بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر : ۱۱۱۵۴

توقف روند افزایشی قیمت دلار در بازار تهران

فعالان بازار ارز تهران از اتخاذ تدابیر بانک مرکزی برای مهار افزایش قیمت دلار در بازار گفتند و اعلام کردند: روند افزایش قیمت دلار در هفته جاری متوقف شده است. در همین حال، در هفته گذشته شایعاتی مبنی بر اینکه "بانک مرکزی قیمت دلار را در بازار داخل عمدا افزایش داد تا بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند"، مطرح بود.

در حالیکه ارزش دلار در برابر ارزهای عمده دنیا در بازار جهانی رو به کاهش است و هر روز اخباری مبنی بر ثبت کاهش رکود آن منتشر می شود اما دلار در بازار ارز تهران طی دو، سه هفته گذشته به یکباره جهش قیمتی را تجربه کرد.

در این میان، قیمت دلار در بازار آزاد تهران به بیش از 950 تومان و در برخی استانها همچون همدان به 980 تومان هم رسید.

بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی افزایش قیمت دلار را تغییر رابطه درهم امارات نسبت به دلار پس از تغییر چندساله عنوان می کنند. آنها معتقدند اخیرا ارزش درهم امارات نسبت به دلار به میزان بسیاری افزایش یافته و همین امر موجب گرانی دلار در بازار تهران شده است.

استدلال آنها در این زمینه این است که در چنین شرایطی دلالان و واسطه های گرانی که به بازار کشور امارات ارتباط دارند، دلار را از سطح بازار ایران خریداری کرده و آن را در بازارهای دبی و سایر شهرهای امارات به فروش می رسانند و از این طریق سودهای کلانی به جیب می زنند.

شاید به همین دلیل باشد که با تزریق صدها میلیون دلار از سوی بانک مرکزی به بازار تهران در هفته گذشته همچنان شاهد افزایش قیمت دلار بودیم. البته گزارش خبرنگار مهر از سطح بازار تهران حاکی از کاهش تدریجی قیمت دلار از روزهای ابتدایی هفته جاری است.

اغلب صرافی های واقع در بورس خرید و فروش دلار تهران یعنی خیابان فردوسی، کمبود دلار در بازار را عامل اصلی گرانی آن در هفته گذشته عنوان می کنند. البته در این میان نیز شایعاتی از سوی فعالان بازار مبنی بر اینکه" بانک مرکزی عمدا قیمت دلار را در بازار داخل افزایش داده تا بخشی از کسری بودجه دولت را از این طریق جبران کند"، در هفته گذشته مطرح می شد.

از سوی دیگر یکی از دلایلی که برخی از صرافیها برای گرانی قیمت دلار طی هفته اخیر عنوان می کنند عزیمت حجاج ایرانی به عربستان است. به اعتقاد آنها به دلیل کمبود ریال عربستان در بازار تهران، حجاج اقدام به خرید دلار از بازار تهران و تبدیل آن به ریال در بازار کشور عربستان است که این خود به نوعی تعادل عرضه و تقاضا را برهم زد و موجب افزایش قیمت دلار در هفته های گذشته شد.

قیمت انواع ارز در هریک از بانکهای دولتی متفاوت است و هریک از بانکها برای خود قیمت دلار، یورو و سایر ارزها را تعیین می کنند و نکته قابل توجه این است که به گفته برخی از دست اندکاران تعیین نرخ ارز در بانک ملت به عنوان یکی از بانکهای دولتی، هیچ دستورالعمل خاصی برای تعیین قیمت ارز در بانکهای دولتی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که البته در مقابل برخی از متصدیان یکی از شعب بانکی تجارت نیز اظهار می کنند که بانک مرکزی دستورالعمل خاصی برای تعیین نرخ ارز در بانکها دارد که براساس آن نرخ ارز در هر بانک تعیین می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر