بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
کد خبر : ۱۱۱۵۵۹
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز توانست با رشد 76/1 درصدی از مرز 83هزار واحد گذشته و به 83هزار و 572واحد برسد که سطح بی‌سابقه‌ای در تاریخ بورس ایران به شمار می‌رود. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رویکرد مثبت به توافق هسته‌ای همچنان گروه بانکی و خودرویی را با رشد قیمت همراه کرده است.
در کنار این رشد اکثر گروه‌های دیگر سهام نیز نمایندگانی را در میان صدر نشینان بازار داشتند که همین امر موجب شد سهامداران فعالیت قابل ملاحظه‌ای را در بازار به نمایش بگذارند که در این میان 18/1 میلیارد سهم به ارزش 491میلیارد تومان در بورس معامله شد. فرابورس هم دیروز 130میلیارد تومان معامله را شاهد بود تا ارزش کل معاملات از 600 میلیارد تومان عبور کند.در بازار دیروز در تحولات کلان موثر بر بازار رییس‌جمهور برای بازدید از فازهای توسعه‌ای پارس جنوبی و طرح‌های عظیم صنعت پتروشیمی به عسلویه سفر کرد. بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز برای هماهنگی‌های لازم همراه رييس‌جمهور به عسلويه رفت تا برای سومین بار از نزدیک روند پیگیری فعالیت‌ها در پارس جنوبی را دنبال کند؛ وزیر نفت پنج‌شنبه گذشته نیز از طرح‌های پارس جنوبی بازدید کرده بود. دیروز همچنين با توجه به تغییر ريیس شورای رقابت و بازدید ريیس‌جمهوری از عسلویه، هلدینگ خلیج فارس مجددا به مدار رشد بازگشت، در همین حال اما نمادهای پالایشگاهی با افت قیمت دست و پنجه نرم کردند. در همین حال در تحولات اقتصادی مهم محمدباقر نوبخت در حاشیه مراسم تودیع و معارفه ريیس سازمان ملی بهره‌وری در‌باره یکسان‌سازی نرخ ارز دولتی و بازار غیررسمی در بودجه 93 اظهار كرد: رویکرد دولت در لایحه بودجه در سال 93 به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز است و قطعا تفاوت چندانی بین نرخ بازار غیررسمی با نرخ مبادله‌ای وجود نخواهد داشت، البته دولت این موضوع را به صورت یکباره اجرا نخواهد کرد و به تدریج این وضعیت اجرایی خواهد شد و رویکرد دولت در بودجه سال آینده به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز است. به گزارش خبرگزاري فارس، نوبخت در خصوص پیش‌بینی فاز دوم هدفمندی یارانه در لایحه بودجه 93 بیان كرد: قطعا آنچه که باید در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها لحاظ شود، بخشی از آن در بودجه 93 منعکس خواهد شد و در آینده نزدیک در حضور خبرنگاران ابعاد مختلف لایحه بودجه به سمع و نظر همه خواهد رسید.در بازار دیروز همچنين خبرهایي در مورد عرضه اولیه نفت سپاهان در هفته آینده به گوش ‌رسید. در همین رابطه سرپرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، درباره عرضه‌های اولیه این شرکت گفت: نزدیک‌ترین عرضه اولیه مربوط به شرکت نفت سپاهان است که کارهای درج آن تا پایان هفته جاری به اتمام می‌رسد و به احتمال زیاد تا پایان آذر ماه شاهد عرضه آن در بورس خواهیم بود. در گروه خودرویی دیروز در شرایطی اکثر نمادهای این گروه صف خرید بودند که خبرگزاری مهر از مذاکرات وزیر صنعت با نمایندگان پژو و رنو خبر داد. بر اساس این گزارش، این مذاکرات که با حضور معاونان وزیر صنعت و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا پشت درهای بسته در حال انجام است، بازگشت خودروسازان خارجی به تولید خودرو در ایران را دنبال می‌کند.
تولید مشترک خودرو، تولید مشترک قطعات خودرو و سرمایه‌گذاری رنو و پژو در ایران از جمله موارد مورد مذاکره وزیر صنعت، معدن و تجارت است. در همین حال دیروز مدیرعامل ایران خودرو از مذاکره با بنز آلمان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ‌هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه در حال حاضر ایران‌خودرو دارای 8 سایت تولید خودرو در کشور و 5 سایت خارجی است، گفت: قصد داریم با فعال‌تر شدن سایت‌های خارجی، صادرات ایران‌خودرو به 30 درصد محصولات تولیدی این شرکت برسد. یکه‌زارع با تاکید بر اینکه شرکت مرسدس‌بنز به بازار ایران بازخواهد گشت تصریح کرد: با برنامه‌ریزی در روند تولید محصولات توانسته‌ایم افزایش روزانه 53 درصدی محصولات خود را محقق کنیم، اما این امر کافی نبوده و تا پایان سال این افزایش روزانه را به 75 درصد خواهیم رساند. ديروز همچنين در گروه واسطه‌گری مالی کاهش قابل ملاحظه سود صنایع شیمیایی ایران باعث کاهش سود‌آوری سهامدار عمده این شرکت شد. شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با سرمایه‌ای بالغ بر 100 میلیارد تومان پیش بینی درآمد هر سهم در سال مالی منتهی به 30 آذر 93 را ارائه کرده است. «واتی» برای اولین بار به ازای هر سهم در سال مالی 93 مبلغ 549 ریال سود خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با سال مالی 92 کاهش 55 درصدی داشته که علت اصلی آن کاهش سودآوری شیران در سال مالی 93 بوده است. ضمنا این شرکت که گزارش اخیر را با اعلام سود 1212 ریالی برای سال مالی 92 و تعدیل منفی نزدیک به 8 درصدی به بازار ارائه کرده، علت این کاهش را به تعدیل منفی اخیر شیران مربوط مي‌داند. در گروه فولادی دیروز سبحانی، مدیرعامل سابق فولاد مبارکه مجددا مدیریت این واحد را بر عهده گرفت تا سمیع نژاد مدیرعامل پیشرو فولاد مبارکه این شرکت را ترک کند. در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن شاخص با 1442واحد رشد به کار خود پایان داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر