بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
کارشناس ارشد تحلیل اقتصادی شرکت قند پانیذ فام عنوان کرد:

عدم تصویب افزایش تعرفه وارداتی شکر خام

در شرایطی تقاضای کشور جهت مصرف قند و شکر در حدود دو میلیون تن در سال است که تنها حدود 50 درصد از آن در داخل کشور تأمین می گردد.
کد خبر : ۱۱۱۶۲۲
انجمن کارخانه های قند و شکر در حالی قبلاً خبر از ارایه پیشنهاد افزایش تعرفه واردات شکر خام از دو درصد به 30درصد داده بود که بنابر گفته برخی از کارشناسان این موضوع مربوط به سال جاری نیست و هر سال این خبر بدون دستیابی به نتیجه خاصی به سال بعد موکول می گردد.

کارشناس ارشد بخش تحلیل اقتصادی شرکت قند پانیذ فام طی گفتگو با بورس نیوز افزایش تعرفه واردات شکر خام در مقطع کنونی از سال را امری متداول دانست و اظهار کرد: در شرایطی تقاضای کشور جهت مصرف قند و شکر در حدود دو میلیون تن در سال است که تنها حدود 50 درصد از آن در داخل کشور تأمین می گردد.

جعفری افزایش تعرفه واردات در مقطع کنونی را نوعی حمایت از صنعت قند و شکر و بخش کشاورزی داخلی دانست و عنوان کرد: وضعیت کشور از نظر تولید قند و شکر حاکی از تأمین مواد اولیه از دو محل محصول نیشکر و چغندرقند است که برداشت محصول چغندرقند در اواخر نیمه اول و اوایل نیمه دوم سال انجام می گیرد و فصل بهره برداری از نیشکر نیز اواخر نیمه دوم آغاز و جهت استحصال شکر خام به کارخانجات ارسال می گردد.

وی ادامه داد: در همین راستا تعرفه واردات شکر خام جهت حمایت از تولید داخلی در این مقطع از سال افزایش یافته تا بحث واردات شکر خام منقطع شده و به فصل بعد از بهره برداری موکول شود.

جعفری در توضیح مطلب ذکر شده افزود: این در شرایطی است که فصل برداشت در بخش کشاورزی کشورهای آمریکای جنوبی نیمه اول سال شمسی است که در آن زمان جهت تأمین نیاز داخلی تعرفه واردات شکر خام کاهش می یابد.

کارشناس ارشد بخش تحلیل اقتصادی شرکت قند پانیذ فام در خصوص تأثیر افزایش تعرفه واردات بر سودآوری شرکت های ذینفع گفت: صورت های مالی شرکت های فعال در صنعت قند و شکر در حالی حاکی از وجود حاشیه سود ناخالص 25 تا 30 درصدی برای شرکت های استفاده کننده از مواد اولیه داخلی است که حاشیه سود ناخالص شرکت های فعال در زمینه تصفیه شکر خام وارداتی بین 10 تا 15 درصد می باشد.

وی در ادامه افزود: در همین راستا افزایش تعرفه واردات از یک سو مانع از خروج منابع مالی داخلی و از سوی دیگر گسترش فعالیت های کشاورزی جهت افزایش تولید محصول چغندرقند را فراهم خواهد کرد که این مورد کاهش میزان واردات، افزایش سطح اشتغال و افزایش درآمد را در پی خواهد داشت چراکه کارخانه های قند و شکری در حال حاضر جهت استحصال چغندرقند و نیشکر حداکثر سه ماه فعال هستند اما افزایش تولید محصول چغندرقند می تواند موجبات فعالیت آنها تا سطح 6 ماه را نیز فراهم کند.

جعفری با اشاره به واردات بی رویه شکر خام طی سال های گذشته عنوان کرد: واردات بی رویه شکر خام موجب شد تا بین سودآوری محصولات مختلف کشاورزی چالش به وجود آید که در همین راستا کشاورزان بخش عمده ای از سطح مورد نظر برای کشت محصول چغندرقند را به محصولات جایگزین اختصاص دادند.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که دولت جدید جهت ایجاد جذابیت و فرصت برای کشت چغندرقند بحث خرید تضمینی و افزایش نرخ خرید این محصول را مطرح کرد تا جایی که قیمت آن از 130 تومان به ازای هر کیلو گرم به حدود 180 تومان در سال جاری رسید. اما لازم به ذکر است که هم اکنون به دلیل محدودیت این محصول برخی کارخانه ها اقدام به خرید چغندرقند با قیمت حدود 200 تومان به ازای هر کیلوگرم می نمایند.

کارشناس ارشد بخش تحلیل اقتصادی شرکت قند پانیذ فام در پایان در خصوص پیشنهاد مطرح شده افزایش تعرفه واردات از دو درصد به 30 درصد گفت: خبرها حاکی از عدم تصویب موضوع مطرح شده است که در همین راستا به نظر می رسد بحث افزایش تعرفه واردات در سال جاری عملیاتی نشود چنانکه در سال گذشته نیز این اتفاق حادث نشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر