دولت به ویژه در سه وزارت‌خانه اقتصاد، نفت و صنعت، معدن و تجارت موجب شد تا بازار سرمایه بتواند با جریان پیوسته نقدینگی تازه تقویت شود؛ نقدینگی که بخش عمده آن با مهار نوسان در بازارهای موازی از جمله بازار ارز و سکه و همچنین افول ستاره بازار املاک و مستغلات به عنوان بازار سرمایه‌پذیر عمده کشور به سوی بورس جریان یافته است. هر چند در این مدت دولت از فرصت پدید آمده برای عرضه‌های اولیه استفاده نکرده و هنوز اجرای اصل 44 از سر گرفته نشده است اما نشانه‌هايی از احتمال عرضه سه شرکت در چند هفته آینده وجود دارد که به نظر می‌رسد نخستین عرضه از این دست را نفت سپاهان صورت دهد. در همین حال کارنامه صد روزه دکتر روحانی نیز خالی از توجه ویژه به بازار سرمایه نبود.
دکتر روحانی رییس‌جمهور سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی خود برای ارائه گزارش عملکرد 100 روزه دولت، حضور گسترده مردم به سمت بازار سرمایه را فرصتی برای اقتصاد کشور اعلام کرد.وي دراين زمينه گفت: اگر تا قبل از این معلوم نبود که در سرمایه‌گذاری‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد، اما امروز فضای آینده روشن شده است، از امروز خواهید دید که توافقات با کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری‌ها در ایران را افزایش خواهد داد، در همین چند روز در بازار بورس و در بخش‌هایی که تحریم برداشته شده است مانند پتروشیمی و صنعت اتومبیل صف خرید بسته شده است.
وی با اشاره به اینکه مردم به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کنند، ادامه داد: این مساله‌ برای ما فرصتی در بخش اقتصادی ایجاد می‌کند، همه تلاش ما این است که در بخش اقتصادی بهبود ایجاد کنیم تا ان‌شاءالله بخش خصوصی و بخش دولتی دست در دست هم داده و شاهد یک تحول اساسی باشیم. در همین حال در تحولات سیاسی همچنان بحث در مورد توافق ژنو و ابعاد آن ادامه دارد در همین حال با کاهش تحریم‌ها بازار با خبرهايی در مورد خروج یا تداوم تحریم برخی از شرکت‌ها مواجه است؛ براساس آخرین لیست منتشره از سوی شورای اتحادیه اروپا هم‌اکنون اين شورا فهرستی از ۱۷ شرکت ایرانی را تهیه کرده و آنها را با «دلایل جدید» واردفهرست سیاه خود کرده است؛ اگرچه با مشاهده فهرست شرکت‌های تحریم شده عملا اروپا تحریم‌های قبلی را با دلایل جدید دوباره اعمال کرده است.خبرگزاری رویترز۲۴ آبان ماه از قول چند دیپلمات گزارش داده بود که این تحریم‌ها پیش‌تر اعمال شده و جدید نیست و هدف از این اقدام تازه «افزایش فشار بر ایران» نیست، براساس لیست جدید تحریم‌ها در مورد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 16 شرکت تابعه آن ادامه دارد.
همچنین شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران به‌عنوان شرکت تابعه سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت نوین انرژی که تحت تحریم اتحادیه اروپا هستند، در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفته است. اما براساس اطلاعات منتشره شورای اتحادیه اروپا همچنین سه شرکت ایران ترانسفو، شركت توربوكمپرسور نفت آسیا و شرکت ساخت توربوپمپ و کمپرسور «ساتاک» را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.در همین حال هفته گذشته در کنار تحولات اقتصادی مرتبط با گزارش صد روزه دولت معامله‌گران شاهد تحولاتی در حوزه اقتصادی بودند؛ عدم کاهش ارزش دلار و خبرهای اولیه از تدوین لایحه بودجه سال آینده موجب امیدواری فعالان اقتصادی برای ثبات در صحنه اقتصاد کشور شده است. از دیدگاه کارشناسان اقتصادی برای نخستین بار در 4سال گذشته ثبات و عدم نوسان در اقتصاد کشور زمینه ساز تصمیم گیری میان مدت و بلند مدت در اقتصاد را فراهم آورده است.
در همین حال در صحنه اقتصاد جهانی بهای مواد اولیه و فلزات تقریبا روندی با ثبات را تجربه می‌کند، در این بازار بهای مس به 6هزار و 996دلار بالغ شده است و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 751دلار، یک هزار و 870دلار و 2هزار و 65دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد ادامه اقبال به سوی دو گروه بانکی و خودرویی به عنوان مهم‌ترین گروه‌های تاثیر‌پذیر از توافق ژنو بودند؛ هر چند در بقیه گروه‌ها نیز نمادهایي در صدر بازار قرار داشتند؛ به ویژه در گروه‌هايي نظیر مخابرات،پتروشیمی و تجهیزات نیز بازار با گزینه‌های خريد مواجه بود.در بازار روز چهارشنبه شاخص در نهایت با 580واحد افزايش معادل 71/0درصد رشد کرد.
در بازار روز چهارشنبه در گروه بانکی معامله‌گران شاهد صف‌های خرید در اکثر نمادهای عمده در بازار بودند. در این گروه انتظار برای افزایش درآمدهای ارزی، آزاد‌سازی منابع و همچنین ارزش بازار اندک برخی از نمادها پتانسیل رشدی را ایجاد کرده است. در این گروه لیزنگ ایران روز چهارشنبه با توقف نماد برای افزایش سرمایه مواجه شد.با توجه به رفع سخت‌گیری در مورد نرخ سود لیزینگ‌ها انتظار می‌رود گروه لیزینگی از فرصت رشد سود آوری برخوردار باشند.در گروه پتروشیمی معامله‌گران شاهد صف خرید قابل ملاحظه‌ای در نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان بودند؛ پارسان در حالی با صف خرید مواجه بود که در کنار خبر‌هاي اولیه در مورد انتقال سهام پتروشیمی پارس شاهد افزایش سرمایه در هفدهم ماه جاری احتمالا به میزان 50 درصد خواهد بود. در صورت انتقال پتروشیمی پارس به هلدینگ نفت و گاز پارسیان، سهم تولید پلی اتیلن در این شرکت با توجه به مالکیت پارس بر آریا ساسول نیز افزایش می‌یابد.در حال حاضر بخش عمده پرتفوی تولیدی پارسان را اوره و آمونیاک و متانول تشکیل می‌دهد.در گروه پتروشیمی کش و قوس شورای رقابت و هلدینگ خلیج فارس با استعفای ريیس شورای رقابت رو به پایان گذاشته است.جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرگزاري‌فارس، با تایید خبر استعفای خود از ریاست شورای رقابت اظهار كرد: در این باره به طور مفصل در کنفرانس مطبوعاتی توضیحاتی را ارائه خواهم کرد.وی با اشاره به دلایل استعفای خود ادامه داد: یکی از دلایل خستگی و چالش‌های مختلفی بود که همواره در همکاری‌ها ایجاد می‌شد.ريیس شورای رقابت در پاسخ به این سوال که آیا استعفای اخیر به دلیل مخالفت دستگاه‌ها با مصوبه ابطال معاملات هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بوده است یا خیر؟ تصریح کرد: موضوع استعفا به هیچ عنوان ارتباطی به مصوبه اخیر شورا در رابطه ابطال معاملات هلدینگ خليج‌فارس ندارد.وی گفت: ابطال معاملات نظر اعضای شورا بود و نظر شخصی درباره آن ندارم؛ مصوبه شورا پیش از این سه بار در جلسات مطرح شد و هر بار از هیات واگذاری پیش از انجام معامله این هلدینگ درخواست جداسازی دو شرکت مبین و فجر به دلیل انحصاری بودن آنان شده بود که متاسفانه پاسخی به اعضای شورا داده نشد.در مورد هلدینگ خلیج فارس گفته می‌شود روز شنبه هیات واگذاری در مورد باقی سهام این شرکت تصمیم خواهد گرفت كه احتمال می‌رود واگذاری بقیه سهام هلدینگ از دستور کار سازمان خصوصی‌سازی خارج شود.در گروه خودرویی جو خوش بینی نسبت به توافق هسته‌ای و تاثیر آن بر شرکت‌های خودرویی همچنان در بازار وجود دارد، در بازار شایع شده است سایپا تصمیم‌هايی را در مورد دو شرکت به شدت زیان‌ده این مجمع، يعني سایپا کاشان و پارس خودرو اتخاذ کرده است.در گروه معدنی- فلزی نمادهای سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات در حالی با اقبال معامله‌گران مواجه‌اند که همچنان بازار در انتظار موضع‌گیری رسمی ایمیدرو در مورد شایعه احتمال افزایش نرخ سنگ‌آهن داخلی و برنامه ایمیدرو در تعیین نرخ مورد توافق فولادسازان و معدن کاران است. در نماد معادن و فلزات، معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات ضمن اشاره به تداوم مذاکرات شرکت‌های سنگ‌آهنی به بورس نیوز گفت: بنابر اعتقاد شرکت‌های معدنی بودجه، مصوب دولت در سال 92 مبنی بر پرداخت عوارض دولتی و حق پروانه بهره‌برداری در صورتی برای شرکت‌های معدنی قابل انجام است که نرخ فروش تمامی محصولات سنگ‌آهنی آزاد‌سازی شود.
مرتضی علی‌اکبری ادامه داد: مفاد قانون پرداخت بهره پروانه بهره‌برداری به صورتی است که تنها مشمول شرکت‌های سنگ‌آهنی نمی شود و به نظر می‌رسد که شرکت‌های فولاد‌سازی باید تمام یا بخشی از آن را پرداخت كنند، در همین راستا شرکت‌های سنگ‌آهنی هنوز مبلغی را به این عنوان پرداخت نکرده‌اند.
وی ضمن اشاره به سهم شرکت‌های فولادی در پرداخت عوارض و حق پروانه بهره‌برداری توضیح داد: در حالی شرکت‌های فولاد‌سازی محصولات خود را به طور آزاد قیمت‌گذاری کرده و به فروش می‌رسانند که قیمت‌گذاری محصولات معدنی تحت نظارت و کنترل انجام می‌شود، سازمان بورس نیز به عنوان حامی سهامداران جزء پرداخت حق پروانه بهره‌برداری توسط شرکت‌های سنگ‌آهنی را غیر‌قانونی می‌داند.
علی‌اکبری با اشاره به اینکه مذاکرات در خصوص آزادسازی قیمت محصولات سنگ‌آهنی از سه سال پیش آغاز شده گفت: پیش‌تر توافقاتی در خصوص آزاد‌سازی قیمت محصولات سنگ‌آهن انجام گرفته بود که اکنون یک‌سال از آن می‌گذرد و هنوز اتفاقی مبنی بر اعمال این امر صورت نگرفته این در حالی است که توافقنامه مذکور به علت عدم توافق طرفین روی یکی از بند‌ها به امضا نرسید.
علی‌اکبری در ادامه ضمن اشاره به افزایش 12 درصدی سود هر سهم «ومعادن» در گزارش مالی اخیر این شرکت گفت: «ومعادن» تصمیم به افزایش سرمایه 143درصدی دارد که 100 درصد آن از محل مطالبات سهامداران و 43 درصد آن از محل سود انباشته به عنوان سهام جایزه انجام خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گزارش‌هاي توجیهی افزایش سرمایه براي اخذ مجوز به سازمان بورس ارسال شده است و به نظر می‌رسد که این افزایش سرمایه طی سه هفته آتی به وقوع بپیوندد.
معاون مالی و اقتصادی «ومعادن» در پایان از عرضه سهام شرکت فولاد ارفع طی 45روز آتی خبر داد و گفت: احتمالا 10 درصد از سهام شرکت فولاد ارفع توسط کلیه سهامداران طی 45 روز آتی در بازار فرابورس عرضه شود.
در گروه تجهیزات مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران در گزارش شش ماهه خود با سرمایه جدید تغییری محسوس در سود خود اعمال نکرده است؛ این شرکت سود 497ریالی قبلی خود را 493ریال اعلام کرده که در شش ماهه 35درصد آن را پوشش داده است.
در این گروه شرکت توسعه و عمران کرمان برای دومین بار در سه هفته اخیر شاهد انتشار شفاف‌سازی بود این شرکت که به دلیل مالکیت بر شرکت ماهتاب گستر دارنده مالکیت برخی از نیروگاه‌های برق، مورد توجه بازار قرار گرفته است در شفاف‌سازی اخیر خود تغییر سود اعلام شده از ماهتاب گستر را فعلا رد کرده است. در همین حال شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا در هفته گذشته 17/1 درصد سهام کرمان را خریداری کرد.
در گروه تجهیزات شنیده‌ها از تصميم ساتا برای واگذاری 4درصد سهام خود در حفاری شمال به هلدینگ نفت و گاز پارسیان حكايت دارد.
در گروه سیمانی، سیمان شمال موضوع فروش سهام خود در سیمان غرب را رد کرده است. در گروه دارویی داروپخش امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن با ثبت رشد 580واحدی شاخص در کل هفته توانست به رشد 3هزار و 760 واحدی معادل 73/4 درصد دست پیدا کند، تا بازدهی سال جاری بازار به 9/115 درصد برسد. از این رو شاخص در آستانه شکستن رکورد تاریخی بازدهی سالانه خود قرار دارد که پیش از این در سال 1382با نرخ بیش از 120درصد ثبت شده بود. ارزش معاملات نیز هفته گذشته به 2هزار و 682میلیارد تومان با رشد 6/37 درصدی مواجه شد شمار خریداران نیز با رشد 5/29درصدی به 210هزار و 228نفر رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر