بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۳
کد خبر : ۱۱۱۴۴۳

شروين شهرياري
*درخواست از آقاي محسن خورمهر از طريق پست الكترونيك: در صورت امكان تحليلي از خالص ارزش دارايي‌هاي شركت سيمان فارس و خوزستان ارائه كنيد.
پاسخ: سیمان فارس و خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ سيماني در ایران با سرمايه‌گذاري مديريتي در 12 شركت، ظرفیت تولید 5/17 میلیون تن سیمان را در اختیار دارد. این شرکت در سال مالي گذشته با تولید واقعی حدود 4/16 میلیون تن، سهم 23 درصدی از کل تولید این محصول استراتژیک در کشور را به خود اختصاص داده است. به لطف قرار داشتن در كنار بزرگ‌ترين مقصد صادراتي دنیا (عراق)، ايران توانسته با صادرات 8/13ميليون تن عنوان بزرگترين صادركننده سيمان جهان را کسب كند. در همين راستا، از كل حجم توليد گروه «سفارس»، 5/83 درصد به مصرف داخلی و 5/16 درصد به صادرات اختصاص يافته است. برای ارزش‌گذاری «سفارس» مطابق با پرسش خواننده محترم، با توجه به ماهیت فعالیت شرکت مناسب است تا بر محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) تمرکز شود. بدین منظور به جدول شماره یک مراجعه کنید.
در‌خصوص ارقام جدول و آخرین وضعیت شرکت باید به نکات زیر توجه كرد:
1- رقم حقوق صاحبان سهام بر اساس گزارش دوازده ماهه منتهی به 31 ارديبهشت 92 پس از کسر سود تقسیمی در مجمع سالانه اخیر (مبلغ 200 ریال به ازای هر سهم در شهریور ماه) و نيز با فرض تحقق نصف سود سال مالي جاري (510 ريال به ازاي هر سهم) تا کنون محاسبه شده است.
2- مازاد ارزش سرمایه‌گذاری‌های بورسی نسبت به بهای تمام شده با استفاده از آخرین گزارش صورت وضعیت پرتفولیو (مورخ 30 آبان 92) درج شده است.
3- شرکت سیمان آبیک با ظرفیت تولید سه میلیون تن بزرگ‌ترین زیرمجموعه سیمان فارس و خوزستان به شمار می‌رود که قرار است به زودی طرح توسعه 3/3 میلیون تنی آن هم راه‌اندازی شده و سهام آن در بورس عرضه شود. سود هر سهم این شرکت در سال گذشته 251 ریال بوده است كه اين رقم در سال جاري به 620 ريال افزايش مي‌يابد. به این ترتیب با در نظر گرفتن
P/E=6.9 (برابر با متوسط کنونی صنعت سیمان در بازار) اقدام به ارزش‌گذاری سهام آبیک و ساير سهام مهم خارج بورسي (سيمان خوزستان، ساوه و گچ فارس) شده است. جزئیات محاسبه مورد اشاره در جدول شماره دو قابل مشاهده است.
4- بررسی حاضر نشان می‌دهد که در شرایط فعلی قیمت سهام سیمان فارس و خوزستان از فاصله 20 درصدی نسبت به ارزش ذاتی محاسبه‌شده برخوردار است؛ میانگین این نسبت در مورد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های تخصصی نيز در محدوده 20 درصد است؛ بنابراین، می‌توان گفت در مقایسه با متوسط صنعت، قیمت سهام این شرکت نسبت به ارزش ذاتي در سطوح تعادلی خود به سر می برد.
5- قیمت سیمان تا سال 87 تحت کنترل شدید دولتی قرار داشت، اما در این سال، با مجوز دولت، افزایش قیمت 50 درصدی سیمان اعمال شد. پس از آن، متعاقب اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش سرسام آور هزینه انرژی با یک افزایش 5/14 درصدی دیگر برای این محصول موافقت شد.
در نهایت، در پاييز سال گذشته پس از مدت‌ها درخواست و اصرار از سوی واحدهای سیمانی برای سومین بار در شش سال گذشته قیمت سیمان به میزان 22 درصد افزایش یافت. در سال جاري نيز، با تلاش مصرانه انجمن صنفی، از ارديبهشت ماه92، افزایش قیمت فروش داخلي محصول سیمان به میزان 20 درصد اجرايي شده است. این افزایش نرخ‌های متوالی که از رشد قیمت سایر محصولات ساختمانی (نظیر فولاد) و حتی از تورم عمومی در شش سال گذشته کمتر است، به طور دائمي بازار شايعات در خصوص احتمال صدور مجوز افزايش نرخ سيمان را داغ نگاه داشته و مي‌دارد. با اين حال، فعالان اين صنعت در اظهارنظرهاي رسمي اخیر بر عدم در دستور كار بودن افزايش قيمت در كوتاه مدت تاكيد دارند. به اين ترتيب، با توجه به عدم تغییر حجم توليد و مصرف، هر گونه گمانه زنی از افزايش معنادار در سود عملیاتی فعلي اعلام شده از سوي شرکت های سیمانی (و نیز«سفارس») بايد با احتياط صورت پذيرد. 6- هزينه انرژي مصرفي براي توليد هر تن سيمان در حال حاضر بين 12 تا 17 هزار تومان بسته به تركيب مصرف انرژي کارخانجات (گاز و مازوت) متغير است. بدين ترتيب مي‌توان گفت هزينه انرژی 15 تا 20 درصد بهاي تمام شده توليد سيمان را به خود اختصاص مي‌دهد. با توجه به در پيش بودن اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها از ابتداي سال 93، اين صنعت در معرض افزايش هزينه ها قرار می گیرد. براي قضاوت درباره ميزان اين آسيب پذيري بايد منتظر اعلام جزئيات تغيير نرخ حامل‌هاي انرژي به ويژه مازوت، گاز طبيعي و برق بود. با این حال باید در نظر داشت، افزايش 20 درصدي قيمت فروش داخلي مي‌تواند حتي يك افزايش 100 درصدي در هزينه انرژي را خنثي كند كه از اين منظر، با عنايت به تجربيات گذشته، افت سودآوري شركت‌ها در سال 93 ناشی از اجرای هدفمندی دور از انتظار به نظر می رسد.
7- «سفارس» پیش‌بینی درآمد خالص هر سهم برای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 93 را 510‌ریال (براي شركت اصلي) اعلام کرده است. تحقق شش درصد از این رقم، منوط به عرضه موفقيت آميز ده درصد از سهام سيمان آبيك در بورس خواهد بود. البته در بودجه اعلام شده، نرخ فروش هر سهم «سابیک» 1650ريال برآورد شده است كه این ارزش‌گذاری با سودآوري شركت سازگار نيست. در صورت لحاظ كردن قيمت محاسبه شده در جدول شماره دو برای فروش ده درصد این سرمایه‌گذاری (4278 ريال به ازای هر سهم سیمان آبیک)، سود خالص «سفارس» نسبت به پيش بيني كنوني 473 ميليارد ريال افزايش مي‌يابد که در نتیجه آن، سود هر سهم در شركت اصلي به 615 ريال مي‌رسد؛ هر چند كماكان نسبت قيمت بر درآمد تحليلي (حدود 7 واحد) حتي پس از لحاظ كردن تعديل مزبوردر زمره بالاترين ارزش‌گذاری ها در 5 سال گذشته قرار مي‌گيرد.
Shervin.shahriari@turquoisepartners.com

 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر